fbpx
Úterý, 7 července, 2020
Domů Automotive GPS všude kolem nás. Chytré lokalizátory se čím dál více uplatňují mezi...

GPS všude kolem nás. Chytré lokalizátory se čím dál více uplatňují mezi firmami

Za boomem trhu s GPS senzory stál v poslední době prudký rozvoj chytrých telefonů a smartphonů. Tahounem trhu se ale nyní stávají samotné firmy, ať už ze segmentu logistiky, pojišťovnictví nebo samotné výroby.

Možná se GPS (globální polohový systém) může leckomu zdát technologií, která už má to nejlepší za sebou, opak je ale pravdou. S poklesem nákladů na rozmístění a instalaci GPS senzorů a na další navazující služby hluboko pod 30 dolarů za měsíc v závislosti na tom, jaké položky chtějí spotřebitelé či samotné firmy sledovat, pozorujeme v posledních letech velký boom tohoto trhu.

Cena za instalaci GPS zařízení na lodě, auta, rekreační vozítka nebo jakýkoliv mobilní majetek se navíc snížila na dostupných 75 až 100 dolarů. Tím se ještě více snížily vstupní bariéry a GPS senzory se tak staly oblíbeným pomocníkem nejen pro domácnosti, ale i pro samotné firmy. Například pro pojišťovny nebo logistické firmy.

Mnoho instalací GPS senzorů probíhá v rámci B2B trhu, kde je už dnes tato technologie dobře zaběhlá. Pokud se podíváme jen na logistiku, počet aktivních GPS zařízení rozmístěných na přívěsech, kontejnerech, vagónech nebo samotných paletách podle agentury Berg Insight vystoupá do roku 2022 na téměř 9 milionů jednotek. To od roku 2017 znamená každoroční růst tohoto trhu zhruba o pětinu. 

Dnes tomuto trhu vládnou zařízení pro sledování nákladních přívěsů. Za tři roky už by to dle Berg Insight měla být zařízení sledující pohyb kontejnerů, které se při své cestě k zákazníkovi neustále přesouvají z nákladních lodí na kamiony či vagóny a po vyprázdnění či opětovném naložení zase zpět. 

“Trh sledování nákladních kontejnerů vstoupil do období růstu, které bude pokračovat několik let,” uvedl IoT analytik Martin Backman z Berg Insight. Podle něj bude tento růst tažen především touhou firem po dokonalejším přehledu o pohybu zboží napříč celým dodavatelským řetězcem a s ním spojenou vyšší bezpečností jakéhokoliv takového transportu.

A také snahou nabídnout lepší služby samotným zákazníkům, ať už firmám či domácnostem. Zákazníci už si totiž navykli na komfort okamžitého přehledu o tom, kde se jejich objednávka právě nachází. 

- Reklama -

TIP: Chytří roboti, ale i šroubováky. Jak internet věcí pomáhá Ericssonu ve výrobě

Nejde ale jen o pohyb samotných kontejnerů se zbožím, sledují se i samotné vozy, meziprodukty v podobě kovů, uhlí nebo stavebního materiálu. Grandview Research uvedl, že trh s GPS monitoringem už v roce 2017 dosáhl na 37,9 miliardy dolarů. A do roku 2025 by každým rokem měl růst o 18,4 procenta.

GPS technologie se v posledních letech staly obecně přijímaným navigačním nástrojem. Trh ale ženou vzhůru nejen firmy, ale i samotní spotřebitelé. Typicky se GPS senzory objevují ve smartphonech a tabletech, jsou ale součástí i dalších systémů, jako jsou telematika u vozů, přenosné navigační systémy nebo samostatné sledovače. V roce 2017 trh spotřebních GPS zařízení čítal 43,8 procenta celkového obratu z výroby GPS trackerů.

Boom tažený smartphony je už za námi, i když křivka je stále rostoucí. Teď ale začne vyvstávat spíše otázka, proč pomocí GPS senzorů nesledujeme drahé věci a nehlídáme si svůj majetek? Na tuto vlnu už naskakují pojišťovny, které sledování pomocí GPS a IoT senzorů nabízejí jako svou novou službu.

Nemusíme ale chodit daleko, v Česku nedávno s touto službou přišla pojišťovna Direct. A počet firem využívajících GPS senzory a nabízejících podobné služby založené na této technologii bude do budoucna jen stoupat. 


Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .
- Reklama -

Nejnovější

Logistika e-shopu je nedílnou součástí zákaznického zážitku. Jak se vyhnout špatným recenzím?

Messenger zahlcený dotazy na datum dodání nebo na stav objednávky. Stížnosti, že zboží stále nedorazilo. Případně zoufalství nad další objednávkou na položky,...

🎧🎤Podcast s Pavlem Plachkým (Senzoor): Současná doba pomáhá rozvoji IoT, stále ale chybí reálné use casy

Bývalý manažer PPF Pavel Plachký se před pěti lety rozhodl vstoupit do segmentu IoT a na zelené louce založil startup Senzoor. S...

Češi chtějí s kombinací umělé inteligence a mikroplateb změnit videoprůmysl a oslnit Hollywood

Československý startup Cinnamon chce změnit způsoby fungování videobusinessu. Nástroj, na němž pracuje více než desetičlenný interní tým s pomocí STRV, pomůže tvůrcům...

Jakub Kováč (Mall Partner): Chceme vytvořit silný regionální marketplace, kde zákazníci nakoupí vše, co na internetu hledají

Marketplace Mall Partner zažíval v době pandemie mnohonásobný nápor firem se zájmem o spolupráci, čerstvě překonal milník jednoho milionu nabízených položek a...

Nejdůležitější trendy v nákupním chování zákazníků

Nákupní chování zákazníků se neustále vyvíjí. Značky se tak musí přizpůsobovat tomu, co spotřebitelé očekávají. Technologie jako je rozšířená realita, voice commerce...