fbpx
Úterý, 7 července, 2020
Domů Rozhovory Jak vidí budoucnost Pavel Kysela, generální ředitel Adastry, která je lídrem v...

Jak vidí budoucnost Pavel Kysela, generální ředitel Adastry, která je lídrem v digitalizaci? Přijde revoluce?

Před 150 lety jsme nahnali lidi z polí do fabrik, nyní je potřebujeme z těch fabrik zase dostat. Ale kam?

Ačkoliv je v řádcích výše dost nadsázky, ukazují na zásadní obavu dneška: co s těmi lidmi, které umělá inteligence připraví o práci, budeme dělat? Se shovívavým úsměvem se dnes díváme na historii před 150 lety, kdy dělníci ničili stroje, protože měli za to, že díky nim skončí v bídě a bez obživy. Stejně jako dnes, kdy čelíme Průmyslu 4.0, hrají prim emoce a obavy, co bude.  Jaká je realita? Revoluce se nekoná, věci se mění průběžně a v rámci celku je vše funkční. 

Co podle vás čeká společnost v příštích 10 letech? Přijde revoluce?

PK: V průběhu celé historie zanikají jednotlivé profese a objevují se nové. Dnes se všichni budíme mobilem, dřív jsme používali budíky. Ještě předtím chodili ráno po ulicích pánové a dlouhými tyčemi klepali na okna. 

Které pozice tedy pravděpodobně zmizí a které zůstanou? 

PK: Zatímco práci lékaře můžeme v oblasti diagnostiky zčásti nahradit umělou inteligencí, sestru v nemocnici už ne. Sběr dat z různých zařízení a určení pravděpodobné diagnózy je totiž záležitostí inteligentní práce s daty. Tu můžeme přenechat “strojům” a lékař se může věnovat vysoce specializovaným činnostem, kde je jeho úsudek nenahraditelný. Péči zdravotní sestry ale pípající mašinkou nahradit nechceme, protože její úloha v péči o pacienty je zejména z emočního a sociálního hlediska nezastupitelná. 

Přinese tedy umělá inteligence revoluci a začnou hromadně zanikat pracovní místa?

- Reklama -

PK: Už dnes, aniž si to připouštíme, pracujeme s prvky umělé inteligence a predikce běžně. Mobilní telefony jsou pokročilé počítače s kamerou a čidly – mnohonásobně výkonnějšími, než byly stolní počítače před pár lety. A uživatel nemusí být IT specialista, aby chytrý telefon dokázal používat. Ačkoliv programovat je umí jen pár lidí, zabalili jsme je do obalu, ve kterém jsou srozumitelné a přístupné téměř komukoli. A toto je hlavní trend umělé inteligence – lidé se nebudou přizpůsobovat umělé inteligenci, ale umělá inteligence se bude přizpůsobovat lidem. 

Takže tomu máme rozumět tak, že se vlastně nic zásadního neděje?

PK: V současné společnosti jdou proti sobě dva transformační trendy a my postupně přijmeme a naučíme se maximálně využívat oba. Na straně jedné budeme postupně víc a více rutinních činností nahrazovat algoritmy, které pak budeme balit do příjemné a snadno použitelné formy. Na straně druhé poroste význam činností, u nichž bude důležitá sociální interakce a kreativita, kterou nahradit nedokážeme a nejspíš ani nechceme. 
Právě Průmysl 4.0 může být nakonec katalyzátorem, který povede k růstu i dělnických platů, po kterém masivně volají odbory. S rozšířením automatizace a následným zvýšením výrobních kapacit bude jeden dělník obsluhovat ne jeden, ale třeba hned pět strojů. Poroste tím jeho přidaná hodnota, a tedy i mzda. 

Děkuji za rozhovor.

Zdroj: Adastra ČR

Ivana Karhanováhttps://digibiz.cz
šéfredaktorka, nadšenec do technologií, běžec, plavec 🙂 kolo přidám taky ...
- Reklama -

Nejnovější

Logistika e-shopu je nedílnou součástí zákaznického zážitku. Jak se vyhnout špatným recenzím?

Messenger zahlcený dotazy na datum dodání nebo na stav objednávky. Stížnosti, že zboží stále nedorazilo. Případně zoufalství nad další objednávkou na položky,...

🎧🎤Podcast s Pavlem Plachkým (Senzoor): Současná doba pomáhá rozvoji IoT, stále ale chybí reálné use casy

Bývalý manažer PPF Pavel Plachký se před pěti lety rozhodl vstoupit do segmentu IoT a na zelené louce založil startup Senzoor. S...

Češi chtějí s kombinací umělé inteligence a mikroplateb změnit videoprůmysl a oslnit Hollywood

Československý startup Cinnamon chce změnit způsoby fungování videobusinessu. Nástroj, na němž pracuje více než desetičlenný interní tým s pomocí STRV, pomůže tvůrcům...

Jakub Kováč (Mall Partner): Chceme vytvořit silný regionální marketplace, kde zákazníci nakoupí vše, co na internetu hledají

Marketplace Mall Partner zažíval v době pandemie mnohonásobný nápor firem se zájmem o spolupráci, čerstvě překonal milník jednoho milionu nabízených položek a...

Nejdůležitější trendy v nákupním chování zákazníků

Nákupní chování zákazníků se neustále vyvíjí. Značky se tak musí přizpůsobovat tomu, co spotřebitelé očekávají. Technologie jako je rozšířená realita, voice commerce...