fbpx
- Reklama -
Domů Rozhovory Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej...

Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej Vaněk z Blindspotu

Chytrá platforma Macula umí rozpoznat, zda má člověk správně nasazenou roušku a zda dodržuje bezpečnostní odstup od ostatních. Česká firma Blindspot Solutions ji prodává především v Německu, Francii nebo Španělsku. Oceňují ji na letištích, v lékárnách, obchodech nebo sportovištích. 

Firma Blindspot Solutions letos v prestižním žebříčku Deloitte Technology Fast 500, který porovnává růst tržeb za poslední čtyři roky, obsadila 24. místo. Stala se tak nejúspěšnější českou firmou působící v oblasti softwaru. Jak roste poptávka po technologických řešeních, která pomáhají zvládat epidemii nemoci COVID-19? O tom jsme si povídali s ředitelem Blindspotu, Ondřejem Vaňkem.

Co všechno dokáže Macula sledovat?

OV: Macula je chytrá platforma, která umí analyzovat v reálném čase streamy z kamer. Ve videozáznamech detekuje spoustu užitečných věcí. Při příchodu koronaviru vznikla na trhu potřeba sledovat, kolik je například v obchodech a dalších typech podniků uvnitř zákazníků, aby nebyla překročená stanovená kapacita. A zároveň hlídat a upozorňovat lidi na to, když nesplňují restrikce dané vládou – například že nemají na obličeji roušku nebo nedodržují tzv. social distancing. 

Na základě toho jsme naši videoanalytickou platformu Macula rozšířili o modul, který umí v reálném čase detektovat roušku na obličeji a zjistit, zda jsou zakrytá ústa i nos. Toto celé je zabalené do řešení, kterému říkáme Macula box. Ten je možné nainstalovat u vstupu a napojit na již existující kamery. V obchodech totiž už dávno kamery, které daný prostor sledují, jsou.

Ondřej Vaněk, CEO Blindspot Solutions

Společnost Blindspot Solutions vyvíjí inteligentní softwarová řešení a využívá sadu metod z oblasti umělé inteligence, strojového učení a matematické optimalizace.

Pomáhá klientům definovat a realizovat strategii implementace umělé inteligence do jejich podniků a pro evropské i americké start-upy staví inovativní produkty.

Její řešení pro chytré plánování, pro detekci anomálií či podvodů a pro analýzu videa či automatizaci zákaznické podpory využívají přední české i světové společnosti.

Jaký je o takové řešení zájem? 

OV: Zájem o Maculu je vysoký. Řešení potřebují nejen obchodní řetězce, ale například i lékárny nebo letiště. Nasazujeme ho tak v Německu, ve Španělsku, ve Francii. Bavíme se s hlavními evropskými letišti, která se musí vrátit do nějakého omezeného provozu. 

Nejen letiště, ale i retail zajímají další aktivity, které se v kontextu s omezením provozu mohou dít. Na letišti se jim například u některých check-in přepážek tvoří příliš dlouhé fronty, ale z pohledu koronaviru i z pohledu user experience cestujících mohou díky Macule hned otevřít jiné přepážky a rychleji reagovat. Maculu je možné také napojit na kamery, které sledují plochu, kde se pohybují vozíky se zavazadly. Je tak možné v reálném čase hlídat, zda nějaký člověk nevstoupil do prostoru, kam nesmí. 

Říkal jste, že jste toto řešení měli a nyní jste ho upravili? 

OV: Toto řešení jsme měli nachystané na řadu bezpečnostních (safety a security) scénářů. Například umíme detekovat, že nějaký člověk otevřel dveře, které neměl, a vstoupil tam. Zjistíme, že někde hoří, že se z něčeho kouří, že například někdo strčil ruku tam, kam neměl. Zjistíme, zda někdo spadl a nehýbe se. Umíme detekovat, zda se zákazník nepohybuje v prostoru anomálně, to je naše velká deviza. Monitorujeme prostor a koukáme, jak se lidé normálně chovají. Reportujeme návštěvníky, kteří se chovají divně z pohledu bezpečnosti, třeba typicky dělají něco, co nemají. Ale stejně tak vidíme i lidi, kteří mohou mít zdravotní problém, například důchodci, kteří se ztratí a jsou zmatení. 

Umíme detekovat, zda se zákazník nepohybuje v prostoru anomálně, to je naše velká deviza. Monitorujeme prostor a koukáme, jak se lidé normálně chovají. Reportujeme návštěvníky, kteří se chovají divně z pohledu bezpečnosti, třeba typicky dělají něco, co nemají.

To už ale dnes přece sledují bezpečnostní kamery. Proč by měly nasazovat další zařízení? 

OV: Jak říkám, naše řešení nasazujeme tam, kde už kamerový systém je. Jenže u něj sedí člověk, který sleduje dvacet kamer a zároveň nemá mentální kapacitu na to, aby je nonstop sledoval šestnáct hodin denně. Takže často tam ten člověk sedí, ale na kamery se efektivně nedívá. Když se pak něco stane, například se vyskytne zdravotní problém, může se přihodit, že hlídač nezareaguje. Naše Macula dělá to stejné, kouká na ty stejné záznamy. Ale když se něco děje, upozorní na to. Je to software, který se neunaví a nepíše zprávy na mobilu.

