fbpx
Středa, 5 srpna, 2020
Domů Retail E-commerce díky karanténě sílí. Česko se dostane mezi špičku států EU

E-commerce díky karanténě sílí. Česko se dostane mezi špičku států EU

Na pozadí karanténních opatření roste podíl e-commerce na českém HDP. Vůči ostatním odvětvím ekonomiky ji dokonce čeká silnější postavení. Daří se i zásilkovým a kurýrním službám či call centrům, které jsou na elektronické obchodování navázané.

V evropském kontextu se Česko řadí mezi země s vysokým podílem online obchodu na maloobchodním obratu. Ten s 11,5 procenty odpovídá 2,7 procentnímu podílu na HDP, meziročně u nás toto odvětví roste o 15 procent. Podle Tomáše Hájka, ředitele Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMEZ), se jedná o dlouhodobý celoevropský trend, který neustane ani po skončení pandemie.

Zavřené obchody a podniky znamenají pro řadu českých prodejců těžké období – ne však pro ty, kteří podnikají online. „Současná situace znamená, že si e-commerce z pomyslného koláče obratů letos ukousne podstatně více. Jeho pozice bude dále sílit, a to v kontextu koronaviru i dlouhodobých trendů, které sledujeme také v zahraničí,“ uvádí Tomáš Hájek, výkonný ředitel ADMEZ.

Vývoj obratu e-commerce na celkových maloobchodních tržbách přibližuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet. „Meziročně se její obrat zvýšil o patnáct procent. Klasický prodej v kamenných obchodech naopak stagnuje nebo dokonce klesá.“

Doručovací služby rostou o pětinu

Rozvážka a zásilkové nebo kurýrní služby rovněž odpovídají na zvýšenou poptávku mobility zboží. E-shopům i kamenným obchodům, které tak nemohou učinit samy, pomáhají distribuovat potraviny, hygienické pomůcky nebo dezinfekci.

„Doručovací služby v porovnání s minulým rokem narostly o více než dvacet procent. Internetové obchody jsou nyní jedinou možností nákupu s komplexní nabídkou zboží, které spotřebitelé dříve nakupovali v kamenných obchodech. Očekáváme, že tento trend částečně přetrvá i nadále,“ popisuje současnou situaci Štěpán Čekal, ředitel korporátního obchodu České pošty.

„Podíl e-commerce na českém maloobchodu je v současnosti 11,5 procenta.“

„Spousta tradičních obchodníků se na nás nově obrací s tím, že startují prodej po síti. To je pravděpodobně i jedním z důvodů, že je podíl zboží placeného na dobírku i přes výzvy spojené s epidemiologickou situací stále 28 procent. Dobírka je totiž stále nejjednodušším nástrojem pro začínající e-shopy,“ dodává Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika.

- Reklama -

Nepostradatelná role call center

Karanténní opatření, informace ohledně šíření COVID-19 nebo prevence patří mezi nejčastější dotazy na tísňové lince 1212. Linky hygienických stanic byly stejně jako informační Covid linka 1212 v prvních týdnech karanténních opatření přetížené a nedařilo se jim kapacitně zvládat nápor tazatelů. Volající se tak častěji obraceli na telefonní číslo 1188. V polovině března proto operátoři této nonstop linky odbavovali denně až 4x vyšší počet hovorů. Call centra ale nevypomáhaly jen přetíženým ústřednám. Jejich role se vyvíjí společně s e-commerce a zvýšenou poptávkou po telefonickém vyřízení poradenských nebo bankovních služeb.

„Vlivem současné situace očekáváme růst přibližně o dvacet procent. Předpokládáme, že celkový trh v rámci call center čeká podobný vývoj,“ říká Petr Studnička, generální ředitel největšího českého provozovatele call center Conectart.

Pozitivní dlouhodobá předpověď

V sousedním Německu tvořila e-commerce až 11 procent loňského maloobchodního obratu. V Česku je tento podíl v současnosti ještě o půl procentního bodu vyšší, dosahuje tedy 11,5 procenta. Ve Velké Británii dosáhne elektronické obchodování na zhruba 8 procent HDP, ve Francii se jeho podíl pohybuje okolo 5 procent. Růst výnosů z internetového obchodu je v Evropě všeobecným trendem již několik let.

SourceADMEZ

Nejnovější

Studie: Jakou komunikaci s firmami preferují zákazníci?

E-mail rozhodně vede, komunikaci od firem chce tímto způsobem dostávat 83 % zákazníků. Když jde ale o něco opravdu důležitého, očekávají, že...

Evropa je celosvětovým lídrem ve využívání služeb e-governmentu, Česko má vůči zbytku EU co dohánět

Jen polovina Čechů, kteří loni potřebovali odeslat státu formulář, využila elektronickou formu. Informoval o tom portál datové žurnalistiky Evropa v datech. Ukazuje...

Československý fintech startup Platon Finance oslnil Microsoft. Vybral si jej do inkubátoru

Česko-slovenský fintech startup Platon Finance hlásí úspěch. Do svého inkubátoru pro nadějné technologické projekty si jej vybral světový gigant Microsoft. Platon Finance...

Tržby skupiny Adastra loni dosáhly na 3,8 miliard korun. Adastra Group v ČR rostla více než o čtvrtinu

Mezinárodní konzultační skupina Adastra Group zveřejnila svoje hospodářské výsledky za rok 2019. Loni zaznamenala tržby ve výši více než 3,8 miliard korun....

Jak zalévat chytře a šetřit vodou ve městech? Za pomoci umělé inteligence, vzkazují vývojáři z plzeňského týmu PlantControl

Závlahové systémy ve městech už dávno nejsou jen ventily, které umí zapnout a vypnout vodu. S postupným přechodem na smart cities a...