fbpx
- Reklama -
Domů Aktuálně Produktivita zaměstnanců v době koronarize: Gartner radí zaměřit se na emoce

Produktivita zaměstnanců v době koronarize: Gartner radí zaměřit se na emoce

Udržet produktivitu zaměstnanců během karanténních opatření je těžší, než se zdá. Analytici z Gartner připravili šestero rad, jak zaměstnancům pomoci zvládnout emočně náročnou situaci a zároveň podpořit jejich pracovní morálku, ať už pracují z domova nebo přímo z pracoviště.

Úzkost, frustrace a vyhoření. To jsou pocity, které se v těchto dnech pravděpodobně honí hlavou většině lidí v zaměstnaneckém poměru. Pokud jim není věnována dostatečná pozornost, vedou k horším pracovním výsledkům a chybám. V konečném důsledku mohou ohrozit schopnost firmy překonat současnou krizovou situaci.

“Většina podniků se doposud zaměřovala na plánování možných scénářů a nezbytné provozní odezvy s cílem zachovat kontinuitu byznysu. Tyto plány nicméně většinou neřeší otázky, jako je schopnost zaměstnanců soustředit se v současné situaci na svou práci,” říká vedoucí výzkumu Gartner HR Practise Brian Kopp.

Jak na zaměstnance v době koronakrize?

  • Vyhledávejte aktivně zaměstnance, kteří potřebují podpořit. 
  • Obousměrná komunikace je základ. 
  • Definice konkrétních cílů vede k propojení zaměstnanců s podnikem. 
  • Připomínejte hodnoty podniku – snížíte tak riziko nevhodného chování. 
  • Uznání úspěšných pracovníků motivuje i další. 
  • Přesměrujte zaměstnance na inovace.

Staré známé klišé o obousměrném dialogu tu platí dvojnásob

Lidé z HR by podle závěrů výzkumné a poradenské společnosti Gartner měli pomoci manažerům na všech úrovních rozvíjet šest základních aktivit, které zaměstnancům zajistí podporu pro zvládnutí emočně náročné situace. 

Klíčové je aktivní rozpoznávání známek stresu u podřízených, a to nejen pozorováním, ale především vzájemnou komunikací mezi manažery a zaměstnanci. HR by podle doporučení Gartner mělo připravit návod, jak s podřízenými řešit citlivá témata, zejména jistotu práce, budoucnost, dopad celkové situace na zaměstnance a také neshody či nervózní pnutí na pracovišti. 

Aby komunikace fungovala, musí být obousměrná. HR by mělo být schopno vytvářet vhodné příležitosti pro obousměrný dialog s cílem realisticky vykreslit jak pozitivní, tak i negativní dopady přijímaných opatření.

Nastavení jasné spojitosti mezi pracovním výkonem jednotlivce a dosažením obchodních cílů firmy pomáhá zvýšit sebevědomí zaměstnanců a pocit důležitosti práce, kterou dělají ve ztížených podmínkách. Definice konkrétních cílů a informace o případných změnách navíc pomáhají udržet pozornost, zacílení, energii a pocit účelnosti. Viditelné spojení mezi prací zaměstnanců a úspěchem podniku nejlépe vysvětluje aktuální cíle podniku a interpretuje vizi organizace do kontextu práce zaměstnanců. 

- Reklama -

“Jeden z nejlepších způsobů, jak zaměstnance motivovat, je umožnit jim vidět a vnímat, jak jejich práce přispívá k plnění cílů celého podniku. Zaměstnanci, kteří chápou význam a důležitost své práce pro úspěch podniku, jsou sebejistější a nebojí se ztráty místa.” Brian Kopp, vedoucí výzkumu Gartner HR Practise

Pracovní pohodu až z třetiny ovlivňují nepříjemné zážitky na pracovišti

Pracovní pohoda je jedním z klíčových faktorů vedoucích k pocitu psychické pohody. Nepříjemné pracovní zážitky ovlivňují celkovou psychickou pohodu až z 35 %. V nejistých obdobích také roste míra nevhodného chování a incidentů na pracovišti až o 33 %. Manažeři by proto měli klást důraz na řešení všech incidentů a trvat na důsledném připomínání firemních hodnot. 

Pochvala potěší. V době koronakrize o to víc. Gartner proto radí manažerům vyjadřovat uznání svým podřízeným. Dávají tak jasný signál i ostatním spolupracovníkům, jaké chování a přístup je žádoucí. Uznání může mít navíc formu nejen peněžitou, ale i veřejné ocenění, osobní rozvoj či růst. Podniky, kde na podobné věci za normálních okolností není tolik prostoru,  dávají zaměstnancům najevo svůj dlouhodobý zájem a perspektivu budoucí spolupráce.

Krize může být zároveň i příležitostí

Zaměstnanci s vysokým osobním potenciálem obvykle nesou případná omezení inovací a vyhýbání se riziku velmi těžce. Ale i v podnicích, které v důsledku krize omezují investice, mohou manažeři klást důraz na inovace a optimalizace procesů. Navíc mohou přinést řešení problémů s narušením běžných procesů či byznysu vyvolané současnými opatřeními.

Další užitečné tipy, jak na koronakrizi v podnicích, jsou na stránkách Gartner.

Veronika Říčková
Devatenáct let zkušeností v médiích (jako novinářka i jako PR managerka)...

Nejnovější

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...

Datová analytika v praxi: Na VŠE začali exkluzivně vzdělávat profesní magistry

Vzdělání propojené se zkušenostmi z praxe. Přesně to chybí čerstvě vystudovaným datovým analytikům v Čechách. Změnit by to mohla nová expertní platforma...

Průzkum: České firmy zaspaly a dohánějí až 14letý dluh vůči digitalizaci

Pro firmy v Česku jsou nové IT technologie prioritou. I přesto jejich implementace postupuje velmi pomalu. Důkladnou prověrkou pro podnikové IT byla jarní...

Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej Vaněk z Blindspotu

Chytrá platforma Macula umí rozpoznat, zda má člověk správně nasazenou roušku a zda dodržuje bezpečnostní odstup od ostatních. Česká firma Blindspot Solutions...