fbpx
- Reklama -
Domů Trendy Gartner: Až 82 % vedoucích pracovníků plánuje svým zaměstnancům trvale umožnit částečný...

Gartner: Až 82 % vedoucích pracovníků plánuje svým zaměstnancům trvale umožnit částečný home office. Řada z nich ale bude před domovem preferovat práci z chytré kanceláře

Řada podniků svým zaměstnancům v budoucnu nabídne kombinovanou práci z domova i kanceláře. Vyplynulo to z průzkumu poradenské společnosti Gartner, podle kterého má až 82 % managerů v plánu ponechat možnost částečného home office i po skončení karanténních opatření souvisejících s pandemií koronaviru. Podniky se tak budou muset přizpůsobit komplexnějším hybridním týmům a navrhnout pro ně nové způsoby spolupráce. 

Nezávislá výzkumná a poradenská společnost Gartner v červnu uskutečnila průzkum mezi podnikovými leadery, například z oblasti HR a financí. Celkem 8 z 10 respondentů (82 %) uvažuje o tom, že v blízké budoucnosti umožní svým zaměstnancům kombinovat práci z domova i z kanceláře.

Bezmála polovina respondentů (47 %) přitom uvedla, že mají v plánu nechat své zaměstnance v budoucnu trvale pracovat na dálku. Pro velkou část organizací (43 %) se novou normou stane flexibilní režim – ať už v podobě flexibilnější pracovní doby nebo flexibilních pracovních dnů.

Záměry firem ohledně flexibilní pracovní doby po pandemii COVID-19 (respondenti měli možnost zvolit více odpovědí):

  • 82 % umožní zaměstnancům pracovat na dálku na část pracovní doby
  • 47 % umožní zaměstnancům pracovat plně na dálku
  • 43 % nabídne flexibilní pracovní dny
  • 42 % nabídne flexibilní pracovní dobu
  • 15 % zavede zkrácené pracovní týdny

„Pandemie koronaviru se stala obrovským experimentem v masové práci na dálku,“ říká Elizabeth Joyce, viceprezidentka poradenství Gartner HR Practice. „S tím, jak firmy znovu otevřely své kanceláře, zvažují dlouhodobější pravidla práce na dálku jako jednu z cest jak vyjít zaměstnancům vstříc a vytvořit odolnější provozní modely.“

Firmy v rámci znovuotevírání zavádějí také různá bezpečnostní opatření. Ve většině případů platí omezení (redukce) osobních schůzek (94 %), poskytování ochranných pomůcek (91 %). Plných 83 % respondentů pak uvádí, že budou nadále omezovat či přesněji plánovat přítomnost zaměstnanců na pracovišti. 

„Aktuální otázkou pro většinu podniků již není, jak řídit zaměstnance pracující plně na dálku, ale jak řídit komplexnější, hybridní pracovní týmy,“ říká Elizabeth Joyce. „Práce na dálku pochopitelně není novinkou, její dlouhodobě zvýšený podíl ale změní, jak lidé spolupracují a jakým způsobem plní pracovní povinnosti.“

Manageři nemají obavy o produktivitu pracovníků na dálku, ale o udržení podnikové kultury

Jednou z častých otázek souvisejících s řízením hybridních pracovních týmů je produktivita zaměstnanců pracujících na dálku. V průzkumu nicméně obavy o udržení produktivity uvedlo jen 13 % respondentů. Zatímco 61 % lídrů uvedlo, že jejich podnik zavedl například častější kontrolu ze strany nadřízených pracovníků, 29 % uvádí, že žádná zvláštní opatření pro sledování produktivity u práce na dálku nemají. 

Jako častější výzvu při řízení hybridních týmů uvádí 30 % podnikových lídrů udržení podnikové kultury, 13 % se pak obává o udržení parity mezi možnostmi pracovníků v kancelářích a těch pracujících z domova. „Je zásadní aby zaměstnavatelé udrželi úroveň své podnikové kultury a zaměstnaneckého zážitku i v této nejisté době,“ říká Biran Kropp, vedoucí výzkumu Gartner HR Practice. „Oba tyto aspekty pomáhají podniků dosahovat výsledků z hlediska ekonomického, reputačního i zaměstnavatelského – jsou zásadní pro hospodářský výsledek i udržení konkurenční výhody.“ 

- Reklama -

Zaměstnanci se smíšeným pracovním režimem budou preferovat chytré kanceláře před prací na dálku

S úsporou nákladů a vytvořením bezpečnějšího pracovního prostředí mohou svým podnikům pomoci i lídři odpovědní za IT a aplikace. Pandemie koronaviru vedla k nárůstu podílu práce na dálku a zároveň k poklesu vytíženosti tradičních kanceláří. Podle analytiků společnosti Gartner tato změna v budoucnu povede k růstu poptávky po chytrých kancelářích se zdravým pracovním prostředím.

