fbpx
Domů Nezařazené Jakub Kováč (Mall Partner): Chceme vytvořit silný regionální marketplace, kde zákazníci nakoupí...

Jakub Kováč (Mall Partner): Chceme vytvořit silný regionální marketplace, kde zákazníci nakoupí vše, co na internetu hledají

Marketplace Mall Partner zažíval v době pandemie mnohonásobný nápor firem se zájmem o spolupráci, čerstvě překonal milník jednoho milionu nabízených položek a brzy by sví zboží na něm mělo prodávat přes tisíc nasmlouvaných partnerů, říká mimo jiné v rozhovoru pro Digibiz rozvojový šéf Mall Partner Jakub Kováč.

Koronavirus vzbudil v mnoha firmách chuť digitalizovat. Ruku na srdce, mnohdy jim ani nic jiného nezbývalo. To potvrzuje i Jakub Kováč z Mallu, který má ve firmě na starosti rozvoj marketplacu Mall Partner. S budováním online tržiště má ostatně své zkušenosti. Do odnože mateřské Mall Group přišel před rokem z vedení české verze světové marketplace aplikace Letgo, které se nakonec z tuzemského trhu stáhla.

V Mall Partner, který se otevírá prodejcům téměř všeho zboží a ti tak mohou prostřednictvím jeho platformy nabízet produkty a využít například i logistické služby a celkovou infrastrukturu Mallu, se zejména v poslední době rozhodně nenudí.

“Když Mall Partner vznikal, byl určen pro 10, maximálně 20 partnerů. Dnes máme 800 partnerů a hovoříme o tisícovce partnerů v blízké době,” říká Jakub Kováč v rozhovoru pro Digibiz s tím, že obrovský zájem o spolupráci zaznamenal český marketplace hlavně v době koronakrize, která uzavřela v podstatě všechny obchody.

“Reálně jsme za duben onboardovali 190 partnerů, před covidem jsme měsíčně byli na 60,” přibližuje Kováč, jaký nápor musel se svým zhruba 100členným týmem během jara řešit. Zároveň si pochvaluje, že partneři v době pandemie pomohli rychleji vykrýt náhlé výkyvy v poptávce.

Jakub Kováč z Mallu, který má ve firmě na starosti rozvoj marketplacu Mall Partner.

Jak Mall Partner ovlivnila koronavirová krize?

Vše nám díky této situaci hodně akcelerovalo. Oldřich Bajer (šéf mateřské Mall Group, pozn. redakce) říkal, že jsme v Mallu díky koronaviru získali rok až dva. Prostě jsme zařadili na vyšší rychlostní stupeň. Nebylo ale vůbec jednoduché to těch prvních pár týdnů uřídit. Situace se začala dostávat do normálu až na začátku května.

Jak se situace projevila na zájmu a počtu nových partnerských firem na vašem marketplacu?

Od půlky března do konce dubna jsme měli zhruba tisícovku obchodů, které se reálně registrovaly, čímž daly najevo, že mají zájem se k nám připojit. Konečné číslo reálně zalistovaných eshopů bylo samozřejmě nižší, protože některé firmy odpadly v rámci vyjednávání podmínek o spolupráci. Reálně jsme ale jen za duben onboardovali 190 partnerů, celkově od poloviny března pak přes 350 partnerů.

A běžně jich měsíčně nabíráte kolik?

Když jsem před rokem do Mallu nastupoval, bylo jich asi 18. Těsně před covidem jsme byli na 60 a více nových partnerů měsíčně. Zrychlujeme tedy opravdu výrazně. To je dáno třeba i tím, že neustále pracujeme na zlepšování a zjednodušování procesu onboardingu tak, aby byl pro obchodníky co nejpřívětivější a nejrychlejší.

Jak přesně?

U menších firem je to zatím spíše o optimalizaci manuálního vyplňování údajů, které zadají ve frontendu našeho systému. U těch větších klientů už hodně věcí řešíme automaticky přes API, které i klient musí propojit se svými systémy. A pak existuje třetí cesta, kterou jsou feedy – buďto náš Mall Feed, případně dokážeme zpracovat také data z Heureka Feedu, který mnoho obchodníků využívá.

Máte počet partnerů limitovaný?

