fbpx
- Reklama -
týden inovací banner
Domů Aktuálně Pandemie zavřela každou 10. restauraci v Česku. Nejvíce hospod strádalo v Praze,...

Pandemie zavřela každou 10. restauraci v Česku. Nejvíce hospod strádalo v Praze, dařilo se těm v Českém Krumlově

Před květnovým znovuotevřením restaurací tvrdila až čtvrtina lidí, že budou mít obavy je opět navštěvovat. Dle dat společnosti Storyous to ale vypadá, že obavy lidí povolili a ti se přes léto v restauracích nadále setkávali s rodinami, přáteli nebo kolegy.

Pandemie a s zejména s ní spojená karanténní opatření tvrdě dopadla na restaurační byznys v Česku. Aktuální data od Storyous ukazují, že každá desátá restaurace tento šok neustála. Na druhou stranu ty restaurace, které otevřely, na tom zas tak špatně i přes chmurné prognózy nebyly.

„Restaurace, které otevřely, měly obecně v meziročním srovnání za červenec přibližně o 5 % vyšší tržby než v červenci 2019. Nejlépe je na tom Český Krumlov, který letos lákal turisty z tuzemska a restaurace na jeho území tak dosahují až o 15 % vyšší tržby než v loňském roce. Nejvíce naopak utrpěly restaurace v oblastech, které typicky lákají zahraniční turisty. Jsou jimi zejména Praha 1 a Praha 2 a Karlovy Vary.

Podle dat společnosti Bidfood jsou restaurace v centru Prahy pouze na 65% úrovni tržeb ve srovnání s minulým létem,” komentuje situaci Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous, která restauracím dodává pokladní systémy.

Navzdory silným tržbám během léta, je těžké předpokládat, jaká bude situace v gastronomii v nejbližších měsících. „Na podzim skončí vládní programy na podporu ekonomiky, pravděpodobně nás čekají další protiepidemiologická opatření a lidé se vrátí domů z dovolených. Když to sečtete, vytváří to nejasné vyhlídky pro restaurace – zda budou mít lidé peníze na utrácení a zda vůbec budou chtít chodit do restaurací,” říká Igor Třeslín.

Z dat dále vyplývá, že po ukončení karanténních opatření svůj provoz neobnovila každá desátá restaurace. „Největší dopad měly opatření na podniky v Praze – je zde mnoho administrativních center, do kterých se pořád nevrátili všichni zaměstnanci, protože pracují nadále z domova a nechodí tak na obědy do místních restaurací nebo posedět si s kolegy po práci. Pak jsou to samozřejmě restaurace v turistických centrech, které se v posledních letech těšily návštěvě zahraničních turistů, nejednou ale přišly o většinu klientely,” dodává Třeslín.

- Reklama -

„Podle průzkumů se lidem během karantény nejvíce stýskalo po setkávání se s přáteli a téměř polovina uvedla setkávání se jako nejčastější důvod pro návštěvu podniků po jejich znovuotevření,” říká Igor Třeslín. Tuto změnu chování reflektují také data. ‚Najednou evidujeme míň jednotlivých účtenek, ale průměrná útrata je o to vyšší. Odhadujeme proto, že do restaurací častěji chodí skupiny přátel nebo rodiny na dovolené, kteří platí společně na jeden účet,” říká Igor Třeslín.

Změnilo se také přemýšlení majitelů restaurací. „Restaurace, které doteď polední menu nenabízely, jej najednou zařadily do nabídky. I dražší restaurace se tak touto cestou snaží přilákat nové hosty v době oběda,” říká Igor Třeslín.

Pro zvýšení poptávky začaly restaurace také ve vyšší míře používat digitální nástroje. Jedním z nich je například systém bezkontaktního objednávání a placení – OneMenuQR od společnosti Storyous. Zrychluje proces objednávání, díky čemuž restaurace dokážou zvýšit tržby o desítky procent. Jedním z podniků, kde systém skvěle funguje je Kolínská bouda na hřebeni Krkonoš u Pece pod Sněžkou.

„Za dva měsíce od zavedení bezkontaktního objednávání jsme zrychlili obsluhu hostů, díky čemuž nám stoupla také průměrná útrata na hlavu. QR objednávky teď tvoří až 25 – 30 % celkových tržeb, hosté je nejčastěji využívají o víkendech a ve špičkách,” komentuje Svatopluk Čech, majitel Kolínské boudy.

SourceStoryous
Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...

Datová analytika v praxi: Na VŠE začali exkluzivně vzdělávat profesní magistry

Vzdělání propojené se zkušenostmi z praxe. Přesně to chybí čerstvě vystudovaným datovým analytikům v Čechách. Změnit by to mohla nová expertní platforma...

Průzkum: České firmy zaspaly a dohánějí až 14letý dluh vůči digitalizaci

Pro firmy v Česku jsou nové IT technologie prioritou. I přesto jejich implementace postupuje velmi pomalu. Důkladnou prověrkou pro podnikové IT byla jarní...

Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej Vaněk z Blindspotu

Chytrá platforma Macula umí rozpoznat, zda má člověk správně nasazenou roušku a zda dodržuje bezpečnostní odstup od ostatních. Česká firma Blindspot Solutions...