„Z důvodu pandemie a karanténních opatření zůstává řada kanceláří z velké části neobsazených, neboť zaměstnanci pracují na dálku. S tím jak jsou postupně uvolňována opatření se do práce vracejí zaměstnanci, kteří se ale nyní výrazně více zajímají o své zdraví a bezpečnost,“ vysvětluje viceprezident výzkumu Gartner Gavin Tay. „Kanceláře, které byly proměněny v chytré prostory se zdravým pracovním prostředím, výrazně přispějí k jejich pracovní pohodě.“

Pokročilé technologie pro nepřetržitě monitorované, zdravé a bezpečné kanceláře

K vybudování monitorovaných zdravých kanceláří mohou přispět lídři odpovědní za aplikace zavedením řešení typu workplace management system (IWMS). Ty, společně s aplikacemi pro plánování zdrojů (RSA, Resource Schedulling Applications) na bázi umělé inteligence a internetu věcí, včetně pohybových senzorů a majáků, mohou například upozorňovat zaměstnance na nutnost dodržovat pravidla dodržování odstupu s ohledem na jejich pohyb v kanceláři. Stejně tak lze sbírat data pro případné trasování kontaktů či nasadit osobní virtuální asistenty v roli wellness koučů.

Podniky mohou také vedle již nastavených hygienických pravidel a doporučení či měření teploty investovat do systémů monitorujících v reálném čase kvalitu vzduchu či informujících průběžně zaměstnance. Mezi jejich doplňkovými funkcemi může být účinná filtrace vzduchu odstraňující viry i další patogeny a škodlivé částice. Právě strategie zaměřené na modernizaci pracovních prostor a tvorbu agilnějších pracovních prostředí orientovaných na zaměstnanecký zážitek budou definovat poptávku po technologiích chytrého pracoviště.

Proměna kanceláří na co-workingová centra bude něco stát

Konverze prázdných „kanceláří duchů“ na zdravá co-workingová pracoviště pochopitelně něco stojí. Může ale jít o první krok v rámci strategie minimalizace dopadů pandemie a krize. Zaměstnanci, kteří nechtějí pracovat z domova, zejména proto, že tam nemají odpovídající pracovní prostředí, nebo jim izolace nevyhovuje, budou takto modernizované kanceláře jednoznačně preferovat. Jejich zpřístupnění pracovníkům z jiných organizací může podnikům přinést dodatečné příjmy a částečně kompenzovat předchozí ztráty.

„Podniky mohou nabídnout volné kancelářské prostory firmám nabízejícím co-working, zejména jde-li o chytrá a udržitelná a zdravá pracovní prostředí, řízená pomocí odpovídajících technologií a nástrojů,“ vysvětluje vedoucí analytik Gartneru Rashmi Choudhary. „V modernizovaných zdravých co-workingových prostorách vzniklých konverzí z nevyužitých podnikových kanceláří tak budou moci pracovat ti, kdo postrádají vlastní vhodné zázemí. Rezervace co-workingových kanceláří dle potřeby pomocí plánovacích nástrojů a aplikací se stane běžnou praxí,“ dodává.

Veronika Říčková
Devatenáct let zkušeností v médiích (jako novinářka i jako PR managerka)...

Nejnovější

Chytré energetické mikrosítě: chystá se první realizace v ČR

Teplota v místnosti se automaticky přizpůsobuje chování a pocitům lidí, kteří v bytě žijí. Předběhnout dobu o pět, deset nebo i více let mohou spotřebitelé...

V Evropě houstne provoz dronů. Jejich pohyb vyřeší nová legislativa, pomůže s tím i český startup Dronetag

Letový prostor nad Evropou občas připomíná dálnici. Kromě letadel se ve vzduchu v stále větší míře pohybují také drony. Podle odhadů je...

Středočeský kraj vystaví ve Foru Karlín své inovační klenoty

Již pět let podporuje Středočeské inovační centrum (SIC) růst a inovace firem Středočeského kraje. Již pět let také probíhá v ČR největší inovační...

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...