fbpx
Sobota, 4 července, 2020
Domů Retail Frankensteinův komplex se objevuje i dnes

Frankensteinův komplex se objevuje i dnes

Víte co je Frankensteinův komplex? Jde o obavu, že se roboti proti lidem vzbouří. Tento pojem vymyslel ve 40. letech velikán vědeckofantastické literatury Isaac Asimov.

O iracionálním strachu z robotů, digitalizace, moci dat, nástupu umělé inteligence i z robotů se diskutovalo na konferenci The Power of Data, kterou pořádaly Hospodářské noviny počátkem listopadu 2018 v Praze. Vystoupila zde řada odborníků a výše uvedená témata probrali z nejrůznějších úhlů.

„Lidé jednou za čas potřebují mít pocit ohrožení. Koncem 19. století to byla obava z kolize Země s kometou. Dnes často zdůrazňují, že až bude umělá inteligence vyšší než lidská, budeme považováni za podřadné,“ vysvětloval Ivan M. Havel, šéfredaktor časopisu Vesmír.

„Tento strach je iracionální,“ uvedla Joanne Pranskyová, která se představila jako první psychiatrička robotů. Zdůraznila, že roboti jsou především nástroje, stejně jako dnešní počítače. Přesto však lze podle ní souhlasit s názorem, že robotizace a automatizace způsobí v budoucnu proměnu velké části kariérních pozic.

Budou doménou robotů méně hodnocené práce?

S velmi rozšířeným názorem, že roboti zastanou především práce ohodnocené nižší mzdou, nesouhlasil Michal Pěchouček z centra umělé inteligence ČVUT a spoluzakladatel Blindspot Solutions. Podle jeho názoru budou mít firmy vyvíjející umělou inteligenci velkou motivaci nahrazovat také práci takzvaných „bílých límečků“, tedy kvalifikovanějších, většinou kancelářských pracovníků. Pokud však budou roboti schopni například vyhotovovat jednoduché právní smlouvy, je otázkou, na čem se to budou začínající právníci učit?

- Reklama -

Užitečnost ucelených softwarových systémů pro průmysl zdůrazňoval Vladimír Kulla z vývojového a prototypového centra Siemens ČR. Podle něho jejich rozvoji zatím brání vysoká opatrnost podniků zejména s ohledem na interní informace. „V českém průmyslu má data uložena v cloudu (on-line úložiště počítačových souborů poskytované třetí stranou) jen minimum firem,““upozornil. Více než 80 procent zařízení v podnicích ani není připojeno k internetové síti.

Mnohá chytrá zařízení, která jsou propojena přes takzvaný internet věcí, často ani nejsou kompatibilní mezi sebou. Řešením mohou být tzv. integrované platformy, které začala v posledních letech nabízet řada IT firem. Některé z nich propojují všechny oblasti podniku, od kancelářských počítačů přes stroje a další senzory ve výrobě. Dokážou vytvořit digitální obraz výroby, včetně zakomponování informací poskytovaných staršími, nedigitálními stroji.

Průmyslově využívaný internet věcí dokáže výrazně zvýšit efektivitu výrobního procesu. Protože stroje spolu komunikují v reálném čase, mohou jednotlivé kroky plynule navazovat. Systém dokáže předem rozpoznat i blížící se poruchu, umožní včasným zásahem předejít výpadkům v produkci.

Zdroj: Archiv

- Reklama -

Nejnovější

Logistika e-shopu je nedílnou součástí zákaznického zážitku. Jak se vyhnout špatným recenzím?

Messenger zahlcený dotazy na datum dodání nebo na stav objednávky. Stížnosti, že zboží stále nedorazilo. Případně zoufalství nad další objednávkou na položky,...

🎧🎤Podcast s Pavlem Plachkým (Senzoor): Současná doba pomáhá rozvoji IoT, stále ale chybí reálné use casy

Bývalý manažer PPF Pavel Plachký se před pěti lety rozhodl vstoupit do segmentu IoT a na zelené louce založil startup Senzoor. S...

Češi chtějí s kombinací umělé inteligence a mikroplateb změnit videoprůmysl a oslnit Hollywood

Československý startup Cinnamon chce změnit způsoby fungování videobusinessu. Nástroj, na němž pracuje více než desetičlenný interní tým s pomocí STRV, pomůže tvůrcům...

Jakub Kováč (Mall Partner): Chceme vytvořit silný regionální marketplace, kde zákazníci nakoupí vše, co na internetu hledají

Marketplace Mall Partner zažíval v době pandemie mnohonásobný nápor firem se zájmem o spolupráci, čerstvě překonal milník jednoho milionu nabízených položek a...

Nejdůležitější trendy v nákupním chování zákazníků

Nákupní chování zákazníků se neustále vyvíjí. Značky se tak musí přizpůsobovat tomu, co spotřebitelé očekávají. Technologie jako je rozšířená realita, voice commerce...