fbpx
Úterý, 7 července, 2020
Domů Automotive Jak internet věcí změní svět automobilek? Žádná zpětná zrcátka a směrové blinkry.

Jak internet věcí změní svět automobilek? Žádná zpětná zrcátka a směrové blinkry.

Internet věcí přináší revoluci do nepřetržité konektivity, kterou se pyšní nejmodernější modely vozů. Jak IoT mění přístup automobilek a co vše řidičům přináší?

Internet věcí nám obrovským způsobem mění životy. Dnes se dá jen několika kliknutími zkontrolovat výkon motoru, změnit teplotu vzduchu v uzavřených prostorech nebo třeba sledovat své zdravotní parametry.  

Představte si, že už příští rok bude po celém světě zapojených 20 miliard IoT zařízeních. Vzrůstající význam těchto zařízení z oblasti internetu věcí nemohou nadále ignorovat firmy z automobilového průmyslu i jim přidružené. Proč? Automotive je totiž jedním z odvětví, která vykazují nejvyšší dynamiku v implementaci IoT řešení.

Statistiky ukazují, že se bude příští rok ve světě pohybovat čtvrt milionu připojených vozů (tzv. connected cars). Jejich počet se tak během pouhých dvou let zvýší o téměř 70 procent. Výdaje spotřebitelů na zařízení spojená s konektivitou vozu se během dvou let zdvojnásobí. 

Tabulka: Počty instalovaných IoT zařízení dle kategorie (v milionech)

Řidiči po celém světě očekávají, že se jejich vozy časem stanou takovým chytrým telefonem na čtyřech kolech. Ukazuje se, že internet věcí je v tomto ohledu velmi slibnou technologií do budoucna. A jak IoT konkrétně přispívá segmentu automotive?

Zabraňuje nákladným opravám díky technologii prediktivní údržby

Technologie prediktivní údržby je založena na využívání připojených zařízení, která sbírají data o stavu jednotlivých dílů vozu. V reálném čase je navíc přenáší do cloudu a hodnotí rizika možného selhání vozu, ať už z hardwarového nebo softwarového pohledu. Pokud takové riziko nastane, řidič je okamžitě upozorněn na nezbytnost servisu, aby nedošlo k případné nehodě. 

“V roce 2020 bude po celém světě přes 20 miliard IoT zařízení.” 

Prediktivní údržba je vhodná jak pro soukromé vlastníky vozu, tak pro celé firemní flotily. Oběma stranám to šetří náklady a také nepříjemnosti s neočekávanou poruchou vozu.

Zajišťuje neustálou konektivitu a aktualizace

Trend je jasný – do aut se dostává čím dál více softwaru a stávají se tím více datacentrická. Můžeme tak jen těžko přehlížet roli aktualizace softwaru a data platform. Využíváním neustále připojených datových platforem mohou vozy jednoduše obdržet nové funkcionality, aktualizaci softwaru, zvýšit svou bezpečnost, zajistit si opravy tzv. “bugů” nebo zjistit aktuální stav dopravy či info o uzavírkách. Příkladem je například open source projekt OTA Connect mobilní navigace Here, která je navržena pro integraci do backendových serverů jednotlivých automobilek. 

Velký příslib pro fleet management

- Reklama -

Sektor nákladní dopravy je někdy nespravedlivě přehlížen průmyslovými analytiky a podniky automobilového průmyslu. Přesto se nemylte v tom, že se tento segment stává laboratoří pro nejodvážnější technologické nápady. Radikální změny a výzvy související s novými technologiemi a s rostoucím obratem zboží tlačí developery k rychlému zavedení inovací v logistice.

Asi nejlepším příkladem je projekt Semi trucku od americké Tesly, který má na jedno nabití ujet až 800 kilometrů. Tento elektrický kamion bude navíc prošpikovaný IoT zařízeními, jejichž počet bude růst i u dalších značek nákladních vozů.

