fbpx
- Reklama -
Domů Bankovnictví 🎧🎤 Podcast s Tomášem Wolfem (Adastra): Banky evidují 345 tisíc žádostí o...

🎧🎤 Podcast s Tomášem Wolfem (Adastra): Banky evidují 345 tisíc žádostí o odklad splátek. Netuší, jak s těmito klienty pracovat

Banky obdržely k 1. červnu 345 tisíc žádostí o odklad splátek. Podle Tomáše Wolfa, partnera společnosti Adastra Business Consulting,  se zhruba 40 %  těchto žadatelů dostane do platební neschopnosti prakticky ihned po té, co se jim splátky obnoví. Dalších 20 % pak do platební neschopnosti spadne do roka.

Výše uvedená tvrzení Tomáše Wolfa pramení z jeho zkušeností z let 2009 – 2015, během kterých pracoval pro banky v zemích, kde byl během minulé finanční krize odklad splátek hlavním nástrojem, jak jejich klientům pomoci. Ukázalo se však, že problémy spíš přibývaly. 

Odklad není pomoc, problém se jen posouvá v čase

Odklad není prominutí, co se bude tedy dít, až začnou splácet? Wolf upozorňuje, že po 6 měsících budou muset doplatit úroky zpětně, navíc budou v mnohých případech doplácet také odložené nájmy. K tomu všemu musí najít peníze i na ostatní životní náklady. Odložení splátek tedy pro hodně klientů představuje pouze posunutí problému v čase. 

Co by měly banky dělat? Osvědčené řešení z let 2008-2015 podle Wolfa představuje snížení splátek a prodloužení platebního kalendáře. “Ve všech pilotech, které jsme dělali, se ukázalo, že ať jsme navýšili splátky od 10 % nebo o 50 %, polovina klientů šla do delikvence,” odkrývá realitu Tomáš Wolf. Přitom výše odložených splátek dosahuje 10 miliard korun. 

“Řešením je kombinace vymáhání a komunikace,” dodává Wolf. Podle něj jde o nejtěžší část celého cyklu práce s klienty. Jen tlak na to, aby zaplatili, nefunguje. Účinný nástroj představuje kooperace, při které banka musí lidem prodat řešení, na kterém vydělají obě strany. 

- Reklama -

Banky nejsou připravené

Podle Wolfa banky nejsou na následující vývoj připravené. “Nezažily to, banky nepočítají s tím, že by měly s klienty pracovat už během moratorií,” upozorňuje. Přitom včasná segmentantace a nabídnutí pomoci dokáží snížit náklady na krytí rizik až o 40 %, jak dokládají právě zkušenosti z let 2008 až 2010.

Co dalšího by banky mohly dělat? Jak má reagovat management? Poslechněte si celý podcast s Tomášem Wolfem.

Tématu odkladu splátek se věnujeme také v následujícím rozhovoru:

Ivana Karhanováhttps://digibiz.cz
šéfredaktorka, nadšenec do technologií, běžec, plavec 🙂 kolo přidám taky ...

Nejnovější

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...

Datová analytika v praxi: Na VŠE začali exkluzivně vzdělávat profesní magistry

Vzdělání propojené se zkušenostmi z praxe. Přesně to chybí čerstvě vystudovaným datovým analytikům v Čechách. Změnit by to mohla nová expertní platforma...

Průzkum: České firmy zaspaly a dohánějí až 14letý dluh vůči digitalizaci

Pro firmy v Česku jsou nové IT technologie prioritou. I přesto jejich implementace postupuje velmi pomalu. Důkladnou prověrkou pro podnikové IT byla jarní...

Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej Vaněk z Blindspotu

Chytrá platforma Macula umí rozpoznat, zda má člověk správně nasazenou roušku a zda dodržuje bezpečnostní odstup od ostatních. Česká firma Blindspot Solutions...