fbpx
Úterý, 7 července, 2020
Domů Bankovnictví Gartner: Změny v bankovnictví budou zrychlovat. Na tyto 4 technologie se soustřeďte

Gartner: Změny v bankovnictví budou zrychlovat. Na tyto 4 technologie se soustřeďte

Každý den čteme v novinách titulky o fintech společnostech i o internetu věcí. Je to jen hype nebo mají banky panikařit? Gartner v tom má jasno – změna zrychluje!

Jisté je, že se byznys model výrazně promění. S ním se objeví i nové zdroje příjmů. Banky by se podle Peta Redshawa, manažera globálního finančního týmu Gartner, měly soustředit na následující čtyři technologie:

  • umělou inteligenci (AI),
  • blockchain,
  • API a mikroslužby,
  • internet věcí.

Podle průzkumu společnosti Gartner z roku 2019 mezi CEO a seniorními výkonnými pozicemi ve finančním sektoru se 85 % respondentů domnívá, že se jejich byznys model do roku 2021 změní. “Inovace a zároveň hrozba nepřichází od klasických bank. Přichází od obřích technologických firem a od malých fintechů sídlících ‘v garáži’. A v tom je hlavní změna oproti uplynulým 5 letům,“ vysvětluje Pete Redshaw.

Graf:  Disrupce je tu, domnívá se 85 procent seniorních výkonných pozic z finančního sektoru

Pete Redshaw

Manažer globálního finančního týmu Gartner, který pokrývá sektor bankovnictví, investic a pojišťovnictví. Zabývá se digitalizací byznysových strategií a dále inovacemi, modernizací a transformací technologií finančních služeb.

Je disrupce hrozba nebo příležitost?

Porovnání dvou skupin firem, tedy praktických pionýrů a snaživých začátečníků, ukáže téměř dvojnásobný rozdíl v míře, jakou zavádí nové technologie jako jsou umělá inteligence, blockchain, API nebo internet věcí. “Praktičtí pionýři zkouší nové technologie. A co nefunguje, rychle opouštějí. Jejich byznys již částečně z digitalizace těží. Zároveň si prošli nějakou formou disrupce, chceme-li krize, která fungovala jako katalyzátor a posunula je na cestě vpřed,” vysvětluje jejich definici Redshaw.

Začátečníci jsou zatím ve fázi, kdy teprve staví prototypy procesů a v inovacích jsou na začátku. Zatím je nedokázali monetizovat a nemají ani produkty postavené na digitalizaci. Rozdíly mezi oběma skupinami vystihuje následující graf.

Graf: Lídři v oboru aplikují technologie téměř dvakrát častěji.

Zatímco snaživí začátečníci vybírají technologie náhodně, praktičtí pionýři pečlivě zvažují, na kterou technologii vsadí. Když se spletou, umí ji rychle opustit. Jejich výběr ale rozhodně není náhodný. 

“Velikost probíhající disrupce musíme ohodnotit. Máme se jí zabývat? Není to náhodou ještě hype?” dodává Pete Redshaw a uvádí 5 stupňů disrupce tak, jak je rozlišuje Gartner.

Graf: 5 stupňů disrupce podle Gartner

Vylepšení

Nemění službu ani produkt, jen ho zlepšuje. Příkladem je virtuální realita. 

Rozšíření

Výrazně rozšiřuje stávající trh a byznys model, například e-knihy. Ty změnily distribuční model a Amazon vybudoval svůj marketplace.

Transformace

- Reklama -

Mění způsob, jakým službu nebo produkt konzumujeme. Jako děti jsme měli jen 4 televizní programy. Daný program jsme konzumovali celý, nemohli jsme si říct, že chceme platit jen tehdy, když se budeme dívat na konkrétní film. Ale Netflix to změnil. Zavedl model předplatného.

Obnova

Rozbíjí trhy a mění jejich podstatu. Příkladem může být Uber.

Revoluce

Zde služba nebo produkt vytváří nový trh napříč zeměmi i sektory. Cloud dnes prostupuje všemi odvětvími. 

Co musí banky dělat? 

Oddělte signály od šumu, stanovte si vždy míru disrupce.

Dejte pozor, abyste se nesoustředili na příliš malou niku, případně se naopak nerozkročili moc.

Sledujte, které technologie jsou ještě ve fázi hypu. Soustřeďte se na klíčové trendy.

Někdy je nejlepší obranou útok – dejte mu jasný cíl.

Hledejte alternativní byznys modely. Dobrým příkladem je Netflix.

Přemýšlejte o partnerství.

Pokud chcete proces vlastnit, prostě ho kupte.

Ivana Karhanováhttps://digibiz.cz
šéfredaktorka, nadšenec do technologií, běžec, plavec 🙂 kolo přidám taky ...
- Reklama -

Nejnovější

Logistika e-shopu je nedílnou součástí zákaznického zážitku. Jak se vyhnout špatným recenzím?

Messenger zahlcený dotazy na datum dodání nebo na stav objednávky. Stížnosti, že zboží stále nedorazilo. Případně zoufalství nad další objednávkou na položky,...

🎧🎤Podcast s Pavlem Plachkým (Senzoor): Současná doba pomáhá rozvoji IoT, stále ale chybí reálné use casy

Bývalý manažer PPF Pavel Plachký se před pěti lety rozhodl vstoupit do segmentu IoT a na zelené louce založil startup Senzoor. S...

Češi chtějí s kombinací umělé inteligence a mikroplateb změnit videoprůmysl a oslnit Hollywood

Československý startup Cinnamon chce změnit způsoby fungování videobusinessu. Nástroj, na němž pracuje více než desetičlenný interní tým s pomocí STRV, pomůže tvůrcům...

Jakub Kováč (Mall Partner): Chceme vytvořit silný regionální marketplace, kde zákazníci nakoupí vše, co na internetu hledají

Marketplace Mall Partner zažíval v době pandemie mnohonásobný nápor firem se zájmem o spolupráci, čerstvě překonal milník jednoho milionu nabízených položek a...

Nejdůležitější trendy v nákupním chování zákazníků

Nákupní chování zákazníků se neustále vyvíjí. Značky se tak musí přizpůsobovat tomu, co spotřebitelé očekávají. Technologie jako je rozšířená realita, voice commerce...