fbpx
- Reklama -
Domů Komentáře Viktor Mayer-Schönberger: Je čas změnit postoj k datům, říká ve svém komentáři...

Viktor Mayer-Schönberger: Je čas změnit postoj k datům, říká ve svém komentáři odborník na Big Data

V Evropě sbíráme sedmkrát více dat, než aktuálně využíváme. Profesor Viktor Mayer-Schönberger, celosvětová kapacita na Big Data, o tom ve svém komentáři hovoří jako o plýtvání. Jak s daty lépe pracovat a využít jejich potenciál? Tomu se bude věnovat další ročník konference Primetime for Big Data v Praze, mezi jejíž klíčové řečníky patří právě Viktor Mayer-Schönberger.

Doktoři v jedné čínské nemocnici odeslali na Štědrý den roku 2019 do laboratoře vzorky krve pacienta s dosud neznámou nemocí dýchacích cest. Zhruba o dva týdny později, přesněji 10. ledna 2020, publikovali výzkumníci po celém světě genomovou sekvenci nového viru. Začal závod o čas globálních rozměrů. Jen 72 hodin potřebovali výzkumníci z amerického biotechnologického start-upu Moderna na to, aby z dat o viru vytvořili experimentální vakcínu. Byl to světový rekord. Ještě nikdy nepřišli vědci tak rychle s vakcínou. Samozřejmě bylo nutné ji nejdřív otestovat, přičemž první dvě kola už má za sebou, poslední velké finální testování nyní probíhá.

Viktor Mayer-Schönberger je profesorem řízení a regulace internetu na univerzitě v Oxfordu. Vydal celkem 11 knih, včetně mezinárodního bestselleru Big Data – Revoluce, která změní způsob, jak žijeme, pracujeme a myslíme. Jeho nejnovější kniha Reinventing Capitalism in the Age of Big Data, je predikce toho, jak budou data redefinovat tržní ekonomiku.

Nebyly to ani tak pokroky v medicíně, které umožnily tento výkon, spíš to byl důkaz digitálního pokroku. Sběr dat o realitě v digitální formě je dnes totiž mnohem rychlejší a levnější. Datová analytika a strojové učení nám navíc pomáhají odhalit v datech skryté vazby a ty nám poskytnou nový pohled na věci. Vůbec nejdůležitější přísadou úspěchu nejsou data a technologie, ale náš způsob uvažování. Využitím dat vytváříme hodnotu – tak to musíme chápat. Když budeme využívat data znovu a znovu pro různé účely, přinese nám to znovu a znovu další hodnotu.

Zní to jako samozřejmost, ve skutečnosti ale není. Výzkumy ukazují, že 85 % všech v Evropě nashromážděných digitálních dat se ani jedinkrát nevyužije. A to malé množství, se kterým něco dále děláme, ani zdaleka nevyužíváme na maximum. Obvykle nás po prvním použití dále nezajímají. To je ale přeci strašné plýtvání! Je to zcela neudržitelný a nevýhodný způsob hospodaření. Hodně mi to ale připomíná ekonomiku v roce 2020 – vaši, moji a naši.

“V Evropě sbíráme sedmkrát více dat, než aktuálně využíváme.” Viktor Mayer-Schönberger

Musíme se zlepšit. A máme na to. Příklad s vakcínou hovoří za vše. Pokud budeme sdílet naše kolektivní data a zaměříme se na jejich lepší využití, můžeme se dostat k novým zásadním poznatkům mnohem rychleji. Ale klíčem k tomu je změna myšlení. To je na jednu stranu dobrá zpráva, protože myšlení samo o sobě nevyžaduje velké finanční investice. Na druhou stranu je to ale výzva – nejtěžší je změnit náš způsob uvažování a přístup k datům jako zdroji, nikoliv jako nákladu. Co potřebujeme, je touha experimentovat, zkoušet a občas i pohořet. Musíme riskovat a hledat, aniž bychom přesně věděli, co přesně najdeme.

- Reklama -

Pojďme využít současnou pandemii a vštípit si tento způsob myšlení. Z globální výzvy by se tak mohla rázem stát informační příležitost. Doufám, že se nám to povede.

Velká data také na konferenci v Praze

Profesor Viktor Mayer-Schönberger bude klíčovým mluvčím na konferenci Primetime for Big Data. Ta se uskuteční 13. října v pražském Clarion Congress Hotel. Akce zaměřená na strategickou práci s velkými daty navazuje na pět úspěšných předchozích ročníků.

Veronika Říčková
Devatenáct let zkušeností v médiích (jako novinářka i jako PR managerka)...

Nejnovější

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...

Datová analytika v praxi: Na VŠE začali exkluzivně vzdělávat profesní magistry

Vzdělání propojené se zkušenostmi z praxe. Přesně to chybí čerstvě vystudovaným datovým analytikům v Čechách. Změnit by to mohla nová expertní platforma...

Průzkum: České firmy zaspaly a dohánějí až 14letý dluh vůči digitalizaci

Pro firmy v Česku jsou nové IT technologie prioritou. I přesto jejich implementace postupuje velmi pomalu. Důkladnou prověrkou pro podnikové IT byla jarní...

Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej Vaněk z Blindspotu

Chytrá platforma Macula umí rozpoznat, zda má člověk správně nasazenou roušku a zda dodržuje bezpečnostní odstup od ostatních. Česká firma Blindspot Solutions...