Macula má také velký význam pro byznys. Dává firmám informace o tom, jak je například konkrétní pobočka využívaná, kam lidi chodí a kolik lidí navštěvuje pobočky v danou dobu. Které přepážky se nejvíce využívají, jak dlouho zákazníci třeba tráví čas čekáním na lavičce nebo kde se tvoří fronty. Tyto informace pak podnikům umožňují optimalizovat provoz jednotlivých poboček tak, aby byl zákazník maximálně spokojen. 

Co se týče reálného využití, je rozdíl mezi Českem a zahraničím?

OV: Do Čech se v uzavřených prostorách opět vrací koronavirová omezení. České prodejny to řeší například vylepeným papírem, případně u vchodu stojí člověk. V západních zemích ale vidíme, že obchody k problému přistupují daleko důsledněji. My dokážeme Maculou tohoto člověka nahradit, jako třeba v Německu, a ušetřit tím obchodu významné peníze. Navíc v Německu si hlídají opravdu striktně, kolik lidí smí být v provozovně.

- Reklama -

V Čechách se k tomu ale přistupuje laxněji a vylepený papír pak způsobuje například to, že lidé nedodržují nařízení tak poctivě, jak by bylo potřeba. Nyní tak dochází k opětovnému šíření koronaviru, což by třeba typicky v místech se striktnější potřebou kontroly být nemuselo. Naše řešení může pomáhat také v nemocnicích nebo větších lékárnách. 

České prodejny to řeší například vylepeným papírem, případně u vchodu stojí člověk. V západních zemích ale vidíme, že obchody k problému přistupují daleko důsledněji.

Ukázka informačního sdělení ze softwaru Macula

Ostatní státy jsou na tom jak?

OV: Španělsko, Francie, Itálie a Rakousko to také řeší. Hlavně ty země, které byly koronavirem zasaženy významně, a berou to tudíž vážně. Tam je velká poptávka.

Jak je implementace Maculy složitá? Kolik zabere času?

OV: Máme to udělané jako hotové řešení. Čili během jednoho dne jsme schopni Macula box nainstalovat, rozchodit a nakonfigurovat pro danou prodejnu. Součástí Maculy je kromě boxu i obrazovka, kde se zákazníkům ukazují informace o tom, že mají nosit roušku nebo zda není kapacita prodejny překročena. Obrazovka navíc může být použita jako reklamní plocha pro inzerci, když zrovna opatření neplatí. Pak poskytuje Macula, jak už jsem řekl, spoustu užitečných byznys informací. 

Máte s Maculou nějaké další plány na rozvoj?

OV: Potřebu Maculy vidíme z hlediska safety, security i byznysu v mnoha oblastech a oborech. Jednáme s řadou společností v západní Evropě i tady v Čechách o nasazení. Například s firmou, která v tuzemsku nabízí chytré měření teploty. Zvažujeme zaintegrovat tuto funkci do Maculy, abychom v reálném čase dokázali detekovat vstup osoby se zvýšenou teplotou. Navíc chceme Maculu dále co nejvíce zjednodušovat a udělat ji ještě dostupnější.

Obchody s tím nespojují žádné omezení pohybu typu neotevření dveří, ale jde hlavně o doporučení a informaci zákazníkům. 

A co zpětná vazba z míst, kde Macula funguje? Jak na ni reagují lidé?

OV: Náš hlavní zákazník v Německu, který má Maculu nasazenou v řadě svých prodejen, je s tím spokojen a přidává další a další prodejny. To je pro nás skvělá zpětná vazba. Tento zákazník navíc velmi dbá na to, aby se lidé necítili být v prodejnách monitorovaní. 

Naše řešení je plně v souladu s GDPR, neukládáme žádné obličeje, nerozeznáváme je a ani to není možné, když jsou zakryté rouškou. Touto cestou se ani nechceme vydávat. Při vývoji Maculy hodně dbáme na to, aby ji lidé vnímali pozitivně. Navíc vidíme, že lidé jsou schopni přijmout od Maculy doporučení a roušku si nasadit, případně nevstupovat do obchodu, kde už byla překročena kapacita osob. Obchody s tím nespojují žádné omezení pohybu typu neotevření dveří, ale jde hlavně o doporučení a informaci zákazníkům. 

Zákazníci to tedy respektují?

OV: Ano, chápou technologii i důvod omezení. Nezaznamenali jsme jedinou stížnost ze strany našich B2B zákazníků a ani jejich nakupujících či návštěvníků prodejen.

Ivana Karhanováhttps://digibiz.cz
šéfredaktorka, nadšenec do technologií, běžec, plavec 🙂 kolo přidám taky ...

Nejnovější

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...

Datová analytika v praxi: Na VŠE začali exkluzivně vzdělávat profesní magistry

Vzdělání propojené se zkušenostmi z praxe. Přesně to chybí čerstvě vystudovaným datovým analytikům v Čechách. Změnit by to mohla nová expertní platforma...

Průzkum: České firmy zaspaly a dohánějí až 14letý dluh vůči digitalizaci

Pro firmy v Česku jsou nové IT technologie prioritou. I přesto jejich implementace postupuje velmi pomalu. Důkladnou prověrkou pro podnikové IT byla jarní...

Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej Vaněk z Blindspotu

Chytrá platforma Macula umí rozpoznat, zda má člověk správně nasazenou roušku a zda dodržuje bezpečnostní odstup od ostatních. Česká firma Blindspot Solutions...