fbpx
Pondělí, 24 února, 2020
Domů Výroba Průzkum: Polovina firem chce více investovat do digitální přeměny

Průzkum: Polovina firem chce více investovat do digitální přeměny

Polovina českých firem chce v příštích pěti letech investovat více peněz do digitální transformace a zavádění prvků Průmyslu 4.0.

Nejvíce podniků má na to vyčleněno do pěti procent investičního rozpočtu. Aktivnější a připravenější na zavádění prvků Průmyslu 4.0 jsou velké firmy. Ukázal to průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Více než třetina ze 105 firem, které se zúčastnily průzkumu, s pojmem Průmysl 4.0 pracuje ve svých firemních strategiích. U velkých firem je to dokonce polovina. Dalších 38 procent firem sice tento pojem oficiálně nepoužívá, ale ví, že jejich projekty do konceptu Průmysl 4.0 zapadají. To je případ především malých (50 procent) a středních firem (38 procent). Jen 12 procent podniků do prvků Průmyslu 4.0 neinvestuje.

- Reklama -

Hlavní motivací pro zavádění prvků Průmyslu 4.0 je uspět do budoucna, a to i ve vztahu ke konkurenci. Získat náskok před konkurenty chce díky Průmyslu 4.0 přes 53 procent firem. Udržet krok s konkurencí, a zachovat si tak současnou pozici na trhu, plánuje 29 procent oslovených podniků.

„Dvě třetiny respondentů uvedly, že se do investic do prvků Průmyslu 4.0 pustily, protože je to pro jejich budoucnost důležité. Je poměrně překvapivé, že jen 8,6 procenta firem pociťuje vnější tlak na zavádění aplikací Průmyslu 4.0, ať už je to od mateřských společností nebo od odběratelů,“ komentoval výsledky průzkumu člen představenstva svazu Jiří Holoubek.

Obecně se uvádí, že právě velké firmy, především z automobilového průmyslu, by měly své dodavatele do digitální transformace tlačit.

Zavádění principů konceptu Průmysl 4.0 zatím podle průzkumu chybí strategický přístup.

„Digitální strategii má zpracovanou pouze 36 procent firem a ve většině realizovaných projektů tak zřejmě jde spíše o nesystematickou implementaci izolovaných dílčích řešení. Nadále se potvrzuje, že větší podporu pro pochopení přínosů digitálních technologií a pro jejich následné zavádění potřebuj především malé a střední firmy,“ upozornil generální ředitel Siemens ČR Eduard Palíšek.

TIP: Gartner: Pět aktuálních technologických trendů, které by měl každý podnik znát

Nejčastěji firmy investují do prvků Průmyslu 4.0 kvůli zvýšení produktivity na zaměstnance (56,2 procenta), snižování jednotkových nákladů (43,8 procenta) a optimalizaci využití výrobních kapacit (41 procent). U velkých firem převládá motiv snižování nákladů. Malé a střední firmy se snaží investicemi do digitální transformace hlavně zvyšovat produktivitu. Dosavadní zkušenosti firem ukazují, že se většinou jejich očekávání spojená s těmito investicemi úplně nebo alespoň částečně splnila.

Jestli to průmyslové firmy s digitalizací opravdu myslí vážně naznačí už v příštím týdnu Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně, jehož hlavním tématem je právě digitalizace průmyslu. Na něm na 1600 vystavovatelů z více než 30 zemí světa představí nejnovější průmyslové technologie. A Digibiz.cz u toho nebude chybět.

Zdroj: ČTK

- Reklama -

Nejnovější

Starý svět, nové technologie. Už i vinařům pomáhá umělá inteligence

0
Vinařství má v Česku dlouhou tradici. Je považováno za jedno z nejstarších řemesel vůbec, ale ani jemu se nevyhýbá vliv nových technologií...

Průzkum: Rozvoji inovačních firem v Česku brání nedostatek lidí a legislativa

0
České firmy využívající technologie a inovace plánují v příštích dvou letech nabírat nové zaměstnance. Pravděpodobně to ale nebude jednoduché - ředitelé a...

Retail v ČR se mění pomalu. Firmám chybí odvaha a lidé...

0
To, co dokážou retaileři na západ od nás, ale i to, co dokážou v Číně, je na hony vzdálené tomu, co máme...

Ve stínu Cybertrucku. Tesla představila důležitou službu, o které se příliš...

0
Americká automobilka Tesla na sebe pravidelně přitahuje pozornost novými modely svých elektrovozů. Když ale začala nabízet pojištění, žádný rozruch kolem toho nebyl....
Apple Pay

Rok Apple Pay v Česku. Češi si službu oblíbili, mnozí i...

0
19. února to bude přesně rok, kdy byla v Česku spuštěna služba Apple Pay umožňující platbu přes chytrá zařízení jako jsou mobilní...