fbpx
Sobota, 4 července, 2020
Domů Výroba TOP manažeři v Česku: Digitalizace neohrožuje pracovní místa

TOP manažeři v Česku: Digitalizace neohrožuje pracovní místa

V mezinárodním srovnání je Česká republika v digitalizaci na 37. místě. Byznys i vláda mají zájem posunout nás do první třicítky.

Vrcholoví manažeři a majitelé firem považují digitalizaci za cestu jak v řadě oborů překonat tíživý a dlouhodobý nedostatek lidí. Firmám zvyšuje efektivitu a konkurenční výhody, pracovníci mají možnost proškolení a zvýšení kvalifikace a tím i příjmů.

Digitalizace tak není hrozbou pro zaměstnance. Shodli se na tom účastníci konference s názvem Digitální budoucnost firem – recept úspěchu, který v rámci doprovodného programu Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně uspořádala Česká manažerská asociace (ČMA) a její Klub manažerů roku. Všichni hlavní řečníci jsou vítězové soutěže Manažer roku.

V souvislosti s vlivem digitalizace na pracovní místa uvedl Adam Liška, výrobní ředitel a prokurista Bekaert Petrovice:

„V digitalizaci jsme se zaměřili na nákladovost. Ale kvůli ní jsme nepropustili ani jednoho člověka. Došlo sice k reorganizaci, ale všem jsme nabídli rekvalifikace“.

Stejný názor vyjádřili i další řečníci. „Narazili jsme na hranice růstu, postrádáme až sto zaměstnanců. Pomůže nám jen digitalizace. Již nyní počítáme s rekvalifikacemi a nabízíme roční program. Umožní nám to převádět pracovníky na jiná místa,“ uvedl Niclas Pfüller, CEO a jednatel Brose CZ.

„Lidé začali mít zájem o práci s roboty, dostávali vyšší mzdu než ostatní a jsou spokojenější.“ – Tanja Vainio, šéfka společnosti ABB pro ČR a Slovensko

Velké zkušenosti se zaváděním inovativních technologií a změnami profesí svých zaměstnanců má společnost ABB. Například jako první zavedla v roce 2016 kolaborativní roboty pro spolupráci s lidmi bez ochranných prostředků.

„Lidé začali mít zájem o práci s roboty, dostávali vyšší mzdu než ostatní a jsou spokojenější,“ připomněla Tanja Vainio, CEO společnosti ABB pro ČR a Slovensko.

Na pozitiva digitalizace poukázal také Jan Korol, konzultant v oblasti digitalizace procesů a vytěžování velkých dat, který má bohaté zkušenosti s jejich zaváděním v řadě podniků v ČR.

„V žádné z továren jsme digitalizaci neimplementovali s cílem zbavit se pracovníků. Naopak, lidé mohou dělat komplexnější věci a kreativněji,“ poznamenal.

- Reklama -

TIP: Inspirace z Izraele: V digitalizaci jsou důležití lidé, až poté technologie

Digitalizace je klíčová nejen ve výrobních firmách, ale je priorotou ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka a jeho resortu i celé vlády. Na konferenci přiblížil kroky, které by měly firmám i občanům ze strany státu vytvořit přívětivější prostředí.

„Měníme financování a hodnocení výzkumu, což je předpoklad vytváření umělé inteligence. Chystáme zavádění 5G a na školách polytechnickou výuku, kdy ve školním roce 2021/22 bude povinná,“ řekl ministr.

Budoucí fungování státu si však nedovede představit bez propojení informačních systémů jednotlivých ministerstev a státních institucí. „Každý resort či vládní agentura si vytvořily vlastní systém. To musíme změnit. Prováže se komunikace a ušetříme stovky milionů, ne-li miliardy korun ročně,“ uvedl Karel Havlíček.

Přesvěden je o tom, že nastoupený kurz a Inovační strategie 2030 napomohou zlepšit pozici ČR v mezinárodním žebříčku IMD World Digital Competitiveness Ranking (WDCR) z letošního 37. místa mezi třicítku nejlepších. A také naplnit headline The Country for the Future. Pod touto značkou Česko na MSV Brno prezentuje svůj ekonomický potenciál ve společné expozici státních i soukromých subjektů.

„V roce 2030 chceme být zemí orientovanou na přidanou hodnotu. Proto investuje do chytrých a digitálních řešení,“ uvedl ministr Karel Havlíček.

Zdroj: Česká manažerská asociace

- Reklama -

Nejnovější

Logistika e-shopu je nedílnou součástí zákaznického zážitku. Jak se vyhnout špatným recenzím?

Messenger zahlcený dotazy na datum dodání nebo na stav objednávky. Stížnosti, že zboží stále nedorazilo. Případně zoufalství nad další objednávkou na položky,...

🎧🎤Podcast s Pavlem Plachkým (Senzoor): Současná doba pomáhá rozvoji IoT, stále ale chybí reálné use casy

Bývalý manažer PPF Pavel Plachký se před pěti lety rozhodl vstoupit do segmentu IoT a na zelené louce založil startup Senzoor. S...

Češi chtějí s kombinací umělé inteligence a mikroplateb změnit videoprůmysl a oslnit Hollywood

Československý startup Cinnamon chce změnit způsoby fungování videobusinessu. Nástroj, na němž pracuje více než desetičlenný interní tým s pomocí STRV, pomůže tvůrcům...

Jakub Kováč (Mall Partner): Chceme vytvořit silný regionální marketplace, kde zákazníci nakoupí vše, co na internetu hledají

Marketplace Mall Partner zažíval v době pandemie mnohonásobný nápor firem se zájmem o spolupráci, čerstvě překonal milník jednoho milionu nabízených položek a...

Nejdůležitější trendy v nákupním chování zákazníků

Nákupní chování zákazníků se neustále vyvíjí. Značky se tak musí přizpůsobovat tomu, co spotřebitelé očekávají. Technologie jako je rozšířená realita, voice commerce...