Semi truck od americké Tesly. Foto: Tesla.com

Početný vozový park tak bude generovat čím dál větší objem dat. Ta jsou sbírána IoT zařízeními a následně analyzována a vizualizována na ovládací obrazovky. Tato data obsahují trasy, spotřebu paliva, výkon motoru nebo dopravní situaci. Operátoři vozových parků tak mají díky cloudovým technologiím a sofistikovanému softwaru přehled o vozech v reálném čase, o stavu kilometráže i o spotřebě paliva, ale díky vzdálené diagnostice vozu dostanou také informace o případné potřebě servisu.

Dodává nový zážitek z jízdy

Nejpokročilejší automobilové technologie zahrnující například autonomní řízení by nemohly existovat bez strojového vidění a čtení dopravní infrastruktury. Inteligentní dopravní infrastruktura neznamená jen hladkou a bezpečnou jízdu, ale přináší radikální změnu i do samotného designu vozů.

Nebude to trvat dlouho a svislé i kolmé dopravní značení i semaforová světla budou vybavena tzv. beacony. Ty budou komunikovat skrz IoT frekvence, přičemž budou běžnou součástí městského prostředí. A s plnou automatizací přijde doba, kdy na autech nebude potřeba směrových blinkrů nebo zpětných zrcátek. IoT konektivita s inteligentní infrastrukturou přiblíží města zase o trochu blíže k sci-fi fikcím.

Díky získávání dat z inteligentní infrastruktury v reálném čase mohou platformy detekovat potenciální nebezpečí, které se na cestách může objevit kvůli špatnému stavu vozovky, změnám počasí, stavu dopravy nebo anomáliím technického stavu vozu. A takto analyzovaná data se potom přenášejí dál k ostatním vozů, a to opět skrz IoT zařízení.

Poskytuje wi-fi připojení ve vozidle

Mnohé funkcionality IoT zařízení jsou podporovány prostřednictvím 3G, 4G nebo 5G sítě. IoT technologie ale poskytují wi-fi připojení přístupné mnohem většímu počtu uživatelů. Samotná zařízení IoT slouží sama o sobě jako takové wi-fi body.

Ty mohou být následně použity pro připojení k inteligentním infrastrukturním zařízením, k synchronizaci sdílených dat a přijímání dat v reálném čase o stavu silnic. Wi-fi konektivita je už nyní dostatečná k nepřetržité komunikaci s inteligentními vozovkami a přináší nám pohodlnější a bezpečnější jízdu.

- Reklama -

Nejnovější

Logistika e-shopu je nedílnou součástí zákaznického zážitku. Jak se vyhnout špatným recenzím?

Messenger zahlcený dotazy na datum dodání nebo na stav objednávky. Stížnosti, že zboží stále nedorazilo. Případně zoufalství nad další objednávkou na položky,...

🎧🎤Podcast s Pavlem Plachkým (Senzoor): Současná doba pomáhá rozvoji IoT, stále ale chybí reálné use casy

Bývalý manažer PPF Pavel Plachký se před pěti lety rozhodl vstoupit do segmentu IoT a na zelené louce založil startup Senzoor. S...

Češi chtějí s kombinací umělé inteligence a mikroplateb změnit videoprůmysl a oslnit Hollywood

Československý startup Cinnamon chce změnit způsoby fungování videobusinessu. Nástroj, na němž pracuje více než desetičlenný interní tým s pomocí STRV, pomůže tvůrcům...

Jakub Kováč (Mall Partner): Chceme vytvořit silný regionální marketplace, kde zákazníci nakoupí vše, co na internetu hledají

Marketplace Mall Partner zažíval v době pandemie mnohonásobný nápor firem se zájmem o spolupráci, čerstvě překonal milník jednoho milionu nabízených položek a...

Nejdůležitější trendy v nákupním chování zákazníků

Nákupní chování zákazníků se neustále vyvíjí. Značky se tak musí přizpůsobovat tomu, co spotřebitelé očekávají. Technologie jako je rozšířená realita, voice commerce...