fbpx
Úterý, 7 července, 2020
Domů Bankovnictví Příklady úspěšného využití disrupce ve financích. Na pohled to můžou být maličkosti

Příklady úspěšného využití disrupce ve financích. Na pohled to můžou být maličkosti

Umělá inteligence, blockchain, API a mikroslužby, internet věcí. To jsou čtyři oblasti, na něž by se podle Gartneru měly banky zaměřit. Následující příklady vám ukážou, že to nemusí být vždy na pohled revoluční řešení. Jde především o užitek.

Bank of Montreal

Nepřišla s ničím extra revolučním. Čtení dokumentů už nějakou dobu firmy nabízejí. Nicméně tato banka vyřešila problém, který lidé řeší každý den. Vytvořila samoobslužnou platformu na placení vyúčtování. Stačí bance zaslat vyúčtování e-mailem. Ta pak sama předvyplní příkazy a zašle je zákazníkům ke kontrole, kteří platbu buď potvrdí, nebo odmítnou.

Výsledkem je 6x rychlejší platební kanál ve srovnání s online bankovnictvím, výrazný pokles hovorů na zákaznickou linku i souvisejících návštěv poboček. A hlavně úspora ve výši 1,4 mil. USD.

Lidé u služby oceňují okamžitý benefit. A zákazníci milují benefity, které dostanou hned. Toto řešení je ukázkou toho, že nemusí být na stupni disrupce extra vysoko, ale jeho úspěch předurčuje užitečnost.  

Blockchain má hype podle Peta Redshawa, manažera globálního finančního týmu Gartner, za sebou. Nicméně na Gartnet IT Symposiu XPo v Barceloně upozornil, že by banky měly hledat příležitosti k tokenizaci pohledem zákazníků, měly by se ptát, jaké služby zákazníci skutečně hledají. 

Dále Redshaw zdůraznil, že pro širší využití blockchainu zatím chybí regulace. Gartner podle něj očekává, že v krátkém horizontu bude blockchain zaostávat za očekáváními, avšak na horizontu 10 let tato očekávání výrazně překoná.

Pete Redshaw

Manažer globálního finančního týmu Gartner, který pokrývá sektor bankovnictví, investic a pojišťovnictví. Zabývá se digitalizací byznysových strategií a dále inovacemi, modernizací a transformací technologií finančních služeb.

ICICI Bank

Tato indická banka experimentuje s blockchainem. Touto technologií nahradila manuální procesy a šetří čas. Redshaw bankám doporučuje, aby se vždy ptaly, zda se jejich inovace dá rozšířit na všechny typy transakcí a na miliony účtů. Pokud ano, má šanci uspět. 

- Reklama -

Další příležitosti by měly banky podle společnosti Gartner hledat v API a mikroslužbách. Otevřené bankovnictví závisí na regulaci, ale ta je zrovna v tomto případě hlavním tahounem změn. V otevřeném bankovnictví je lídrem jednoznačně Evropa a její PSD2. Redshaw také poznamenal, že otevřené bankovnictví některé instituce vnímají jako hrozbu, ačkoliv představuje naopak příležitost. Může nastartovat další level spolupráce mezi bankami, pojišťovnami a dalšími společnostmi.

Proč musí zákazníci stále dokola vyplňovat všude svoje údaje o bankovních účtech, když by se daly jednoduše načíst? Banky by mohly poskytovat zákazníkům 360stupňový úhel pohledu na jejich majetek. 

Taishin International Bank

Tato banka spustila portál, kterým expandovala mimo svůj vlastní byznys. Buduje ekosystém, v kterém zákazníci mohou spravovat také pojištění nebo investice. Vytváří tak one-stop-shop pro spoustu finančních služeb. 

V internetu věcí zatím vidí větší perspektivu spíše pojišťovny než banky. Podle Redshawa mají banky pocit, že musí daná IoT zařízení vlastnit, což je ale podle něj chybný úhel pohledu. Příležitosti z jiných odvětví ukazují, že internet věcí může vytvářet příležitosti v situacích, které zákazníci zažívají. Když zákazník nabourá auto, lze mu například nabídnout úvěr. Zákazníci jsou podle Redshawa zvyklí, že jim firmy čím dál více nabízejí řešení na míru. A totéž budou očekávat i od bank. 

Příkladem může být pojišťovna z následujícího obrázku.

Ivana Karhanováhttps://digibiz.cz
šéfredaktorka, nadšenec do technologií, běžec, plavec 🙂 kolo přidám taky ...
- Reklama -

Nejnovější

Logistika e-shopu je nedílnou součástí zákaznického zážitku. Jak se vyhnout špatným recenzím?

Messenger zahlcený dotazy na datum dodání nebo na stav objednávky. Stížnosti, že zboží stále nedorazilo. Případně zoufalství nad další objednávkou na položky,...

🎧🎤Podcast s Pavlem Plachkým (Senzoor): Současná doba pomáhá rozvoji IoT, stále ale chybí reálné use casy

Bývalý manažer PPF Pavel Plachký se před pěti lety rozhodl vstoupit do segmentu IoT a na zelené louce založil startup Senzoor. S...

Češi chtějí s kombinací umělé inteligence a mikroplateb změnit videoprůmysl a oslnit Hollywood

Československý startup Cinnamon chce změnit způsoby fungování videobusinessu. Nástroj, na němž pracuje více než desetičlenný interní tým s pomocí STRV, pomůže tvůrcům...

Jakub Kováč (Mall Partner): Chceme vytvořit silný regionální marketplace, kde zákazníci nakoupí vše, co na internetu hledají

Marketplace Mall Partner zažíval v době pandemie mnohonásobný nápor firem se zájmem o spolupráci, čerstvě překonal milník jednoho milionu nabízených položek a...

Nejdůležitější trendy v nákupním chování zákazníků

Nákupní chování zákazníků se neustále vyvíjí. Značky se tak musí přizpůsobovat tomu, co spotřebitelé očekávají. Technologie jako je rozšířená realita, voice commerce...