Karanténa ukazuje bankám, jak důležitá je digitalizace

Současná vádní nařízení nás nechávají po většinu času mezi čtyřmi zdmi našich domů. To, co jsme možná ještě byli zvyklí řešit osobně, dnes raději řešíme online cestou. Výjimkou nejsou ani banky.

Ještě před deseti lety by například zavření pobočkových sítí bank znamenalo nedozírné problémy. Řada lidí by zjistila, že nemůže například odeslat důležité platby, zaplatit účty, nebo nastavit trvalé příkazy a inkasa. Ztratili bychom třeba také možnost získat novou platební kartu, neměli bychom šanci založit si nový bankovní účet ani sjednat pojištění. Dnes toto všechno snadno obstaráme online.

Očekávat se dá, že banky pokročí v digitální transformaci nejen směrem k dalšímu zlepšování a zrychlování digitalizace bankovních produktů a služeb, ale i směrem k lepší práci s klienty v digitálním prostředí.

Čeněk Navrátil, BSC

Digitální transformace v posledních letech skutečně prostoupila svět bankovnictví a klienti bank mají v rukou nástroje, o kterých by se jim před pár lety ještě ani nesnilo. A právě díky digitalizaci je dopad současných opatření o mnoho méně fatální, než by byl kdy dříve.

Stejně jako si online můžeme objednat jídlo, můžeme si také z obrazovky počítače či mobilu obstarat prakticky veškerý kontakt s bankou.

Odesílání plateb z internetového či mobilního bankovnictví je dnes již naprostou samozřejmostí. Procesy se navíc zrychlují, mnoho bank již podporuje tzv. okamžité platby a kvůli placení již tedy do banky rozhodně nemusíme.

Na mobilu či počítači si snadno objednáme i třeba platební kartu a co víc, dnes již není výjimkou ani kompletně digitální zakládání nových bankovních či pojišťovacích produktů.

„Tzv. digitální onboarding pokročil natolik, že jsme dnes schopni si během pouhých několika minut kompletně založit a začít používat nový běžný účet či spoření, nakoupit akcie, zahájit investice do fondů, nebo třeba sjednat pojištění. Vše jde snadno, rychle a, co je v současné chvíli nejdůležitější, také bezpečně – z pohodlí domova a bez osobního kontaktu,“ komentuje Čeněk Navrátil ze společnosti BSC, která se dlouhodobě věnuje digitalizaci bankovnictví a pro banky vyvíjí komplexní bankovní operační systém i jednotlivá řešení, jako je právě digitální onboarding. 

Dá se navíc očekávat, že nastalá situace digitalizační procesy ještě více urychlí. Klienti bank nyní naplno zjišťují, jak si jejich banka v této oblasti vlastně vede a dá se očekávat, že jejich nároky budou vzrůstat. Plně digitalizované banky sklízí u klientů velký úspěch, mezitímco klienti těch digitálně „opatrnějších“ zjišťují, kde má jejich peněžní ústav ještě rezervy.

Banky tedy budou tlačeny posouvat se opět dále, přičemž dobrou zprávou je, že na trhu jsou inovativní řešení, po kterých mohou bankovní instituce sáhnout.

„Očekávat se dá, že banky pokročí v digitální transformaci nejen směrem k dalšímu zlepšování a zrychlování digitalizace bankovních produktů a služeb, ale i směrem k lepší práci s klienty v digitálním prostředí. Na trhu existuje mnoho inspirativních přístupů a to zejména v oblasti e-commerce,“ popisuje Čeněk Navrátil.

Čeněk Navrátil, BSC

Předpokládat se dá také změna chování a návyků klientů bank. Současná vládní nařízení se postarala o to, že lidé mnohem více úkonů zařizují online, z domova. Bude zajímavé sledovat, zda si tento návyk uchovají i po znovuotevření kamenných poboček a zda koronavirová krize v přístupu k digitálním službám trvale posune nejen banky, ale právě i klienty.