fbpx
Domů Aktuálně Jak se dostat na kobylku generaci Z? Podívejte se na jejich rodiče!

Jak se dostat na kobylku generaci Z? Podívejte se na jejich rodiče!

Generace Z představuje děti rodičů z generace X, která vyrůstala v 80. letech dvacátého století. Jsou to děti, které se ze školy vrací do prázdného domova, protože jejich rodiče jsou ještě v práci. Podle severu Bloomberg.com jde o skupinu spořivých pesimistů, s kupní silou přes 143 miliard dolarů.

Generace X, uvězněná mezi babyboomers a mileniály, narozená přibližně v letech 1965 až 1980, nikým neopěvovaná, nikoho nezajímá. Jenže tito lidé přitom stvořili ty, které dnešní firmy vnímají jako klíč k úspěchu: generaci Z. 

Na generaci Z se dívejte očima generace X

Marketingoví manažeři korporací se snaží tuto skupinu pochopit. Těm nejstarším z generace Z je čerstvě 20 a právě se u nich tvoří loajalita k různým brandům. Manažeři chodí na školení, jak s nimi na sociálních sítích mají komunikovat, jak psát memy, chtějí rozklíčovat či pochopit “kód” těchto dětí. 

Aby však opravdu porozuměli Generaci Z a dokázali si sáhnout na jejich kupní sílu ve výši 143 miliard dolarů, měli by pochopit chování jejich rodičů z generace X. Stejně jako babyboomers ovlivnili podle průzkumů chování mileniálů, začínají se analyzovat spojitosti mezi do této doby ignorovanou generací X a jejich potomky z generace Z.

“Generace Z je jiná,“ říká Jason Dorsey, konzultant pro generaci Z z Centra pro generační kinetiku. “Nejsou extrémnější variantou mileniálů, jsou jiní – z velké části díky rodičům.” Dorsey, který pracuje pro klienty jako Adidas, McDonald’s nebo Toyota, označuje právě jejich rodiče za skrytý faktor, který do značné míry určuje to, jak generace Z vnímá práci, výdaje nebo vzdělávání. 

Nesnesitelná lehkost bytí

Jejich úhel pohledu zkrátka formovala generace jejich rodičů – generace X. Tedy generace, která vyrůstala mezi dvěma krizemi: aférou Watergate a pádem Berlínské zdi (u nás bychom asi řekli mezi okupací 68 a listopadem 89, pozn. redakce).

V 70. letech navíc prudce rostla rozvodovost, děti doma většinou nikdo nečekal, party po bezpečí toužících dětí tak lítaly v sousedství nebo po sídlištích. Když vyrostly, chopila se jich globalizace.

“Generace X vychovává generaci Z stejně jako sebe: autonomně, cynicky, s velkou mírou volnosti,” vysvětluje profesor Corey Seemiller z Wright State University v Ohiu, který se právě výzkumu generace Z věnuje.

Bloomberg společně s experty zkoumal vazby mezi generacemi a dospěl k následujícímu:
Generace Z je stejně pesimistická, jako byli jejich rodiče ve stejném věku.

Graf: Podíl lidí v jednotlivých generacích, kteří v posledním ročníku střední školy čekali, že v dalších 5 letech bude hůř.

Zaměřme se například na vzdělání: generace X zažila pokles lukrativních dělnických profesí, což vedlo k důrazu na školní vzdělání. A to přenesla i na generaci Z. Ta považuje vzdělání na rozdíl od mileniálů, které vychovali babyboomers,  za velmi důležité k dosažení cílů. Zdá se, že budou tou nejlépe vzdělanou generací.

- Reklama -

Graf: Vzdělání je důležité pro 32 % mileniálů, z generace Z ho považuje za důležité 41 % lidí. 

Stejně jako jejich rodiče má i generace Z trochu hroší kůži. Zatímco téměř čtvrtina mileniálů uvádí, že plánuje během následujících dvou let změnit zaměstnání, protože se necítí dostatečně oceněna, stejný důvod uvádí podle průzkumu Deloitte jen 15 % zástupců generace Z.

Graf: Zhruba 23 % mileniálů plánuje změnit práci, protože se necítí “doceněni”. Stejný pocit má ale jen 15 % zástupců generace Z.

Pesimističtí spořílci

Generace Z je také finančně gramotnější než mladší generace. I to je pravděpodobně naučili jejich rodiče z generace X, kteří si na začátku pracovní kariéry prošli Velkou recesí v letech 2006 až 2008, přičemž jsou právě díky této zkušenosti spořivější. Zástupci generace Z, kterým ještě nebylo 18 let, na sebe samé nahlížejí  jako na finančně zodpovědnější, než jsou lidé z generace Z ve věku 18-24 let nebo mileniálové. Generace Z také v porovnání s mileniály používá více aplikace sledující výdaje. 

Generace Z se také snaží vyhnout dluhům, pokud to jde. Celých 40 % lidí ve věku 18 až 22 let nemá podle průzkumu Morning Consult žádný úvěr. Generace Z se také více zajímá o nečekané krátkodobé výdaje. 

Graf: Podíl lidí v jednotlivých generacích očekávající zhoršení jejich finanční situace v následujících 6 měsících.

Generace Z je obecně také mnohem opatrnější. Bryan Gildenberg z Kantar Consulting tuto generaci popisuje jako “velmi starou skupinu mladých lidí”. Méně pijí, s výjimkou marihuany užívají méně drog a méně holdují sexu. Opět se zde dají najít parelely s generací jejich rodičů – generací X. Téměř ¾ zástupců generace Z uvádí, že chtějí jednoho dne začít podnikat. 

Babyboomers jako požitkářská a narcistická generace vychovala díky svému ochranitelskému přístupu ze svých dětí (mileniálů) své malé kopie. Rodiče z generace X chtěli vychovávat své děti jinak, což ovlivňuje způsob, jakým byli vychováni oni sami. Generace X zkrátka nechce, aby z jejich dětí vyrostli další mileniálové.

Ivana Karhanováhttps://digibiz.cz
šéfredaktorka, nadšenec do technologií, běžec, plavec 🙂 kolo přidám taky ...

Nejnovější

Aplikace FaceUp.com: Mladý český podnikatel si se spolužáky podmanil školy z celého světa

Když mu bylo šestnáct let, spolu se spolužáky z brněnského gymnázia vymyslel projekt Nenech to být a aplikaci FaceUp.com. Chtěli bojovat proti...

Hodnota dat spočívá v jejich využití. Otevřete je všem, doporučují experti konference Primetime for Big Data

Jak využívat data a jak je naplno zhodnotit? O tom diskutovali odborníci v rámci online konference Primetime for Big Data. Nechyběl mezi...

Vědec Tomáš Mikolov: Češi se zbytečně podceňují, pracuji na opravdovém umělém životě

Tomáš Mikolov patří k české vědecké špičce v oblasti umělé inteligence (AI). Během své kariéry už stihl pracovat pro Google, Facebook nebo...

Robot lepší člověka. Většina lidí věří, že jejich mentální zdraví dokážou lépe podpořit technologie než člověk

Studie společnosti Oracle ukazuje, že pandemie koronaviru negativně ovlivnila mentální zdraví 78 % světové pracovní síly. 76 % respondentů průzkumu se proto...

Nemusíte nutně prodávat elektroniku, abyste zabodovali v onlinu, zní z Brašnářství Tlustý

České Brašnářství Tlustý se rozhodlo jít se svou kůží na online trh. Digitalizace tradičnímu odvětví jako je kožedělnictví sluší a hlavně pomáhá....