fbpx
Středa, 19 února, 2020
Domů Aktuálně Google testuje umělou inteligenci, která umí téměř okamžitě předpovídat počasí

Google testuje umělou inteligenci, která umí téměř okamžitě předpovídat počasí

Umělá inteligence a strojové učení si pomalu nachází své místo i v oboru předpovědi počasí. Posledním důkazem je Google, který představil dosavadní vývoj svého modelování meteorologických jevů, které dokáže předpovědět přesné počasí v rámci minut oproti starším a rozšířenějším metodám. Problematice se ale už věnují i další firmy. Kromě IBM třeba i český startup Windy miliardáře Ivo Lukačoviče.

Předpovídat počasí zejména pro malá území je jak známo velmi obtížné, vědci ale v posledních letech vzhlížejí k novým technologiím jako je strojové učení (machine learning) a umělá inteligence, které mají pomoci s předpovědí toho, zda na konkrétním území bude svítit slunce, nebo přijde bouřka. A stranou nechce zůstat ani Google. V pondělí se na svém blogu podělil o detaily z vývoje technologie, která dle firmy umožňuje téměř okamžitou předpověď počasí.

Vývoj je na samém počátku a modelování využívající umělou inteligenci a strojové učení zatím není spuštěna v žádném komerčním provozu, prozatímní výsledky ale vypadají slibně. Vědci Googlu v dokumentu zveřejnili, jak dokážou během pár minut vytvořit přesné předpovědi srážek na šest hodin dopředu v měřítku jednoho kilometru. Oproti současným metodám, kterým trvá takové předpovědi počasí vytvořit až několik hodin, jde o významné zkrácení.

Největším přínosem Googlu je právě rychlost. Současné techniky předpovědí jako je tzv. Optical flow metoda sledující pohyb jevů jako jsou například mraky a vytvářejí předpovědi na základě detailních simulací meteorologického systému.

Problémem takových simulací ovšem je, že jsou výpočetně velmi náročné. Například simulace počasí vznikající pod taktovkou amerických úřadů si vyžadují zpracování až 100 terabytů dat z meteorologických stanic denně a jejich zpracování i na výkonných počítačích trvá hodiny. 

Google pro předpověď deště využívá radarová data. Horní obrázek ukazuje modelování tvorbu mraků, spodní pak aktuální srážky: Zdroj: NOAA, NWS, NSSL

“Pokud vytvoření přesné předpovědi trvá až šest hodin, znamená to 4 předpovědi denně a výsledky jsou založené na 6+ hodin starých datech, což omezuje náš přehled o tom, co se právě teď děje,” napsal softwarový inženýr Googlu Jason Kickey na blogu. 

Pro srovnání, metoda Googlu vytvoří předpověď v minutách, protože se nesnaží modelovat komplexní meteorologické podmínky, ale na místo toho pro své předpovědi využívá sbírá jednoduchá radarová data, která potom pomocí umělé inteligence analyzuje.

Vědci americké firmy “učili” tento AI model na historických datech zkompletovaných mezi lety 2017 a 2019 od amerického Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA). Podle nich byla předpověď stejná, či dokonce přesnější než v případě využití ostatních tří existujících metod. Přiznali ale, že při předpovědích na šest hodin a déle model Googlu už na své konkurenty nestačil.

I tak jde o důkaz toho, že umělá inteligence a strojové učení si najdou v oboru předpovědi počasí své místo. Google ukazuje, že tyto technologie najdou své uplatnění zpočátku minimálně u rychlých a krátkodobých předpovědí, zatímco dlouhodobější modely zůstanou u doménou výkonnějších a komplexnějších procesů. Například meteorologická předpověď od NOAA je až na 10 dní dopředu. 

TIP: Jiří Musil (Agdata): V zemědělství už brzy nebude důvod dělat cokoliv rukama

Google rozhodně není jediným světovým hráčem, kterého by tento obor zajímal. I mnoho jiných nadnárodních firem investuje do této oblasti, patří mezi ně například IBM nebo Monsanto.

A v posledních letech se mu věnuje i zakladatel Seznam.cz Ivo Lukačovič ve svém „větrném“ projektu Windy, který vznikl se záměrem pomoci profesionálním pilotům, mořeplavcům nebo třeba i nadšencům kitingu.

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Průzkum: Rozvoji inovačních firem v Česku brání nedostatek lidí a legislativa

0
České firmy využívající technologie a inovace plánují v příštích dvou letech nabírat nové zaměstnance. Pravděpodobně to ale nebude jednoduché - ředitelé a...

Retail v ČR se mění pomalu. Firmám chybí odvaha a lidé...

0
To, co dokážou retaileři na západ od nás, ale i to, co dokážou v Číně, je na hony vzdálené tomu, co máme...

Ve stínu Cybertrucku. Tesla představila důležitou službu, o které se příliš...

0
Americká automobilka Tesla na sebe pravidelně přitahuje pozornost novými modely svých elektrovozů. Když ale začala nabízet pojištění, žádný rozruch kolem toho nebyl....
Apple Pay

Rok Apple Pay v Česku. Češi si službu oblíbili, mnozí i...

0
19. února to bude přesně rok, kdy byla v Česku spuštěna služba Apple Pay umožňující platbu přes chytrá zařízení jako jsou mobilní...

Nejzajímavější myšlenky od řečníků z Retail Summitu 2020

0
Na největším setkání zástupců maloobchodu v ČR vystoupilo na 130 řečníků. Vybíráme z jejich prezentací myšlenky, které vám mohou pomoci lépe se...