fbpx
Domů Aktuálně Před koronou, za koronou. Jak nás pandemie posouvá k digitální společnosti

Před koronou, za koronou. Jak nás pandemie posouvá k digitální společnosti

Světem šířící se pandemie mění zavedené pořádky. Ukazuje se, že kdo v minulých letech nedigitalizoval, stojí dnes opodál. Virus zároveň aktivizoval českou technologickou scénu k různým dobrovolnickým on-line projektům.

Umělá inteligence, IoT, průmysl 4.0 a další podobné buzzwordy jsme měli možnost v několika posledních měsících slýchat od českých politiků v čele s ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem a premiérem Andrejem Babišem (Hnutí ANO). Country for the Future, znělo opakovaně.

Nakonec to ovšem dopadlo tak, že celá republika místo hledání hi-tech řešení v boji s pandemií zasedla k šicím strojům a narychlo ve stylu “do-it-yourself” začala tvořit nedostatkové roušky.

Některé firmy jako ústecký výrobce potištěného textilu Adler za tímto účelem dokonce transformovaly celou výrobu. Zakladatel světového výrobce 3D tiskáren Prusa Research Josef Průša začal se svým týmem také pracovat na plastových rouškách a ochranných maskách vytisknutých na 3D tiskárnách a ještě k tomu narychlo ve svých halách v pražských Holešovicích začal vyrábět dezinfekční gel.

Takto si asi nikdo z nás zemi, kde prim mají hrát technologie a inovace, nepředstavujeme. Česku vládne improvizace. Na druhou stranu je nutné si přiznat, že jsme se dostali do mimořádné situace, která si žádá mimořádná řešení.

Pravdou ale také zůstává, že právě koronavirus poukázal na to, že firmy v době karantény bez digitálních řešení jen těžko přežívají a ať chceme nebo ne, s velkou pravděpodobností uspíší digitalizaci ve všech odvětvích. Možná tak digitální dobu budeme nakonec rozlišovat jako na tu před koronavirem a po koronaviru.

Pandemie svým vedlejším efektem odhalí firmám i zaměstnancům, že mnoho úkolů se dá vyřešit na dálku z pohodlí domova a že každodenní cestování je vlastně neefektivní, pokud budou disponovat vhodnými digitálními nástroji. Školy se mohou více zaměřit na e-learning a prohloubit digitální komunikaci mezi učiteli a žáky. Výrobní firmy mohou přijít na chuť vzdálenému přístupu a řízení produkčních linek například skrz dnešní fenomén digitálních dvojčat. A konečně, státní správa by se mohla probrat z letargie a zapracovat na funkčním e-governmentu.

Zkrátka a dobře, koronavirus se může stát katalyzátorem digitálních změn, které jsme v posledních letech brzdily svým váháním. Už se to vlastně děje, dejme si pár příkladů z posledních dnů.

E-learning

Světem šířící se pandemii ve své první vlně uzavřela školy a nechala tak téměř 2 miliony žáků a studentů doma. V mnoha případech to ale neznamená, že by měli prázdniny. Učitelé i tak připravují učivo a zadávají cvičení a úkoly žákům, akorát nyní už to nedělají osobně, ale na dálku. Využívají k tomu cloudová úložiště jako Google Disc, zasílají edukační videa přes Whatsapp nebo Facebook Messenger nebo přes podobné komunikátory rovnou provádějí telekonference.

S organizací výuky v digitálním prostředí ale stále mnoho škol nemá příliš zkušeností a tak jim v tom pomáhá například i platforma Učímeonline.cz vedená Jakubem Nešetřilem Česko.Digital. Zájem projevilo už přes 50 škol z celé republiky.

Home office

Podobná situace jako u škol přišla jen o několik dní později i do korporátní sféry, kdy firmy ve velkém začaly své zaměstnance preventivně posílat na home office. Pracovní kontakt se tak z offlinu rychle přenesl na online. Výsledek? 

