fbpx
Úterý, 25 února, 2020
Domů Výroba Finové mají první autonomní trajekt na světě. Šetří palivo i personální náklady

Finové mají první autonomní trajekt na světě. Šetří palivo i personální náklady

Samořiditelné lodě se dostávají do středu pozornosti velkých korporací i malých startupů. Šetří totiž náklady a zvyšují bezpečnost. Problémem v jejich rozvoji nejsou ani tak technologie, ale klacky pod nohy jim hází spíše legislativa.

Je chladné prosincové ráno. Slunce je v opatrném rozbřesku, v jehož plném díle mu brání opar vznášející se nad zalesněným pobřežím včetně malého přístavu. Přesně sem míří skupina 80 lidí, kteří se pomalu naloďují na v přístavu zakotvený žlutý trajekt. Ve tvářích se jim zračí trocha napětí a nejistoty. Čeká je totiž zkušenost, kterou ještě nikdo nezažil.

Nacházíme se u finského města Turku, kde se 3. prosince 2018 sešlo 80 pozvaných, aby otestovali vůbec první plavbu na plně autonomním trajektu pojmenovaném Falco. Ten představila přepravní společnost Finferry ve spolupráci s britským Rolls-Roycem. Plavba více než 50 metrů dlouhého trajektu byla úspěšná a ukázala směr, kterým se světová lodní doprava bude posouvat.

- Reklama -

Autonomní lodě na vodních trasách představují – podobně jako autonomní vozy na silnici – velkou naději zejména z pohledu bezpečnosti. Podle studie pojišťovny Allianz stojí až za 96 procenty kolizí plavidel lidské selhání. Dnes běžně dostupné semiautonomní lodě eliminují zásahy člověka do jejich kormidlování. Oproti tomu plně autonomní lodě už posádku vůbec nepotřebují. Situaci analyzují a správně reagují bez jakékoli lidské pomoci..

72 až 96 %

Až takový podíl kolizí plavidel na moři má na svědomí lidské selhání.

Přínosy mají ale i ekonomické. Jednak snižují personální náklady spjaté s posádkou, které představují zhruba třetinu celkových nákladů při každé plavbě. A podle studie jedna autonomní trajekt průměrné velikosti ušetří během 25 let provozu až 7 milionů dolarů na mzdách posádce a také palivu, které chytré lodě dokážou optimálně spotřebovávat. 

l proto se velké firmy, jako je právě Rolls-Royce nebo třeba i jihokorejský Samsung, včetně menších startupů hrnou ve velkém do tohoto segmentu a chtějí světu představit svou vlastní samořiditelnou loď.

Graf: Vývoj velikosti trhu s autonomními plavidly

V plánu jsou ale i menší autonomní plavidla, která budou operovat zejména u pobřeží. Tak například norská technologická firma Kongsberg vyvíjí kontejnerové plavidlo Yara Birkeland, které bude plně elektrické a autonomní. Poprvé by se mělo představit veřejnosti v příštím roce a mělo by zajišťovat dopravu zboží mezi norskými přístavy.

7 mil. USD

Taková by dle studií měla být úspora autonomní lodě na mzdách a palivu za 25 let jejího provozu.

Několik firem z Japonska (např. Mitsui OSK Lines, Nippon Yussen a další) se zase dohodlo, že společnými silami postaví 250 autonomních nákladních lodí, které by měly na hladinu moří vyplout do roku 2025. Projekt má navíc podporu tamní vlády, která přislíbila vytvořit legislativní prostor pro taková plavidla.

A právě legislativa je zatím největším problémem celého rozvoje. Technologie už jsou dostupné, ovšem nyní pokulhává legislativa, která nyní počítá s tím, že na lodi se nachází posádka. Pro “digitální kapitány” tu tak zatím prostor není. 

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .
- Reklama -

Nejnovější

Cisco: V roce 2023 bude mít mobilní internet 70 % lidí...

0
Více než 10 % všech připojení bude v roce 2023 realizováno prostřednictvím 5G technologie. Rychlost 5G připojení přitom bude dosahovat v průměru 575 megabitů...

Češi biometrické ověřování plateb vítají

0
Až 90 % všech spotřebitelů považuje otisk prstu za nejbezpečnější způsob, jak potvrdit platbu kartou. Na ověřování pomocí biometrických údajů jsou Češi...

Starý svět, nové technologie. Už i vinařům pomáhá umělá inteligence

0
Vinařství má v Česku dlouhou tradici. Je považováno za jedno z nejstarších řemesel vůbec, ale ani jemu se nevyhýbá vliv nových technologií...

Průzkum: Rozvoji inovačních firem v Česku brání nedostatek lidí a legislativa

0
České firmy využívající technologie a inovace plánují v příštích dvou letech nabírat nové zaměstnance. Pravděpodobně to ale nebude jednoduché - ředitelé a...

Retail v ČR se mění pomalu. Firmám chybí odvaha a lidé...

0
To, co dokážou retaileři na západ od nás, ale i to, co dokážou v Číně, je na hony vzdálené tomu, co máme...