fbpx
Čtvrtek, 2 července, 2020
Domů Aktuálně Kaspersky: Těžba digitálních měn ročně vyprodukuje 800 tun CO2

Kaspersky: Těžba digitálních měn ročně vyprodukuje 800 tun CO2

Web mining, tedy elektronická těžba digitálních měn, loni spotřeboval 18,8 gigawatt elektrické energie. To je srovnatelné množství energie, které ročně spotřebuje Polsko. A odráží se to i na ekologické stopě.

Web mining, tedy aplikace, které běží v uživatelově prohlížeči a dobývají kryptoměny s cílem vydělat peníze, mohly za celý rok 2018 spotřebovat neuvěřitelných 18,8 gigawatt elektrické energie. Vyplývá to z analýzy společnosti Kaspersky věnující se vlivu dobývání kryptoměn na ekonomiku a životní prostředí.

Jedná se o srovnatelné množství elektrické energie, které za rok spotřebuje Polsko. Kvůli web miningu bylo loni vypuštěno do ovzduší bezmála 800 tun emisí oxidu uhličitého.

Web mining, nebo také těžení kryptoměn v prohlížeči (cryptojacking), je hrozba, které může být velká část uživatelů vystavena, aniž by o ní věděla. Dozví se o ní pouze pokud by přezkoumali zdrojový kód internetové stránky.

TIP: Investice do umělé inteligence, která odhaluje podvody. Firmám se vrací do roku a půl

Problém také postřehnou ve chvíli, kdy jim určité stránky začnou zpomalovat počítač. Web mining je alternativní metoda získávání kryptoměn, která zneužívá internetové uživatele.

Majitelé internetových stránek převádějí výkon uživatelských zařízení na kryptoměnu, pokud mají prohlížeč zapnutý nebo jim běží na pozadí. V některých případech je stránky na tento fakt upozorní a požádají o jejich svolení. Využívají totiž web mining jako alternativní zdroj příjmů, aby na svých stránkách například nemusely zobrazovat reklamy.

„Jedná se o srovnatelné množství elektrické energie, které za rok spotřebuje Polsko. „

Těžba kryptoměn je obvykle považována za neškodnou aktivitu, která nemá za následek výrazné ztráty peněz a spotřebovává jen malé množství energie. Aby odborníci z Kaspersky tyto mýty vyvrátili, rozhodli se podrobit analýze data a reporty z bezpečnostních řešení Kaspersky, která chrání zařízení před nelegální těžbou kryptoměn. Došli k závěru, že ačkoliv lze negativní vliv na jedince považovat za nevýznamný, globální dopad je překvapivě vážný.

- Reklama -

Z výpočtů odborníků vyplývá, že množství spotřebované energie webovou těžbou kryptoměn se blíží 1 670 megawatthodinám (MWh), pokud webová stránka nezablokovala kód odpovědný za zahájení těžby.

Pokud bychom megawatthodiny převedly na průměrné celosvětové emise CO2 podle Mezinárodní energetické agentury (International Energy Agency – IEA), odpovídalo by toto množství zhruba 800 tunám skleníkových plynů (CO2) vypuštěných do atmosféry v roce 2018.

Účet za takové množství odebrané elektřiny by se vyšplhal na pár statisíců dolarů až půl milion, v závislosti na cenách v jednotlivých zemích. Množství energie potřebné pro zásobení této těžby by třikrát přesáhlo roční produkci jaderné elektrárny v Černobylu v posledním roce svého provozu.

„Za poslední dva roky vznikla celá řada právních a technických iniciativ usilujících o snížení aktivit web miningu na minimum. Jejich snaha se začíná projevovat ve výrazném úbytku těchto nekalých praktik. Dokud ale z těžby kryptoměn budou kyberzločincům plynout zisky, bude stále docházet k přetěžování počítačů nich netušících uživatelů,“ uvádí Alexej Malanov, bezpečnostní odborník ze společnosti Kaspersky.

„Jedná se zároveň o poměrně neobvyklou kyberhrozbu, která po sobě zanechává i výraznou ekologickou stopu. Ochrana před ní proto není důležitá pouze z hlediska kybernetické bezpečnosti, ale i ochrany životního prostředí. Chránit své zařízení i planetu přitom uživatelé mohou pomocí bezpečnostních řešení, která kontrolují a blokují skript webových stránek iniciující web mining,“ dodává.

Úvodní foto: Kaspersky

- Reklama -

Nejnovější

🎧🎤Podcast s Pavlem Plachkým (Senzoor): Současná doba pomáhá rozvoji IoT, stále ale chybí reálné use casy

Bývalý manažer PPF Pavel Plachký se před pěti lety rozhodl vstoupit do segmentu IoT a na zelené louce založil startup Senzoor. S...

Češi chtějí s kombinací umělé inteligence a mikroplateb změnit videoprůmysl a oslnit Hollywood

Československý startup Cinnamon chce změnit způsoby fungování videobusinessu. Nástroj, na němž pracuje více než desetičlenný interní tým s pomocí STRV, pomůže tvůrcům...

Jakub Kováč (Mall Partner): Chceme vytvořit silný regionální marketplace, kde zákazníci nakoupí vše, co na internetu hledají

Marketplace Mall Partner zažíval v době pandemie mnohonásobný nápor firem se zájmem o spolupráci, čerstvě překonal milník jednoho milionu nabízených položek a...

Nejdůležitější trendy v nákupním chování zákazníků

Nákupní chování zákazníků se neustále vyvíjí. Značky se tak musí přizpůsobovat tomu, co spotřebitelé očekávají. Technologie jako je rozšířená realita, voice commerce...

Webinář: Jak poznáte, že se v aplikacích něco děje jinak, než má, i když vám nikdo žádnou chybu nehlásí?

Jak poznáte, že se aplikace “jen zpozdila”? A že “spadne” až za pár minut? V extrémně konkurenčním světě, kterým dnes svět aplikací...