fbpx
Středa, 5 srpna, 2020
Domů Case Study Firmy čím dál více využívají umělou inteligenci. Tady je 7 důkazů

Firmy čím dál více využívají umělou inteligenci. Tady je 7 důkazů

Umělá inteligence v posledních letech zažívá boom i s tím, jak do ní čím dál častěji investují samotné firmy. Uvědomují si, že jim pomáhá zdokonalit jejich produkty, lépe zaujmout zákazníky a ve finále i zvýšovat prodeje zboží či služeb.

Lidé a hlavně firmy se baví o příchodu umělé inteligence (AI) už mnoho desítek let. První zmínky a praktické pokusy o využití z dnešního pohledu pravěké formy umělé inteligence sahají až do 50. let minulého století.

Podle studie londýnské venture kapitálové firmy MMC Ventures ale narůstá počet důkazů, že AI se v dnešní době čím dál více dere do popředí zájmu firem. A její čas právě přichází.

“Po sedmi falešných nadějích od 50. let, AI konečně dozrála,” píše šéf studie David Kelnar z MMC Ventures. 

Pojďme se ponořit do čísel a podívat se na sedm faktů o využívání umělé inteligence ve firmách, která potvrzují její současný boom.

37 % firem už AI v určité formě implementovalo

Podle průzkumu agentury Gartner mezi IT manažery s názvem 2019 CIO Survey už více než třetina světových firem využívá umělou inteligenci. Za poslední čtyři roky jde o 270% nárůst. A toto tempo by mělo i nadále pokračovat.

2/3 největších firem během dvou let představí své AI projekty

Ze studie MMC Ventures vyplývá, že dvě třetiny největších firem světa v následujících 24 měsících zavedou určitou formu využívání umělé inteligence. V loňském roce se přitom zavádění technologií AI ve firmách v meziročním porovnání zrychlilo až trojnásobně. 

- Reklama -

Firmy do tří let utratí za AI celkem 77,6 miliardy dolarů

Podle zprávy výzkumné organizace IDC firmy po celém světě utratí za využívání umělé inteligence do roku 2022 celkem 77,6 miliardy dolarů (v přepočtu zhruba 1,75 bilionu korun), přičemž loni to bylo 24 miliard USD. Podle IDC je růst výdajů důkazem toho, že AI přináší hmatatelné výsledky.

Polovina firem hodlá aplikovat strojové učení

Jedním z faktorů, které je nutné brát v potaz v současné horečné diskuzi kolem umělé inteligence, je ten, že termín AI znamená pro mnoho lidí různé věci. AI zahrnuje paletu specifických disciplín a jednou z nich je i strojové učení. Podle průzkumu agentury 451 Research provedeného v roce 2018 polovina dotázaných odpověděla, že jejich firmy již zavedly nebo v rozmezí jednoho roku plánují zavést technologie spjaté se strojovým učením.

80 % úkolů projektového managementu zvládne AI

Přestože existuje mnoho názorů, že umělá inteligence nemusí nezbytně brát lidem práci, zcela jistě ji změní. Podle predikcí agentury Gartner bude v roce 2030 umělá inteligence zajišťovat 80 procent úkolů spjatých s projektovým managementem, které dnes dělají lidé. Půjde o funkce z oblasti sběru dat, jejich sledování a finální reportování. 

31 % firem se AI bojí kvůli tomu, že ji nezvládnou

Ironií obav ze ztráty zaměstnání kvůli umělé inteligenci je to, že firmy potřebují lidi, aby mohly umělou inteligenci implementovat a dlouhodobě spravovat s cílem jejího dlouhodobějšího úspěchu. Z průzkumu společnosti Deloitte vyplývá, že 31 procent firem řadí obavu z toho, že práci s AI nezvládnou, mezi jeden ze tří nejčastějších důvodů, proč umělou inteligenci doposud nezavedly. 

69 % firem si všímá nedostatků AI

Průzkum společnosti Deloitte také odhalil, že 7 z 10 oslovených firem naznačilo určité nedostatky ve schopnostech umělé inteligence pomoci s daným problémem. Jen 7 % z nich je považovalo za extrémní, 23 procent za vážné a 39 procent je pak označilo za mírné. Nutno ale říct, že nešlo o obecné, ale o specifické úkoly. Toto zjištění u firem povede k větší potřebě programátorů, kteří budou muset vyvíjet lepší či upravovat stávající systémy a algoritmy AI.

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Studie: Jakou komunikaci s firmami preferují zákazníci?

E-mail rozhodně vede, komunikaci od firem chce tímto způsobem dostávat 83 % zákazníků. Když jde ale o něco opravdu důležitého, očekávají, že...

Evropa je celosvětovým lídrem ve využívání služeb e-governmentu, Česko má vůči zbytku EU co dohánět

Jen polovina Čechů, kteří loni potřebovali odeslat státu formulář, využila elektronickou formu. Informoval o tom portál datové žurnalistiky Evropa v datech. Ukazuje...

Československý fintech startup Platon Finance oslnil Microsoft. Vybral si jej do inkubátoru

Česko-slovenský fintech startup Platon Finance hlásí úspěch. Do svého inkubátoru pro nadějné technologické projekty si jej vybral světový gigant Microsoft. Platon Finance...

Tržby skupiny Adastra loni dosáhly na 3,8 miliard korun. Adastra Group v ČR rostla více než o čtvrtinu

Mezinárodní konzultační skupina Adastra Group zveřejnila svoje hospodářské výsledky za rok 2019. Loni zaznamenala tržby ve výši více než 3,8 miliard korun....

Jak zalévat chytře a šetřit vodou ve městech? Za pomoci umělé inteligence, vzkazují vývojáři z plzeňského týmu PlantControl

Závlahové systémy ve městech už dávno nejsou jen ventily, které umí zapnout a vypnout vodu. S postupným přechodem na smart cities a...