fbpx
- Reklama -
týden inovací banner
Domů Výroba Reportáž: Pomocí technologií a hladové vody k ultračistým oděvům

Reportáž: Pomocí technologií a hladové vody k ultračistým oděvům

Francouzská společnost Elis má v Česku několik prádelen, ve Slavkově u Brna pak jednu netradiční, která se zabývá čištěním speciálních pracovních oděvů především pro náročné zákazníky z řad farmacie nebo výzkumu a vývoje. Dostát té nejvyšší kvality ji pomáhají i moderní technologie.

Když se řekne prádelna, představíte si hromady špinavého oblečení, tucty praček v jedné místnosti s hladovými chřtány v podobě rotačních bubnů, nebo jen jednu obrovskou pračku, která na jeden zátah přežvýká metráky prádla.

To, co si rozhodně nepředstavíte, je malý provoz, kterému vévodí hermeticky uzavřená prosklená místnost, v níž se pohybují pracovníci zahalení do prodyšných kombinéz, rukavic a brýlí, kteří vás trochu znejistí, zda nejste v blízkosti biologické zbraně nebo smrtelného viru. Obzvlášť v době covidu. Naštěstí mě ale ihned sympatická brunetka uklidňuje, že tady se ničeho takového nemusím obávat.

Tzv. Cleanroom slavkovského závodu francouzské společnosti Elis. Foto: Elis

“Pereme a dekontaminujeme speciální pracovní oděvy do těch nejnáročnějších provozů,” vysvětluje mi Markéta Mlčochová, manažerka slavkovského závodu francouzské společnosti Elis, která se v 28 zemích světa zabývá šitím, praním a veškerým servisem kolem pracovních oděvů, včetně těch speciálních. A nacházíme se právě ve Slavkově u Brna, kde Elis provozuje ultračistou prádelnu Elis Cleanroom určenou právě pro servis speciálních oděvů.

“V porovnání s běžnou prádelnou, kterou máme například kousek odsud ve Velkých Pavlovicích, působí náš cleanroom jako malý provoz. Máme tu celkem 28 zaměstnanců,” vypočítává Mlčochová.

Manažerka slavkovského závodu francouzské společnosti Elis Markéta Mlčochová

Markéta Mlčochová

je absolventka Vysokého učení technického v Brně, od ledna roku 2017 je ředitelkou závodu Elis Textil Servis ve Slavkově u Brna. Zkušenosti s vedením společnosti získávala posledních 18 let, kde na různých pozicích pracovala ve společnostech Velux (střešní okna) a Netbox (elektronická komunikace).

Slavkovští pracovníci od pondělí do pátku ve dvousměnných provozech vyperou, dekontaminují, sterilizují a nakonec zavakuují 16 tisíc kusů, nebo chcete-li 4 tuny oděvů týdně, které se poté odsud rozvezou mezi české, slovenské, ale i maďarské zákazníky. Mezi ně patří hlavně farmaceutické a zdravotnické firmy, ale také výzkumné týmy univerzit nebo výrobci elektroniky, optiky, nanotechnologií nebo vozů. Konkrétně jde o firmy jako Zentiva, HBM Pharma, Bioveta nebo Panasonic a CEVA.

“Jsme přísně kontrolovaný provoz,” naráží slavkovská manažerka Elisu na to, že celý proces čištění a sterilizace musí probíhat ve striktně daných podmínkách, jež vyhovují legislativním normám a kvalitativním standardům. Hlavně pokud jde o třídy čistoty, v kterých Elis s více než čtvrtmiliardovými tržbami jen v Česku splňuje ISO 5. Proto se v celém provozu pravidelně sleduje teplota, tlak, nečistoty a mikročástice ve vzduchu, ale i vodivost vody, která je jednou z klíčových součástí celého procesu. Nelze totiž použít klasickou vodu z kohoutku, ale tzv. hladovou vodu zbavenou veškerých minerálů a mikrobů. Tu si zde Elis upravuje z vody z vodovodního řádu ve vlastní úpravně.

“Každou prací šarži, která projde celým procesem, musíme zkontrolovat na velikost částic. To je pro nás propouštěcí kritérium. Když ale částice nevyjdou, pak je něco špatně. Ale co? Voda, teplota, tlak, nebo se něco porouchalo v sušičce? Takové hledání vám může zabrat týdny, jediná cesta, jak se mu vyhnout, je mít opravdu vše pod kontrolou,” vysvětluje Mlčochová a zmiňuje například vlastní informační systém Laundry Flow v kterém jsou uloženy informace o každém jednotlivém kusu oděvu, ať už jde o pláště, ponožky, rukavice, boty, nebo i brýle, které Elis buď pronajímá, nebo rovnou dodává svým zákazníkům.

- Reklama -

“V systému máme více než 200 tisíc kusů pracovního oblečení a s nimi i kompletní historii například o počtu pracích cyklů. Když se hodnota přesáhne, kus se vyřadí a nahradí se novým. Data o vyřazených kusech ale nadále archivujeme, kdyby je zákazník v budoucnu potřeboval,” přibližuje Mlčochová a dodává, že zákazníci vzhledem k povaze své činností a k související administrativě potřebují od prádelny mnoho dokumentů, tedy dat.

“I proto mají vzdálený přístup do našeho systému, což jim usnadňuje práci například při auditech,” doplňuje manažerka, přičemž začne ukazovat na jeden z oděvů, který před námi ve vozíku spolu s dalšími kusy čeká na “svou očistu”. Všimnout si mám čárového kódu.

“Ten má na sobě každý oděv a díky němu máme přehled o každém kusu – tedy nejen to, kolikrát byl praný, ale i to, pro koho je určený a tedy i do jaké prací šarže patří, jak se s ním má zacházet”. Každý zákazník je totiž specifický, jeden chce sterilizaci pomocí autoklávu, druhý pomocí gama záření, o které se starají ve Veverské Bitýšce. “Prostě, když znáte historii zákazníka, víte co a jak a spoří vám to čas,” říká manažerka.

Rozdíl je ale i ve finálním složení oděvů a jejich zavakuování, o což se v době naší návštěvy starali v izolované prosklené místnosti 3 pracovníci v speciálních prodyšných oblecích. Od okolního světa je kromě personální propusti, skrz kterou přicházejí do a vycházejí z místnosti, odděluje jen pár otvorů, kterými mohou prostrčit ruce ke kolegyním předat dekontaminované pracovní oděvy, které se s pomocí kódů a počítače starají o třídění a finální kontrolu kvality oděvů.

“Lidé tu jsou velmi kvalifikovaní. Není to tak, že by se tu operátor zaučil během týdne, jde spíše o dva, tři měsíce. Je to i tím, že každý zákazník je specifický a má své speciální potřeby. Nejde jen o rutinní činnost, musíte u práce více přemýšlet,” uzavírá Mlčochová.

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...

Datová analytika v praxi: Na VŠE začali exkluzivně vzdělávat profesní magistry

Vzdělání propojené se zkušenostmi z praxe. Přesně to chybí čerstvě vystudovaným datovým analytikům v Čechách. Změnit by to mohla nová expertní platforma...

Průzkum: České firmy zaspaly a dohánějí až 14letý dluh vůči digitalizaci

Pro firmy v Česku jsou nové IT technologie prioritou. I přesto jejich implementace postupuje velmi pomalu. Důkladnou prověrkou pro podnikové IT byla jarní...

Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej Vaněk z Blindspotu

Chytrá platforma Macula umí rozpoznat, zda má člověk správně nasazenou roušku a zda dodržuje bezpečnostní odstup od ostatních. Česká firma Blindspot Solutions...