fbpx
Domů Retail E-commerce díky karanténě sílí. Česko se dostane mezi špičku států EU

E-commerce díky karanténě sílí. Česko se dostane mezi špičku států EU

Na pozadí karanténních opatření roste podíl e-commerce na českém HDP. Vůči ostatním odvětvím ekonomiky ji dokonce čeká silnější postavení. Daří se i zásilkovým a kurýrním službám či call centrům, které jsou na elektronické obchodování navázané.

V evropském kontextu se Česko řadí mezi země s vysokým podílem online obchodu na maloobchodním obratu. Ten s 11,5 procenty odpovídá 2,7 procentnímu podílu na HDP, meziročně u nás toto odvětví roste o 15 procent. Podle Tomáše Hájka, ředitele Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMEZ), se jedná o dlouhodobý celoevropský trend, který neustane ani po skončení pandemie.

Zavřené obchody a podniky znamenají pro řadu českých prodejců těžké období – ne však pro ty, kteří podnikají online. „Současná situace znamená, že si e-commerce z pomyslného koláče obratů letos ukousne podstatně více. Jeho pozice bude dále sílit, a to v kontextu koronaviru i dlouhodobých trendů, které sledujeme také v zahraničí,“ uvádí Tomáš Hájek, výkonný ředitel ADMEZ.

Vývoj obratu e-commerce na celkových maloobchodních tržbách přibližuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet. „Meziročně se její obrat zvýšil o patnáct procent. Klasický prodej v kamenných obchodech naopak stagnuje nebo dokonce klesá.“

Doručovací služby rostou o pětinu

Rozvážka a zásilkové nebo kurýrní služby rovněž odpovídají na zvýšenou poptávku mobility zboží. E-shopům i kamenným obchodům, které tak nemohou učinit samy, pomáhají distribuovat potraviny, hygienické pomůcky nebo dezinfekci.

„Doručovací služby v porovnání s minulým rokem narostly o více než dvacet procent. Internetové obchody jsou nyní jedinou možností nákupu s komplexní nabídkou zboží, které spotřebitelé dříve nakupovali v kamenných obchodech. Očekáváme, že tento trend částečně přetrvá i nadále,“ popisuje současnou situaci Štěpán Čekal, ředitel korporátního obchodu České pošty.

„Podíl e-commerce na českém maloobchodu je v současnosti 11,5 procenta.“

„Spousta tradičních obchodníků se na nás nově obrací s tím, že startují prodej po síti. To je pravděpodobně i jedním z důvodů, že je podíl zboží placeného na dobírku i přes výzvy spojené s epidemiologickou situací stále 28 procent. Dobírka je totiž stále nejjednodušším nástrojem pro začínající e-shopy,“ dodává Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika.

- Reklama -

Nepostradatelná role call center

Karanténní opatření, informace ohledně šíření COVID-19 nebo prevence patří mezi nejčastější dotazy na tísňové lince 1212. Linky hygienických stanic byly stejně jako informační Covid linka 1212 v prvních týdnech karanténních opatření přetížené a nedařilo se jim kapacitně zvládat nápor tazatelů. Volající se tak častěji obraceli na telefonní číslo 1188. V polovině března proto operátoři této nonstop linky odbavovali denně až 4x vyšší počet hovorů. Call centra ale nevypomáhaly jen přetíženým ústřednám. Jejich role se vyvíjí společně s e-commerce a zvýšenou poptávkou po telefonickém vyřízení poradenských nebo bankovních služeb.

„Vlivem současné situace očekáváme růst přibližně o dvacet procent. Předpokládáme, že celkový trh v rámci call center čeká podobný vývoj,“ říká Petr Studnička, generální ředitel největšího českého provozovatele call center Conectart.

Pozitivní dlouhodobá předpověď

V sousedním Německu tvořila e-commerce až 11 procent loňského maloobchodního obratu. V Česku je tento podíl v současnosti ještě o půl procentního bodu vyšší, dosahuje tedy 11,5 procenta. Ve Velké Británii dosáhne elektronické obchodování na zhruba 8 procent HDP, ve Francii se jeho podíl pohybuje okolo 5 procent. Růst výnosů z internetového obchodu je v Evropě všeobecným trendem již několik let.

SourceADMEZ

Nejnovější

Aplikace FaceUp.com: Mladý český podnikatel si se spolužáky podmanil školy z celého světa

Když mu bylo šestnáct let, spolu se spolužáky z brněnského gymnázia vymyslel projekt Nenech to být a aplikaci FaceUp.com. Chtěli bojovat proti...

Hodnota dat spočívá v jejich využití. Otevřete je všem, doporučují experti konference Primetime for Big Data

Jak využívat data a jak je naplno zhodnotit? O tom diskutovali odborníci v rámci online konference Primetime for Big Data. Nechyběl mezi...

Vědec Tomáš Mikolov: Češi se zbytečně podceňují, pracuji na opravdovém umělém životě

Tomáš Mikolov patří k české vědecké špičce v oblasti umělé inteligence (AI). Během své kariéry už stihl pracovat pro Google, Facebook nebo...

Robot lepší člověka. Většina lidí věří, že jejich mentální zdraví dokážou lépe podpořit technologie než člověk

Studie společnosti Oracle ukazuje, že pandemie koronaviru negativně ovlivnila mentální zdraví 78 % světové pracovní síly. 76 % respondentů průzkumu se proto...

Nemusíte nutně prodávat elektroniku, abyste zabodovali v onlinu, zní z Brašnářství Tlustý

České Brašnářství Tlustý se rozhodlo jít se svou kůží na online trh. Digitalizace tradičnímu odvětví jako je kožedělnictví sluší a hlavně pomáhá....