fbpx
Sobota, 4 července, 2020
Domů VŠE Data&Byznys Proč studovat datové programy na VŠE – rozhovor s Markétou Smolníkovou, ambasadorkou...

Proč studovat datové programy na VŠE – rozhovor s Markétou Smolníkovou, ambasadorkou nového profesního magisterského programu na VŠE – Data a analytika pro business powered by KPMG

Její cesta k datové analytice nebyla přímá, přesto se DATA stala její vášní a osudem. Zajímá vás její příběh? Položili jsme jí pár otázek.

Co Tě přivedlo k datům a datové analytice?

Datové analytika mě okouzlila již před 5 lety v marketingovém oddělení Albertu a ze studia Mezinárodního obchodu mě přitáhla na Fakultu informatiky a statistiky.
Během bakaláře jsem pracovala v promočním oddělení obchodního řetězce Albert, které připravovalo podklady pro letáky a vyhodnocovalo úspěšnost akcí. Mým hlavním úkolem bylo monitorování cen u konkurence, na jejichž základě se pak určovaly ceny do letáků. Postupně jsem se však dostala k vypracovávání odhadů, při jaké ceně výrobků budeme mít potřebný odbyt na jakých prodejnách a jak to třeba ovlivňují faktory jako počasí. Záhy jsem zjistila, že je to moje nejoblíbenější činnost ze všech a že mě už od mala bavilo přicházet všemu na kloub, jednoduše řečeno zjišťovat, PROČ něco je tak, jak to je. V Albertu posléze založili Business Intelligence Unit, bohužel na rozjezd sháněli pouze odborníky, nikoliv nadšené studenty. Proto jsem si řekla, že je třeba nejdřív získat v této oblasti základy a na magisterském studiu jsem si vybrala vedlejší specializaci Informatika v podnikání, jehož součástí jsou třeba kurzy Databáze nebo Business Intelligence.

Datům jsem však zcela podlehla až díky Data Science & Business Intelligence Academy od VŠE, fantastické podpoře vedoucího mé diplomky Martina Potančoka a práci BI konzultanta v Solitea Business Solutions. Díky tomu jsem minulý rok rozšířila Katedru informačních technologií s výzkumem Datové gramotnosti.

Jak jsi doháněla mezery v datové kompetenci? 

Abych byla upřímná, nevsázela jsem pouze na výuku jako takovou. Věděla jsem, že musím dohnat čas, kdy ostatní v mém věku měli už IT bakaláře za sebou, zatímco já jsem byla v téhle doméně teprve na začátku. Po absolvování základních kurzů Podnikové informatiky a Analýzy a návrhu IS, kde se dozvíte o základních stavebních kamenech a přístupech k podnikovým IS a které poslouží jako skvělý úvod do této problematiky, jsem se do toho vrhla po hlavě. Kromě zapsání Databází a Business Intelligence, core analytických předmětů na vedlejšce, jsem se přihlásila do prvního ročníku Data Science & Business Intelligence Academy na VŠE, abych maximalizovala to, co se na VŠE můžu o BI naučit, a týden před zahájením akademie jsem si sehnala práci v BI firmě, protože jsem se už nechtěla učit jen poučky nazpaměť jako na humanitárních oborech, ale chtěla jsem vše hned aplikovat. 

Řekneš nám svůj názor na výuku datových programů na VŠE? Jaká je podpora ze strany fakulty, katedry, lektorů?

Naprosto fantastická. Nebýt FIS a vedlejší specializace o podnikové informatice, nevím, jestli bych se ke změně oboru vůbec odhodlala. Další neskutečnou příležitostí byla zmíněná DS & BI Academy, která umožňuje vedlejškářům a všem nadšencům prohloubit znalosti ze základních datových kurzů v „koncentrované podobě“, aby se o to rychleji uchytili v oboru. Navíc portfolio datových předmětů se na fakultě neustále rozrůstá (např. vedlejší specializace Datové inženýrství či nový „Datový“ magistr) a víc a víc spojuje školu s praxí (např. v akademii vyučují pouze odborníci z partnerských firem FIS). Co víc, díky škole jsem získala i práci BI konzultanta, když jsem odpověděla na email o nabídce ze Solitea Business Solutions, kterou studentům přeposlal jeden z vyučujících.

