fbpx
- Reklama -
Domů Výroba Starý svět, nové technologie. Už i vinařům pomáhá umělá inteligence

Starý svět, nové technologie. Už i vinařům pomáhá umělá inteligence

Vinařství má v Česku dlouhou tradici. Je považováno za jedno z nejstarších řemesel vůbec, ale ani jemu se nevyhýbá vliv nových technologií jako internet věcí nebo umělá inteligence. Ty pomáhají s optimalizací na vinicích i v samotné výrobě. A také vinařům usnadňují lepší pochopení chutí a preferencí zákazníků.

Ve vinici mezi keříky se pomalu sune bílý stroj na čtyřech terénních kolech. Na samém vrcholu má oranžově blikající maják a vydává pípavé zvuky, to aby jej pracovníci na vinici nepřehlédli. Ale i kdyby, nic by se nestalo. Stroj je totiž autonomní a jeho úkolem je sbírat data potřebná k vypěstování toho nejkvalitnějšího vína.

Sbírá údaje nejen o počasí, ale i o vlhkosti vzduchu a půdy, dokonce pomáhá s postřiky nebo s přihnojováním. Jen sbírat hrozny ještě neumí. To je stále doména lidské síly, která má cit v prstech.

Popsaný výjev není z filmové předlohy žánru scifi, jde o již funkčního robota vinařství Château Clerc Milon z francouzského Bordeaux, kde mu familiárně říkají Ted. Přestože trhat hrozny ještě nezvládne, je důležitý z pohledu sběru dat přímo na vinici a jejich následného vyhodnocení, které pak vinař dostane přehledně do svého počítače nebo mobilního telefonu. Farmářům navíc dokáže pomoci i s některými rutinními pracemi, jako jsou postřiky nebo zastřihávání keříků. 

Připomenout zde můžeme i španělský projekt robota VineScout, který také sbírá data týkající se růstu vinné révy. Projekt financuje Evropská unie a spuštěn byl loni v srpnu.

Nejde sice o žádné zlomové technologie, které bychom neznali z jiných oborů. Je to ale důkaz toho, že se tyto technologie pomalu rozmisťují i v silně tradičních odvětvích, jako je právě vinařství. 

Data z vinic i skladů

O tisíce kilometrů dál na západ, za velkou louží v kalifornském Nappa Valley, využívá vinařství Palmaz big data k tomu, aby podle slov majitele Christiana Palmaze dokázal vyrobit tu nejoptimálnější láhev vína. Jeho systém Vigor (kombinovaný se softwarem Filics) využívá kombinaci senzorů, sond a rentgenových paprsků k shromažďování milionů dat, které mu následně pomáhají nejen vypěstovat kvalitní víno, ale také upozornit na různé choroby nebo určit, kdy je nejlepší čas ke sklizni a jak dlouho má hrozny optimálně skladovat.

“Výroba vína zabírá neuvěřitelné množství času, třeba i přes dva roky. A když se konečně dostanete do finále a jste konfrontováni s výsledkem, je pak těžké určit, kdo může za věci, na které můžeme být pyšní a kdo naopak za to, na co ve finále moc pyšní nejsme,” vysvětluje Christian Palmaz. 

Za podobnými technologiemi ale nemusíme chodit až tak daleko. Na Digibizu jsme například přinesli rozhovor s Jiřím Musilem z českého startupu Agdata, který buduje informační platformu kombinující právě IoT senzory a další data ze statků, ale i ze samotných polí. Není ovšem zaměřen přímo na vinařství, což ale vinařům ve využití systému vůbec nebrání. 

“Pozoruji, že lidé se více zajímají o proces výroby vína. Vlastně nejvíce, co jsem kdy viděl. A to je směr, kterým musíme jako vinaři jít. Rozdílnost je vším, a pokud usneme na vavřínech – a že k tomu má naše odvětví tendence – mohli bychom ztratit půdu pod nohama. Musíme být ostražití v tom, co zákazníci chtějí,” dodává Palmaz. 

- Reklama -

Zaměřeno na zákazníka

Vypěstovat kvalitní hrozny a správnými postupy je přeměnit v opravdu chutné víno je jedna věc, druhou věcí je pak vše zpeněžit, tedy zaujmout zákazníka. I v tom mohou vinařům a obchodníkům nové technologie pomoci. 

Pokud nejste zrovna velkými znalci vína, asi znáte přešlapování před regálem s víny v obchodech a spekulování nad tím, které z těch desítek až stovek lahví za to opravdu stojí. A možná jste už i díky tomu slyšeli o startupu Vivino. A pokud neslyšeli, mohl by vás zajímat. Vzal si totiž za cíl vyřešit tento problém a úplně odstranit vaše dohady při výběru. 

Funguje to jednoduše. Vivino je aplikací, kterou si stáhnete do svého mobilního telefonu. Pak už stačí jen namířít fotoaparát na vinětu. Tu vyfotíte a počkáte, až umělá inteligence vše přečte, identifikuje a nabídne vám přehled nejen o druhu vína, jeho původu a historii samotného vinaře, ale také o běžné ceně (ano, i tak lze zjistit, jak moc vás má například váš obchodní partner rád), k jakým příležitostem se hodí a nechybí ani recenze ostatních uživatelů. Vivino je navíc dnes už hodně personalizované na základě předchozího výběru  uživatele či hledání na internetu.

Screenshoty z aplikace Vivino.

Vivino v číslech

8 000 000 lahví v digitální knihovně

100 000 nových recenzí na vína denně

20 000 nových recenzí na vinařství ročně

Podobných startupů ale existuje více, například Vinomofi nebo Myoeno. S rostoucím počtem jejich uživatelů se pak stávají jedním z vhodných, ne-li nutných, marketingových kanálů, které by mohly mít stejný dopad na byznys jako přítomnost restauračních zařízení například v TripAdvisoru.  

A vinaři by také pomalu měli přemýšlet i o novém fenoménu digitálních asistentů, jako je Alexa od Amazonu nebo Siri od Applu. Právě digitální asistenti se mohou stát doslova virtuálními sommeliéry, kteří budou edukovat zákazníky a pomáhat jim s výběrem toho nejvhodnějšího vína- To bude přinášet komfort zákazníkům, obzvláště v dnešní době rostoucího počtu vinařských značek.

Tradiční sommeliéři zřejmě nevymřou, zákazníci ale budou čím dál více ponechávat nákupní rozhodování na digitálních technologiích. A kdo z vinařů na tento trend dříve “naskočí”, ten ve finále bude mít větší náskok.

A využívání robotů, umělé inteligence nebo IoT přímo ve vinicích zase vzhledem k nízkému plýtvání se zdroji, jako jsou voda nebo hnojiva, nabírá na významu v době hrozby klimatických změn. Urychlí jejich nástup například současné sucho?

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...

Datová analytika v praxi: Na VŠE začali exkluzivně vzdělávat profesní magistry

Vzdělání propojené se zkušenostmi z praxe. Přesně to chybí čerstvě vystudovaným datovým analytikům v Čechách. Změnit by to mohla nová expertní platforma...

Průzkum: České firmy zaspaly a dohánějí až 14letý dluh vůči digitalizaci

Pro firmy v Česku jsou nové IT technologie prioritou. I přesto jejich implementace postupuje velmi pomalu. Důkladnou prověrkou pro podnikové IT byla jarní...

Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej Vaněk z Blindspotu

Chytrá platforma Macula umí rozpoznat, zda má člověk správně nasazenou roušku a zda dodržuje bezpečnostní odstup od ostatních. Česká firma Blindspot Solutions...