fbpx
Domů Trendy Týden inovací a umělá inteligence: nechte zaměstnance navrhovat, kam ve firmě zavést...

Týden inovací a umělá inteligence: nechte zaměstnance navrhovat, kam ve firmě zavést algoritmy

Ačkoliv se zaměstnanci technologií bojí, protože mají strach, že je nahradí, praxe ukazuje opak. Lidé začnou technologie využívat a k propouštění nedochází. Naopak celé odvětví se jako celek posouvá dopředu. I se svými zaměstnanci. Na Týdnu inovací to uvedl Ondřej Vaněk, výkonný ředitel firmy Blindspot Solutions, která se zaváděním umělé inteligence do firem zabývá. 

Pokud máte obavy o své místo, navštivte web https://willrobotstakemyjob.com, zadejte svoji pracovní pozici a uvidíte, s jakou pravděpodobností můžete být nahrazení algoritmy a jak moc do vaší práce zasáhne automatizace. 

Automatizace ušetří čas, který můžeme věnovat přemýšlení

“Lidé mají pocit, že je technologie ohrožují a vytlačují. Vnímáme to i v našem dennodenním byznysu,”uvádí zkušenosti z praxe Ondřej Vaněk. Zatímco u spousty pozic, které nahradí automatizace, budou lidé moci doplnit vzdělání a pracovat na vyšší pozici za více peněz, jsou i zaměstnání, ve kterých se podle Vaňka už není kam dále posouvat. 

Jako příklad uvádí investiční manažery. Tito lidé investovali čas i peníze do vzdělání, mají za sebou léta náročné praxe. Přesto jejich práci často algoritmy zvládají lépe. U těchto pozic pak vůči automatizaci podle Vaňka vzniká přirozená rezistence. 

Přesto upozorňuje, že umělá inteligence není tak pokročilá, aby dokázala nahradit intelektuální práci. “Je to pomocník, který dokáže nahradit otravnou repetitivní práci a ušetřený čas lze věnovat přemýšlení,” vysvětluje Vaněk. 

Umělá inteligence pomáhá s rozhodováním

Ondřej Vaněk, CEO Blindspot Solutions

Společnost Blindspot Solutions vyvíjí inteligentní softwarová řešení a využívá sadu metod z oblasti umělé inteligence, strojového učení a matematické optimalizace.

Pomáhá klientům definovat a realizovat strategii implementace umělé inteligence do jejich podniků a pro evropské i americké start-upy staví inovativní produkty.

Její řešení pro chytré plánování, pro detekci anomálií či podvodů a pro analýzu videa či automatizaci zákaznické podpory využívají přední české i světové společnosti.

Umělá inteligence je tedy sada technologií a zároveň výzkumná oblast. “Umělá inteligence podporuje moje rozhodování. Doporučí mi, kam mám co rozvézt, komu mám dát hypotéku za jaký úrok. Umožní mi obsloužit širší škálu zákazníků,” dodává. 

Modely, které zlepšují personalizaci nabídky nebo obsahu často obsahují i tisíce pravidel, které postihují i drobné nuance v chování zákazníků. I zde však platí, že 80 % nákupů se odehrává na základě 20 % pravidel. Proto v Blindspotu občas vytvoří komplexní model, z něhož potom extrahují esenci, která předpovídá o něco méně přesně, ale stále velmi dobře. 

Dobře se umělá inteligence uplatňuje také v optimalizačních úlohách ve výrobě a logistice. I dnes podle Vaňka existují firmy, ve kterých lidé přepisují data mezi systémy ručně. Nevyužitý potenciál vidí také v bankách a pojišťovnách, kde zatím tyto firmy nedokázaly využít potenciál dat a posunout kvalitu služeb na jinou úroveň. “Irituje mě nízká kvalita služeb, kterou banky poskytují,” dodává.

Automatizace pomáhá i s monitorováním kvality dodavatelů v dodavatelském řetězci. Firmy se chtějí vyhnout přílišné závislosti na jednom dodavateli a řeší také nespolehlivost dodavatelských firem. 