Provoz na českém internetu prakticky ze dne na den stoupl o třetinu, rapidně se zvýšil zájem o zabezpečený vzdálený přístup skrz virtuální privátní sítě (VPN), datová centra světově známých digitálních komunikátorů a organizátorů práce jako Zoom nebo Slack se prohýbají pod náporem nových uživatelů a vysokým počtem videokonferencí, což zašlo až tak daleko, že platforma Teams od Microsoftu na počátku týdne dokonce na pár hodin spadla.

Retail

Těžké časy dnes kvůli nařízení uzavřít obchody a všeobecné karanténě zažívá retail, pokud se tedy nebavíme o segmentu potravin a dalšího nezbytného zboží. Výhodu dnes mají ti, kteří se pohybují na internetu a digitalizaci v posledních letech nepřehlíželi. Pro většinu obchodů je totiž e-commerce jediným řešením, jak prodat alespoň nějaké zboží. 

Ne nadarmo tak obrovskou zátěž prožívají rozvozové služby jako je DoDo, který v uplynulém víkendu zažila nápor, který ve své historii nepamatuje. “Ukazuje se, jak jsou kurýři klíčový pro ty, kteří uvízli uzavřený v karanténě nebo jen hlídají své děti a potřebuji své léky, jídlo či drogerii. Nebojím se říct, klíčový pro zachování základního fungování společnosti v této extrémní době!,” napsal k tomu šéf služby Michal Menšík na svém profilu na síti Linkedin.

A ti, kteří ani po uzavření svých kamenných obchodů nezačali prodávat přes internet, by skrz něj měli zůstat marketingově činí a v kontaktu s komunitou. Typicky přes sociální sítě. Alespoň to může do budoucna přinést své ovoce. Offline svět v době karantény tuto možnost nenabízí. 

- Reklama -

Zdravotnictví a státní správa

Tlak na digitalizaci dnes pociťují i samotní doktoři. Současná situace je pro ně velkým testem tzv. e-neschopenky, která vstoupila do ostrého provozu společně s tímto rokem. Elektronické neschopenky mají propojovat nemocné zaměstnance, lékaře, zaměstnavatele a Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ). Podle ministryně Jany Maláčové (ČSSD) jich už ČSSZ v souvislosti s karanténou k 18. březnu evidovalo přes 20 tisíc.

Ministerstvo zdravotnictví pak lze pochválit za poskytování a grafické zpracování aktuálních dat veřejnosti ohledně počtu testovaných, nakažených a vyléčených na specializovaném webu.

K informačnímu webu o koronaviru pak Ministerstvo zdravotnictví ČR vytvořilo dnes tolik oblíbeného chatbota, kterého pojmenovalo Anežka. Jasně, není to žádná raketová věda, ovšem může to státu ukázat, že se může spolehnout na moderní technologie a bude z nich profitovat jak stát, tak občan.

Lékárníci a další

Ledy se začínají hýbat i na poli lékárenství. Jejich tahounem jsou zejména online lékárny jako Pilulka.cz nebo platforma ULékaře.cz, které společně volají po možnosti distančních konzultací a možnosti rozvozu některých léků. Pilulka.cz dokonce v tomto týdnu spustila eRecept.cz, kde chce propojit pacienty s lékárnami. Myšlenka je taková, že pacient si pomocí elektronického kódu rezervuje předepsaný lék v jakékoliv lékárně, která jej pak kontaktuje a domluví se s ním, jestli jej vyzvedne osobně, nebo přijde příbuzný nebo jej má zaslat přes služby Sousedská pomoc nebo Dodobrovolník od skupiny DoDo, které se do projektu také zapojily. 

To, že zákazníci dnes raději volí on-line formu komunikace s lékárnami před sobní návštěvou potvrzuje i následující graf znázorňující vývoj počtu https požadavků v čase měřené u jedné ze tří největších online lékáren v Česku společností Vshosting~.

