fbpx
- Reklama -
Domů Automotive GPS všude kolem nás. Chytré lokalizátory se čím dál více uplatňují mezi...

GPS všude kolem nás. Chytré lokalizátory se čím dál více uplatňují mezi firmami

Za boomem trhu s GPS senzory stál v poslední době prudký rozvoj chytrých telefonů a smartphonů. Tahounem trhu se ale nyní stávají samotné firmy, ať už ze segmentu logistiky, pojišťovnictví nebo samotné výroby.

Možná se GPS (globální polohový systém) může leckomu zdát technologií, která už má to nejlepší za sebou, opak je ale pravdou. S poklesem nákladů na rozmístění a instalaci GPS senzorů a na další navazující služby hluboko pod 30 dolarů za měsíc v závislosti na tom, jaké položky chtějí spotřebitelé či samotné firmy sledovat, pozorujeme v posledních letech velký boom tohoto trhu.

Cena za instalaci GPS zařízení na lodě, auta, rekreační vozítka nebo jakýkoliv mobilní majetek se navíc snížila na dostupných 75 až 100 dolarů. Tím se ještě více snížily vstupní bariéry a GPS senzory se tak staly oblíbeným pomocníkem nejen pro domácnosti, ale i pro samotné firmy. Například pro pojišťovny nebo logistické firmy.

Mnoho instalací GPS senzorů probíhá v rámci B2B trhu, kde je už dnes tato technologie dobře zaběhlá. Pokud se podíváme jen na logistiku, počet aktivních GPS zařízení rozmístěných na přívěsech, kontejnerech, vagónech nebo samotných paletách podle agentury Berg Insight vystoupá do roku 2022 na téměř 9 milionů jednotek. To od roku 2017 znamená každoroční růst tohoto trhu zhruba o pětinu. 

Dnes tomuto trhu vládnou zařízení pro sledování nákladních přívěsů. Za tři roky už by to dle Berg Insight měla být zařízení sledující pohyb kontejnerů, které se při své cestě k zákazníkovi neustále přesouvají z nákladních lodí na kamiony či vagóny a po vyprázdnění či opětovném naložení zase zpět. 

“Trh sledování nákladních kontejnerů vstoupil do období růstu, které bude pokračovat několik let,” uvedl IoT analytik Martin Backman z Berg Insight. Podle něj bude tento růst tažen především touhou firem po dokonalejším přehledu o pohybu zboží napříč celým dodavatelským řetězcem a s ním spojenou vyšší bezpečností jakéhokoliv takového transportu.

A také snahou nabídnout lepší služby samotným zákazníkům, ať už firmám či domácnostem. Zákazníci už si totiž navykli na komfort okamžitého přehledu o tom, kde se jejich objednávka právě nachází. 

- Reklama -

TIP: Chytří roboti, ale i šroubováky. Jak internet věcí pomáhá Ericssonu ve výrobě

Nejde ale jen o pohyb samotných kontejnerů se zbožím, sledují se i samotné vozy, meziprodukty v podobě kovů, uhlí nebo stavebního materiálu. Grandview Research uvedl, že trh s GPS monitoringem už v roce 2017 dosáhl na 37,9 miliardy dolarů. A do roku 2025 by každým rokem měl růst o 18,4 procenta.

GPS technologie se v posledních letech staly obecně přijímaným navigačním nástrojem. Trh ale ženou vzhůru nejen firmy, ale i samotní spotřebitelé. Typicky se GPS senzory objevují ve smartphonech a tabletech, jsou ale součástí i dalších systémů, jako jsou telematika u vozů, přenosné navigační systémy nebo samostatné sledovače. V roce 2017 trh spotřebních GPS zařízení čítal 43,8 procenta celkového obratu z výroby GPS trackerů.

Boom tažený smartphony je už za námi, i když křivka je stále rostoucí. Teď ale začne vyvstávat spíše otázka, proč pomocí GPS senzorů nesledujeme drahé věci a nehlídáme si svůj majetek? Na tuto vlnu už naskakují pojišťovny, které sledování pomocí GPS a IoT senzorů nabízejí jako svou novou službu.

Nemusíme ale chodit daleko, v Česku nedávno s touto službou přišla pojišťovna Direct. A počet firem využívajících GPS senzory a nabízejících podobné služby založené na této technologii bude do budoucna jen stoupat. 


Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...

Datová analytika v praxi: Na VŠE začali exkluzivně vzdělávat profesní magistry

Vzdělání propojené se zkušenostmi z praxe. Přesně to chybí čerstvě vystudovaným datovým analytikům v Čechách. Změnit by to mohla nová expertní platforma...

Průzkum: České firmy zaspaly a dohánějí až 14letý dluh vůči digitalizaci

Pro firmy v Česku jsou nové IT technologie prioritou. I přesto jejich implementace postupuje velmi pomalu. Důkladnou prověrkou pro podnikové IT byla jarní...

Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej Vaněk z Blindspotu

Chytrá platforma Macula umí rozpoznat, zda má člověk správně nasazenou roušku a zda dodržuje bezpečnostní odstup od ostatních. Česká firma Blindspot Solutions...