fbpx
[the_ad_group id="279"]
DomůVýrobaSpaceX při testech lodi Starship využívá robotického psa. Sbírá data tam, kam...

SpaceX při testech lodi Starship využívá robotického psa. Sbírá data tam, kam lidé nemohou

V texaském areálu Boca Chica společnosti SpaceX, která zde vyvíjí vesmírný koráb Starship, se objevil robotický pes od firmy Boston Dynamics. Není tam proto, aby bavil pracovníky, ale aby sbíral data. Užitečný ale může být třeba i pro vaši firmu.

Vesmírná společnost SpaceX technologického podnikatele Elona Muska už několik let vyvíjí kosmickou loď Starship ve svém středisku poblíž pláže Boca Chica v americkém Texasu. Půjde o obrovskou nerezovou loď schopnou přepravit sto pasažérů k dálkovým letům na Měsíc, Mars a možná ještě dále.

Inženýři a technici na budování nové lodi s designem odkazujícím na 60. léta minulého století pracují nepřetržitě 24 hodin denně, o čemž svědčí i množství obytných přívěsů zaparkovaných kolem rozlehlých hal střediska.

V jedné z nich je továrna, kde vznikají výrobní prototypy lodi Starship, které jsou následně testovány na nedaleké odpalovací raketové rampě, která se nachází stranou asi 4 kilometry od samotných hal. A rezidenty u Boca Chica, kteří bydlí nedaleko areálu a mají tak na očích tamní dění, v létě zaujala poměrně zajímavá věc. U odpalovací rampy se objevila červená psí bouda. 

Proč se tam objevila, to zanedlouho zjistil jeden z obyvatelů, který si přípravné a testovací práce dokumentuje s pomocí videokamer. A jedna z nich zachytila na dosti rozmazaném videu zaměstnance SpaceX, jak kolem odpalovací rampy venčí psa. Venčí ovšem není to správné slovo, tento pes nemusí přijímat potravu, ani ji vylučovat. Stačí mu jen dobít baterky.

Jak je ze záběrů pro znalé nových technologií patrné, jde totiž o tzv. robodoga od americké společnosti Boston Dynamics, který obecně slyší na jméno Spot, v Boca Chica mu ale dle nápisu na boudě dali jméno Zeus. Na robotickém psu firmy Boston Dynamics, která natěsno spolupracuje s armádou USA a její vývoj tak podléhá přísnému utajení, pracovala několik let a teprve loni jej začala pronajímat dalším společnostem. A letos zahájila prodeje i pro běžnou veřejnost. Stojí “jen” 75 tisíc dolarů. 

Pro jedince jde tedy o drahou srandu, smysl ale má pro mnoho společností. Díky tomu, že nejde o živého tvora, se dokáže pohybovat v prostředí, které je pro člověka rizikové nebo v kterém by vlivem podmínek například v případě vysokého žáru nebo zamoření chemikáliemi být ani nemohl. Spota už proto využívá například těžařská firma BP nebo rakouská stavební skupina Strabag.

Robotický pes je pro každou firmu užitečný minimálně z pohledu sběru nepřeberného množství dat. Konkrétně SpaceX se hodí jeho 360 stupňová panoramatická kamera, která dohlíží na celou odpalovací rampu. Jeho citlivé senzory pak dokáží zachytit anomálie ve zvucích, které – jak nám ukazuje například i česká firma Blindspot – většinou poukazují na určitou poruchu. Zeus je opatřen i senzory pro kontrolu teploty nebo detekci jakýchkoliv prasklin a průsaků. 

Jeho výhodou je, že se může narozdíl od lidí pohybovat v blízkosti rampy při samotném testu. A při testování Starshipu už došlo při kryogenních tlakových zkouškách k úniku dusíku a k následnému výbuchu nerezové lodi.  Jestli jsou ale tyto věcí opravdovým důvodem, proč si SpaceX tohoto robopsa pořídila, můžeme jen tipovat. Sama firma totiž zatím neobjasnila, za jakým účelem si robodoga pořídila.

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Inovátoři, hlaste se! Zbývá týden do uzávěrky Hack 2 Normal hackathonu

Vylepšení zdravotní péče a byznysového prostředí po skončení pandemie. To je téma víkendového hackathonu Hack 2 Normal, který odstartuje už příští pátek 14. května. ...

Martin Felcman a Martin Matuš (Productboard): Pracujeme jako Sherlock Holmes

Jak souvisí práce produktového manažera s detektivní činností? V čem je jeho největší hodnota a kdy by se měl do vývoje nového produktu zapojit?...

Produktový manažer: Jak bych to vysvětlil své mámě?

Role, která tu byla už dávno a která dnes zažívá obrodu. Digitalizace světa vytváří potřebu vzniku nových rolí, které ale mají základy ve světě...

10 trendů, které budou podle Accenture určovat směr pojišťovnictví v roce 2021

Nárůst významu lékařské a wellness péče, digitální transformace pojišťoven, speciální produkty ušité klientům na míru, udržitelný rozvoj i důvěra v tradiční velké pojistitele. To je...

CFO plánují zvyšovat svoje digitální investice

Cloudové ERP, pokročilá analytika a datové technologie či RPA jsou oblastmi, do nichž chtějí během příštích čtyř let investovat finanční a ekonomická oddělení podniků. Odhalil...