fbpx
[the_ad_group id="279"]
DomůBankovnictví🎧🎤 Podcast s Tomášem Wolfem (Adastra): Banky evidují 345 tisíc žádostí o...

🎧🎤 Podcast s Tomášem Wolfem (Adastra): Banky evidují 345 tisíc žádostí o odklad splátek. Netuší, jak s těmito klienty pracovat

Banky obdržely k 1. červnu 345 tisíc žádostí o odklad splátek. Podle Tomáše Wolfa, partnera společnosti Adastra Business Consulting,  se zhruba 40 %  těchto žadatelů dostane do platební neschopnosti prakticky ihned po té, co se jim splátky obnoví. Dalších 20 % pak do platební neschopnosti spadne do roka.

Výše uvedená tvrzení Tomáše Wolfa pramení z jeho zkušeností z let 2009 – 2015, během kterých pracoval pro banky v zemích, kde byl během minulé finanční krize odklad splátek hlavním nástrojem, jak jejich klientům pomoci. Ukázalo se však, že problémy spíš přibývaly. 

Odklad není pomoc, problém se jen posouvá v čase

Odklad není prominutí, co se bude tedy dít, až začnou splácet? Wolf upozorňuje, že po 6 měsících budou muset doplatit úroky zpětně, navíc budou v mnohých případech doplácet také odložené nájmy. K tomu všemu musí najít peníze i na ostatní životní náklady. Odložení splátek tedy pro hodně klientů představuje pouze posunutí problému v čase. 

Co by měly banky dělat? Osvědčené řešení z let 2008-2015 podle Wolfa představuje snížení splátek a prodloužení platebního kalendáře. “Ve všech pilotech, které jsme dělali, se ukázalo, že ať jsme navýšili splátky od 10 % nebo o 50 %, polovina klientů šla do delikvence,” odkrývá realitu Tomáš Wolf. Přitom výše odložených splátek dosahuje 10 miliard korun. 

“Řešením je kombinace vymáhání a komunikace,” dodává Wolf. Podle něj jde o nejtěžší část celého cyklu práce s klienty. Jen tlak na to, aby zaplatili, nefunguje. Účinný nástroj představuje kooperace, při které banka musí lidem prodat řešení, na kterém vydělají obě strany. 

Banky nejsou připravené

Podle Wolfa banky nejsou na následující vývoj připravené. “Nezažily to, banky nepočítají s tím, že by měly s klienty pracovat už během moratorií,” upozorňuje. Přitom včasná segmentantace a nabídnutí pomoci dokáží snížit náklady na krytí rizik až o 40 %, jak dokládají právě zkušenosti z let 2008 až 2010.

Co dalšího by banky mohly dělat? Jak má reagovat management? Poslechněte si celý podcast s Tomášem Wolfem.

Tématu odkladu splátek se věnujeme také v následujícím rozhovoru:

Ivana Karhanováhttps://digibiz.cz
šéfredaktorka, nadšenec do technologií, běžec, plavec 🙂 kolo přidám taky ...

Nejnovější

Michal Franek (UltimateSuite): Po task miningu je ve světě velký hlad, jen v USA vzrostl zájem o 97 %

Optimalizaci procesů ve firmě, zvyšování efektivity a produktivity zaměstnanců a pomoc s rozhodováním při zavádění RPA. To všechno umí task mining. Skoro nikdo ho...

Produktový manažer v Pipedrive: Nejlepší výsledky máme díky svobodě a firemní kultuře

Produktový manažer má ve vývojářské firmě obzvlášť důležitou úlohu. Často řeší konkrétní problémy, které se týkají nejdůležitější složky celého byznysu: potřeb a spokojenosti zákazníků....

Inovátoři, hlaste se! Zbývá týden do uzávěrky Hack 2 Normal hackathonu

Vylepšení zdravotní péče a byznysového prostředí po skončení pandemie. To je téma víkendového hackathonu Hack 2 Normal, který odstartuje už příští pátek 14. května. ...

Martin Felcman a Martin Matuš (Productboard): Pracujeme jako Sherlock Holmes

Jak souvisí práce produktového manažera s detektivní činností? V čem je jeho největší hodnota a kdy by se měl do vývoje nového produktu zapojit?...

Produktový manažer: Jak bych to vysvětlil své mámě?

Role, která tu byla už dávno a která dnes zažívá obrodu. Digitalizace světa vytváří potřebu vzniku nových rolí, které ale mají základy ve světě...