fbpx
Domů Komentáře Viktor Mayer-Schönberger: Je čas změnit postoj k datům, říká ve svém komentáři...

Viktor Mayer-Schönberger: Je čas změnit postoj k datům, říká ve svém komentáři odborník na Big Data

V Evropě sbíráme sedmkrát více dat, než aktuálně využíváme. Profesor Viktor Mayer-Schönberger, celosvětová kapacita na Big Data, o tom ve svém komentáři hovoří jako o plýtvání. Jak s daty lépe pracovat a využít jejich potenciál? Tomu se bude věnovat další ročník konference Primetime for Big Data v Praze, mezi jejíž klíčové řečníky patří právě Viktor Mayer-Schönberger.

Doktoři v jedné čínské nemocnici odeslali na Štědrý den roku 2019 do laboratoře vzorky krve pacienta s dosud neznámou nemocí dýchacích cest. Zhruba o dva týdny později, přesněji 10. ledna 2020, publikovali výzkumníci po celém světě genomovou sekvenci nového viru. Začal závod o čas globálních rozměrů. Jen 72 hodin potřebovali výzkumníci z amerického biotechnologického start-upu Moderna na to, aby z dat o viru vytvořili experimentální vakcínu. Byl to světový rekord. Ještě nikdy nepřišli vědci tak rychle s vakcínou. Samozřejmě bylo nutné ji nejdřív otestovat, přičemž první dvě kola už má za sebou, poslední velké finální testování nyní probíhá.

Viktor Mayer-Schönberger je profesorem řízení a regulace internetu na univerzitě v Oxfordu. Vydal celkem 11 knih, včetně mezinárodního bestselleru Big Data – Revoluce, která změní způsob, jak žijeme, pracujeme a myslíme. Jeho nejnovější kniha Reinventing Capitalism in the Age of Big Data, je predikce toho, jak budou data redefinovat tržní ekonomiku.

Nebyly to ani tak pokroky v medicíně, které umožnily tento výkon, spíš to byl důkaz digitálního pokroku. Sběr dat o realitě v digitální formě je dnes totiž mnohem rychlejší a levnější. Datová analytika a strojové učení nám navíc pomáhají odhalit v datech skryté vazby a ty nám poskytnou nový pohled na věci. Vůbec nejdůležitější přísadou úspěchu nejsou data a technologie, ale náš způsob uvažování. Využitím dat vytváříme hodnotu – tak to musíme chápat. Když budeme využívat data znovu a znovu pro různé účely, přinese nám to znovu a znovu další hodnotu.

Zní to jako samozřejmost, ve skutečnosti ale není. Výzkumy ukazují, že 85 % všech v Evropě nashromážděných digitálních dat se ani jedinkrát nevyužije. A to malé množství, se kterým něco dále děláme, ani zdaleka nevyužíváme na maximum. Obvykle nás po prvním použití dále nezajímají. To je ale přeci strašné plýtvání! Je to zcela neudržitelný a nevýhodný způsob hospodaření. Hodně mi to ale připomíná ekonomiku v roce 2020 – vaši, moji a naši.

“V Evropě sbíráme sedmkrát více dat, než aktuálně využíváme.” Viktor Mayer-Schönberger

Musíme se zlepšit. A máme na to. Příklad s vakcínou hovoří za vše. Pokud budeme sdílet naše kolektivní data a zaměříme se na jejich lepší využití, můžeme se dostat k novým zásadním poznatkům mnohem rychleji. Ale klíčem k tomu je změna myšlení. To je na jednu stranu dobrá zpráva, protože myšlení samo o sobě nevyžaduje velké finanční investice. Na druhou stranu je to ale výzva – nejtěžší je změnit náš způsob uvažování a přístup k datům jako zdroji, nikoliv jako nákladu. Co potřebujeme, je touha experimentovat, zkoušet a občas i pohořet. Musíme riskovat a hledat, aniž bychom přesně věděli, co přesně najdeme.

- Reklama -

Pojďme využít současnou pandemii a vštípit si tento způsob myšlení. Z globální výzvy by se tak mohla rázem stát informační příležitost. Doufám, že se nám to povede.

Velká data také na konferenci v Praze

Profesor Viktor Mayer-Schönberger bude klíčovým mluvčím na konferenci Primetime for Big Data. Ta se uskuteční 13. října v pražském Clarion Congress Hotel. Akce zaměřená na strategickou práci s velkými daty navazuje na pět úspěšných předchozích ročníků.

Veronika Říčková
Devatenáct let zkušeností v médiích (jako novinářka i jako PR managerka)...

Nejnovější

Ekonomický dopad 5G: Česku může přinést přes 100 miliard korun

Zpráva agentury Analysys Mason předpovídá ekonomický přínos spuštění 5G v Česku hodnotě 101,6 miliardy korun. Tento růst by přitom měl ze dvou...

KOMIX jako průvodce IT galaxií. Vývojářská společnost prošla rebrandingem

Komplexním rebrandingem prošla v uplynulých měsících vývojářská společnost KOMIX. Reagovala tak na potřeby IT trhu, který si žádá lidštější přístup k zákazníkům...

Na změny v online prodeji se připravte včas. Svým zákazníkům tak zjednodušíte platby, radí generální ředitel VISA Marcel Gajdoš

Jak se připravit na změny v online prodeji, které vejdou v platnost na konci tohoto roku, a další rady obchodníkům přináší ve...

Cyril Klepek: dnes máme architekturu volby, která ekologii nepomáhá

Jeho firma Cyrkl provozuje digitální odpadové tržiště. S ním chce změnit odpadové hospodářství. Nyní je zapojených 1800 firem a meziměsíčně tržiště roste...

Práce z domova zvyšuje riziko zcizení firemních dat, varují odborníci

Práce z domova v posledních měsících kvůli pandemii skokově posílila. A nová situace s sebou nese i nová rizika. S tím, jak se vše přelilo...