Jak tě škola připravila na „praktickou“ datovou práci? Co jsi v zaměstnání využila? 

Již několikrát skloňované kurzy Databáze a BI jsou přímou přípravou na praxi. Zatímco v Databázích se naučíte navrhovat modely databází a základní logiku dotazovacího jazyka SQL, v Business Intelligence si na cvičeních vyzkoušíte sestavit vlastní BI řešení od dimenzionálního modelu po vizualizace reportů v Tableau. Jako aktivní BI konzultant není snad nic, co bych z těchto kurzů nevyužila. Stejně tak jako kurzy Podnikové informatiky a Analýza a návrh IS, které mi pomohly ujasnit si pozici BI v rámci podniku a pochopit základní principy jeho zdrojových systémů. V rámci DS & BI Academy jsme si navíc vyzkoušeli komplexnější a náročnější aplikace na reálných příkladech, a to pod taktovkou ostřílených datových analytiků a datových vědců z Adastry, Billigence, KPMG nebo Solitey.

Doporučila bys studium datových oborů a proč?

Studium datových oborů již doporučuji, kudy chodím 😊 Jelikož mám stále příležitost potkávat se se studenty jiných oborů, setkávám se i s jejich pochybami ohledně budoucího uplatnění, využitelnosti jejich znalostí či vůbec dobrého pocitu (potěšení, chcete-li), z toho, co studují. Odpověď na to, proč by měli se svými pochybami zatočit a zvolit si datový obor, však není přímočará. Datová analytika totiž není jen oborem pro technicky zdatné jedince, kteří se vyžívají v číslech a statistice. Naopak ta nejtvrdší práce často tkví v přesvědčení zákazníka o tom, proč právě vaše analytické řešení stojí za investici. Stejně tak ve firmě se setkáváme s tím, že perfektní BI projekt potřebuje jak mistry datových skladů, tak vizualizační mágy s citem pro design či výborné znalce řešené problematiky nebo skvělé prodejce. 

Pokud Vás tedy láká datová analytika kvůli některému z těchto aspektů nebo si jen ještě nejste jisti a potřebujete víc informací, neváhejte se kdykoliv zeptat.

Ivana Karhanováhttps://digibiz.cz
šéfredaktorka, nadšenec do technologií, běžec, plavec 🙂 kolo přidám taky ...
- Reklama -

Nejnovější

Logistika e-shopu je nedílnou součástí zákaznického zážitku. Jak se vyhnout špatným recenzím?

Messenger zahlcený dotazy na datum dodání nebo na stav objednávky. Stížnosti, že zboží stále nedorazilo. Případně zoufalství nad další objednávkou na položky,...

🎧🎤Podcast s Pavlem Plachkým (Senzoor): Současná doba pomáhá rozvoji IoT, stále ale chybí reálné use casy

Bývalý manažer PPF Pavel Plachký se před pěti lety rozhodl vstoupit do segmentu IoT a na zelené louce založil startup Senzoor. S...

Češi chtějí s kombinací umělé inteligence a mikroplateb změnit videoprůmysl a oslnit Hollywood

Československý startup Cinnamon chce změnit způsoby fungování videobusinessu. Nástroj, na němž pracuje více než desetičlenný interní tým s pomocí STRV, pomůže tvůrcům...

Jakub Kováč (Mall Partner): Chceme vytvořit silný regionální marketplace, kde zákazníci nakoupí vše, co na internetu hledají

Marketplace Mall Partner zažíval v době pandemie mnohonásobný nápor firem se zájmem o spolupráci, čerstvě překonal milník jednoho milionu nabízených položek a...

Nejdůležitější trendy v nákupním chování zákazníků

Nákupní chování zákazníků se neustále vyvíjí. Značky se tak musí přizpůsobovat tomu, co spotřebitelé očekávají. Technologie jako je rozšířená realita, voice commerce...