Nemáme. Když se podíváte na Allegro, které jich má 130 tisíc, nebo Amazon, kde se počet partnerů počítá na miliony, tak zde platí rčení “sky is the limit”. Neustále ale procházíme vývojem. Dříve jsme vše dělali ručně, dnes vše čím dál více automatizujeme. Musíme si ale pohlídat kvalitu partnerů. Zákazník vstupující na služby Allegra, eBay nebo na Heuréku ví, že vstupuje na marketplace, a vybírá si podle jednotlivých obchodů, které vystupují čistě za sebe, a zákazník je pak hodnotí. U nás je to jinak. U nás se zákazník spoléhá na to, že Mall vybere partnery dle stanovených kritérií a pohlídá si kvalitu zboží, které přes svůj marketplace nabízí. Zákazník zkrátka nakupuje na Mallu a víc řešit nemusí.

Jak přesně si partnery prověřujete?

Máme několik úrovní. První důkladná kontrola probíhá již ve fázi onboardingu. Ten zatím nemůžeme plně automatizovat, protože u něj musí proběhnout například ověření pravosti účtu, ověření IČO, DIČ a podobně. Samotnou kvalitu prodejců se pak snažíme odhadovat, protože ji přesně neznáme. Ale máme k tomu dobrá vodítka například v podobě hodnocení na Heuréce.

V rámci onboardingu sledujeme také samotné nastavení všech parametrů nabízených produktů. Jestli jsou u každého z nich nahrané správné a kvalitní obrázky, zda u nich nechybí kvalitní popis a tak podobně. To se nedá řešit zcela manuálně, protože někteří partneři k nám nahrávají i 10 tisíc produktů. K tomu máme automatizované systémy a provádíme namátkové manuální kontroly.

Druhá úroveň se týká průběžné kontroly kvality již zapojených obchodníků a produktů v našem marketplace. Partneři musí dosahovat námi stanovené kvality služeb. V tomto ohledu ještě nejsme tam, kde bychom chtěli ve finále být, ale rychle se učíme a hodně čerpáme inspiraci například u zahraničních marketplaců. Už dnes měříme například podíl stornovaných objednávek, který chceme držet pod dvěma procenty, další věcí je pak sledování kvality doručování, kde se chceme dostat co nejblíže 100 procentům, nebo sledujeme hodnocení zákazníků a vše se s nimi snažíme okamžitě řešit.

Je tedy zákaznická zkušenost na Mall Partner stejná jako na samotném Mallu?

Zákaznická zkušenost na marketplace bude vždy o chlup horší než u zboží, které máme sami na skladě. Důvod je jednoduchý – máme to méně pod kontrolou.

- Reklama -

Proč jste se vydali cestou marketplace, když jej máte méně pod kontrolou a přináší to určité riziko, například z hlediska vaší reputace?

Chceme co nejvíce rozšířit nabídku, aby lidé na Mallu mohli najít v podstatě všechno. Je to samozřejmě ambice, které nikdy nedosáhneme, ale přibližovat se jejímu naplnění můžeme. Pro představu, na světě je asi miliarda produktů s čárovým kódem. Amazon má 300 milionů zalistovaných produktů, což je třetina trhu. To je obrovské číslo. Heuréka má něco pod 10 milionů produktů, Allegro má nějakých 15 milionů…

..a vy?

Mall zrovna nedávno překročili jeden milion. Rozšiřování nabídky je pro nás klíčový driver, který přináší hodnotu.

Zboží z Mall Partner dnes v Česku tvoří asi 15 procent celkových tržeb Mallu

Proč by firmy měly chtít být na všem marketplace?

Je to cesta, jak oslovit nový okruh zákazníků, využít silné značky i dobré reputace Mallu a třeba také snadno expandovat do zahraničí. Partnerům navíc s řadou věcí pomůžeme. Obchodníci mohou díky Mall Partner využít naši logistiku, marketing, zákaznické centrum a vlastně i naše technologie. Se zákazníky řešíme třeba i reklamace a navazující vratné procesy. Z toho mohou těžit jak velcí, tak malí partneři.

Partneři tedy v rámci vašeho marketplace využívají i logistiku a infrastrukturu Mallu?