- Reklama -

Jak inovovat?

Identifikace příležitostí není snadná úloha. “Mě se vždy vyplatilo podívat se na data, která ve firmě jsou a podívat se na procesy, které lze zefektivnit,” dává návod Vaněk. Doporučuje pojmout umělou inteligenci především jako inovaci. I když druhým dechem přiznává, že ve firmách často chybí lidé, kteří umí celý inovační proces řídit a implementovat. 

AI Open Day

Blindspotu se při vybírání procesů a byznys casů, které lze automatizovat, osvědčily takzvané AI Open Days. Při nich se ve firmách v rámci workshopů potkají experti na automatizaci s firemními vlastníky procesů. Podle Vaňka tento model funguje skvěle. “Workshopy často vygenerují desítky nápadů, z nichž vybereme top 10, které mají potenciál,” vysvětluje další postup Vaněk s tím, že o realizaci vybraných 10 projektů už rozhoduje management firmy. 

Umělá inteligence ve Rwandě překvapila

Spousta dat, ušlechtilý cíl a téměř neomezený rozpočet nemusí být automaticky předpokladem úspěchu. Zatímco společnost Google investuje miliony dolarů do zdravotnictví s neuspokojivým výsledkem, ve Rwandě dokázal jeden člověk rozběhnout projekt s bezpilotním rozvozem krve k porodům. 

Google si vždy klade ambiciózní cíle a nejinak je tomu v tomto případě. Na základě obrovského množství dat se snaží předpovídat možnost, že se u konkrétního člověka začne rozvíjet konkrétní nemoc. Zatím v tom není příliš úspěšný. Podle Vaňka můžeme konkrétní výsledky tohoto projektu včetně aplikace v praxi očekávat v horizontu 5 až 10 let. 

Naproti tomu ve Rwandě se podařilo dosáhnout výrazného technologického dopadu. V zemi, kde v podstatě není kvalitní a rozvinutá silniční infrastruktura, postavili dronport a zachraňují životy. O realizaci se postaral start up Zipline

Celou myšlenku dokázal zinscenovat a dovést k životu jeden novinář. Umělou inteligenci v tomto případě využívají drony pro řízení trajektorie, plánování rozvozu a přistávání. 

Ivana Karhanováhttps://digibiz.cz
šéfredaktorka, nadšenec do technologií, běžec, plavec 🙂 kolo přidám taky ...

Nejnovější

🎧🎤Jitka Chizzola (D.A.S. pojišťovna): Pro digitalizaci škodních spisů vyvíjíme už deset let vlastní software

Jak probíhá digitální transformace v ta konzervativním oboru, jako je právo? O tom jsme se v dalším Digibiz podcastu bavili s dlouholetou šéfkou české...

Adastra oceněna v rámci prestižní soutěže Českých 100 nejlepších

Adastra získala prestižní ocenění v rámci 25. ročníku soutěže Českých 100 nejlepších. V oborové kategorii Informační a komunikační technologie se zařadila po bok společností,...

🎧🎤 Jiří Malíček (Rockwell Automation): Nevěřím, že se dožijeme plně automatizované výroby ve firmách

Další podcast serveru Digibiz.cz jsme věnovali nejen automatizaci a robotizaci ve výrobě, ale také tomu, jak výrobní firmy dnes pracují s daty. Hostem byl...

Khalid Husseini (EmbedIT): Komfort klienta je motorem současného technologického vývoje všech aplikací a služeb

Vše na mobilu, uživatelská rychlost a jednoduchost jsou podle Khalida Husseiniho hlavními požadavky na služby EmbedITu, IT divize globální skupiny Home Credit. Hlavní podíl...

Illya Pavlov (Acamar Outsourcing Services): Rozdíly mezi externisty a interními IT pracovníky se stírají. Všechny je potřeba řídit na dálku

Pandemie koronaviru urychlila digitalizaci a tím se výrazně proměnil přístup řady firem v IT sektoru. Daleko víc nyní sahají po externích pracovnících. Budou-li chtít...