Průměrný počet kliků (https požadavků) v období cca od ledna do listopadu činí u této lékárny zhruba 400 za vteřinu pro jeden den. K navýšení dochází v období Black Friday a Vánoc, kdy se hodnota zvýší na průměrných 550 kliků za vteřinu, což je nárůst o 37,5 %. Při současném provozu ovšem počty kliků dosahují téměř 1600 za vteřinu, což představuje trojnásobně vyšší provoz. To znamená, že počty kliků se aktuálně snadno vyšplhají i přes sto milionů denně. Data: Vshosting~

Proti návrhům on-line lékáren se ale staví někteří lékárníci, kteří ve snahách podobných online platforem vidí jen honbu za ziskem a rozproudili tím horlivou diskuzi.

Kromě fyzické stránky věci pak nemůžeme opomenout ani tu psychickou, která potřebuje také soustavnou péči. I proto v těchto dobách vznikl on-line projekt Dělámcomůžu.cz, který dnes sdružuje téměř 250 odborníků, kteří jsou připraveni během současné pandemické krize na dálku pomoci, a to zcela zdarma.

Pomoc je určena jak pro běžné lidi, tak pro pracovníky v první linii, kteří dnes fungují pod velkým tlakem.

Daty proti viru

A na závěr jedna třešnička. V úvodu článku zmíněná lidová sounáležitost neměla vyústění jen v podobě vyrábění roušek pro své sousedy. V návaznosti na to vznikly i webové stránky jako například informační RouškyVšem.cz nebo sesterský web DámeRoušky.cz, který v podobě interaktivní mapy ukazuje, kdo a kde roušky šije a může je poskytnout těm, kteří je stále nemají.

Podobné digitální platformy se pak soustředí na koordinaci dobrovolnických prací jakým je například nákup a potravin seniorům a dalším rizikovým skupinám. Zde můžeme zmínit servery jako Pomůžeme.si nebo SousedskáPomoc.cz.

O poznání těžší úkol si ale vzala česká internetová scéna, která se po výzvě zakladatele datové firmy Keboola Petra Šimečka semkla do platformy COVID19CZ. Do té se zapojili experti z českých technologických firem jako Keboola, Seznam.cz, Liftago, Dateio, Reservio nebo z fondů Rockaway či Pale Fire Capital. Chtějí pro stát zpracovávat vzrůstající počet dat o nakažených a pomoci s trasováním viru.

„Smyslem je mít dál v karanténě jen ty lidi, kteří by v ní měli být – ne držet doma 10 milionů lidí. Chceme pomoci státu udělat chytrou karanténu,” vysvětloval Petr Šimeček pro Seznam Zprávy.

Suma sumárum, dnes se přínos digitalizace ukazuje v celé své kráse. Ten, kdo ji v minulých letech nechal zcela stranou, dnes stojí opodál. A tohle uvědomění bude zřejmě tím hlavním katalyzátorem budoucích změn.

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Leo Stöckl (Allianz SE): Každý manažer by měl rozumět datům. Bohužel nerozumí, a proto mnoho projektů nefunguje

Během více než dvacetileté profesní kariéry prošel Leo Stöckl všemi oblastmi pojišťovnictví. Přičemž pochopil, že k růstu i k běžnému provozu každé firmy,...

Ekonomický dopad 5G: Česku může přinést přes 100 miliard korun

Zpráva agentury Analysys Mason předpovídá ekonomický přínos spuštění 5G v Česku hodnotě 101,6 miliardy korun. Tento růst by přitom měl ze dvou...

KOMIX jako průvodce IT galaxií. Vývojářská společnost prošla rebrandingem

Komplexním rebrandingem prošla v uplynulých měsících vývojářská společnost KOMIX. Reagovala tak na potřeby IT trhu, který si žádá lidštější přístup k zákazníkům...

Na změny v online prodeji se připravte včas. Svým zákazníkům tak zjednodušíte platby, radí generální ředitel VISA Marcel Gajdoš

Jak se připravit na změny v online prodeji, které vejdou v platnost na konci tohoto roku, a další rady obchodníkům přináší ve...

Cyril Klepek: dnes máme architekturu volby, která ekologii nepomáhá

Jeho firma Cyrkl provozuje digitální odpadové tržiště. S ním chce změnit odpadové hospodářství. Nyní je zapojených 1800 firem a meziměsíčně tržiště roste...