Ano, to pro nás bylo vlastně jednou z hlavních motivací, proč se do Mall Partner pustit. Chceme vše, co ve skupině máme, nabídnout i ostatním. Mluvím například o přístupu ke službám last mile operátora InTime, máme hustou síť výdejních míst či Mall Boxů po celé republice a podobně. Přišlo nám fajn pomoci jiným firmám na trhu, které díky tomu mohou například snáze a levněji expandovat. Samozřejmě jim tím vším nabízíme i technologie, které za vším stojí, a oni je tak nemusí draze vyvíjet.

Partneři nám pak zase přinesou produkty, které nemáme nebo je nechceme držet na skladě. Tím dokážeme rozšířit nabídku.

O jaké produkty máte na Mall Partner typově zájem?

Odpovím stejně, jako odpovídáme našim partnerům – to si ve finále určí zákazník. Samozřejmě dodržujeme etické a legislativní meze, ale obecně nemám problém s tím zalistovat v podstatě cokoli.

Často platí, že to, o co je největší zájem, nejvíce závisí na sezóně. Například nedávno jsme měli velký nárůst poptávky po trampolínách, v době covidu pak po šicích strojích potřebných pro výrobu ochranných pomůcek a tak dále.

Takže v době pandemie partneři pomohli?

Z celé situace si odnáším to, že partneři dokážou být v určitých věcech hodně flexibilní. V Mallu a podobně velkých kolosech samozřejmě probíhá určitý administrativní proces a podobně, partnery jsou pak menší firmy v mnoha věcech podobné startupům, které dokážou na poptávkové trendy reagovat téměř okamžitě.

Jaký podíl na tržbách Mallu dělá Mall Partner?

Zboží z Mall Partner dnes v Česku tvoří asi 15 procent celkových tržeb Mallu. Na počet zásilek je to výrazně více, tam už jsme přesáhli čtvrtinu. Je to tím, že Mall prodává spíše dražší spotřebiče, jako jsou třeba pračky, ledničky, na Mall Partner je pak hodně drobnějšího a levnějšího zboží typu sportovního náčiní či zboží z kategorií móda, hobby, zahrada a podobně.

Jak se Mall Partner daří v rámci jednotlivých zemí, kde je aktivní?

Vše se nám dobře rozběhlo v Česku a na Slovensku. Některé partnery jsme přivedli z Česka do Maďarska a Polska, nedávno jsme pak otevřeli Slovinsko, kde vidíme velký potenciál. V prvních dvou týdnech se nám zaregistrovalo 150 partnerů. A brzy nás čeká Chorvatsko. V rámci zemí, kde Mall působí, chceme vytvořit silný regionální marketplace, v rámci kterého zákazníci nakoupí optimálně vše, co na internetu hledají, a dostanou k tomu ty nejlepší služby na trhu.

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Leo Stöckl (Allianz SE): Každý manažer by měl rozumět datům. Bohužel nerozumí, a proto mnoho projektů nefunguje

Během více než dvacetileté profesní kariéry prošel Leo Stöckl všemi oblastmi pojišťovnictví. Přičemž pochopil, že k růstu i k běžnému provozu každé firmy,...

Ekonomický dopad 5G: Česku může přinést přes 100 miliard korun

Zpráva agentury Analysys Mason předpovídá ekonomický přínos spuštění 5G v Česku hodnotě 101,6 miliardy korun. Tento růst by přitom měl ze dvou...

KOMIX jako průvodce IT galaxií. Vývojářská společnost prošla rebrandingem

Komplexním rebrandingem prošla v uplynulých měsících vývojářská společnost KOMIX. Reagovala tak na potřeby IT trhu, který si žádá lidštější přístup k zákazníkům...

Na změny v online prodeji se připravte včas. Svým zákazníkům tak zjednodušíte platby, radí generální ředitel VISA Marcel Gajdoš

Jak se připravit na změny v online prodeji, které vejdou v platnost na konci tohoto roku, a další rady obchodníkům přináší ve...

Cyril Klepek: dnes máme architekturu volby, která ekologii nepomáhá

Jeho firma Cyrkl provozuje digitální odpadové tržiště. S ním chce změnit odpadové hospodářství. Nyní je zapojených 1800 firem a meziměsíčně tržiště roste...