fbpx
[the_ad_group id="279"]
DomůTrendyDigitální transformace firem skončí za deset let. Pak pojem “digital” zanikne

Digitální transformace firem skončí za deset let. Pak pojem “digital” zanikne

Jak digitální technologie promění fungování firem? Jak dopadnou na digitální šéfy a jaké nároky na ně v následující dekádě budou vyvíjet? Tomu se ve své prezentaci na konferenci CIO Agenda 2019 věnoval partner Boston Consulting Group Jiří Švejcar.

Digitalizace dnes proniká do všech oblastí, kde jsme ji ani nečekali. A to na firmy klade čím dál větší nároky a přináší nové výzvy. Jednou je digitalizace průmyslu, druhou jsou očekávání, které na vás má management nebo zaměstnanci, třetí výzvou je pak transformace celého IT světa.

To během prezentace na téma “Digitalizace jako výzva aneb Jak přežít rok 2030” v rámci letošní konference CIO Agenda uvedl partner Boston Consulting Group (BCG) Jiří Švejcar. 

Ten se ve své přednášce věnoval tomu, jak změny v digitálním světě dopadnou na IT strukturu firem a jakou roli v nich sehrají digitální šéfové.

“Digitalizace probíhá všude, ale tempo je velmi rozdílné. Před každou firmou v tomto ohledu stojí obrovský kus práce,” řekl Švejcar před zaplněným sálem Konferenčního centra Praha s tím, že nejvíce v digitalizaci tápou energetické společnosti. 

Podle něj je způsob, jak firmy k digitalizaci přistupují, třífázový. V prvních dvou fázích jde o postupné uvědomění si toho, že digitalizace je klíčový trend, což v druhé fázi vede k digitální transformaci firem. 

“Až transformace doběhnou, a já doufám, že to bude zhruba za deset let, tak už žádný pojem ‘digital’ existovat nebude, protože všechno bude prostě digital. Zaměstnanci budou s digitálními technologiemi pracovat naprosto přirozeně, nebude tak potřeba žádných školení. Dnešní generace do tohoto stavu postupem času dozraje,” předeslal Švejcar. 

Partner BCG Jiří Švejcar na konferenci CIO Agenda 2019.

Ten také upozornil na důležitou roli CDO (Chief Digital Officer) nebo CIO (Chief Information Officer), kteří by se měli čím dál více stávat partnery celého byznysu a zcela spolupracovat s managementem. Důležité ale je, aby firmy vůbec takové pozice ve svých strukturách měly. 

“Když se podíváte na největší české a evropské firmy, tak je vidět velký rozdíl v tom, kolik z nich má pozici Chief Digital Officer. V Česku jsou výsledky velmi tristní, je tam pouze třetinové zastoupení této role oproti evropským firmám,” vypočítával partner BCG a v souvislosti s tím upozornil na zajímavý fakt: “Většina z námi oslovených firem věří, že CDO je jen dočasná role, která má provést firmu digitalizací. Pak skončí a nebude zapotřebí.”. 

Podle něj se CIO/CDO  budou muset také vyrovnat s několika výzvami. Jednou z nich je automatizace provozů, kdy dle průzkumu BCG až 40 procent CIO plánuje do tří let zavést do svých provozů umělou inteligenci, což sníží počet lidí v samotných IT odděleních.

“Druhou věcí je, že se zaváděním agilního vývoje jako CIO přicházíte o své lidi. Vývojáři už nejsou vaši, a to ani organizačně, ale ani fakticky. Pracují v týmu s byznysem a už nejsou čistě IT. IT oddělení budou mít provoz, kompetenční centra, ale už nebudou mít vývojáře. To je obrovská změna, kterou je třeba domyslet,” upozornil Švejcar. 

Celkový počet lidí v IT by se ale snížit neměl. Dnes v Česku v této oblasti pracuje zhruba 200 tisíc lidí a podobné číslo by se zde mělo udržet i nadále. 

“Křivky značí, jak se liší platy od průměrného platu v České republice. Vidíme, že specialisté a vývojáři jsou zhruba na dvojnásobku, zatímco provoz má 1,3 násobek, který postupně maličko klesá,” okomentoval prezentovaný graf partner BCG Jiří Švejcar.

“Do budoucna věříme, že celkový počet IT lidí zůstane kolem 4 procent všech zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných, ale zároveň se bude výrazně snižovat počet lidí v provozu z důvodů, které jsem uvedl,” řekl na závěr Švejcar.

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Michal Franek (UltimateSuite): Po task miningu je ve světě velký hlad, jen v USA vzrostl zájem o 97 %

Optimalizaci procesů ve firmě, zvyšování efektivity a produktivity zaměstnanců a pomoc s rozhodováním při zavádění RPA. To všechno umí task mining. Skoro nikdo ho...

Produktový manažer v Pipedrive: Nejlepší výsledky máme díky svobodě a firemní kultuře

Produktový manažer má ve vývojářské firmě obzvlášť důležitou úlohu. Často řeší konkrétní problémy, které se týkají nejdůležitější složky celého byznysu: potřeb a spokojenosti zákazníků....

Inovátoři, hlaste se! Zbývá týden do uzávěrky Hack 2 Normal hackathonu

Vylepšení zdravotní péče a byznysového prostředí po skončení pandemie. To je téma víkendového hackathonu Hack 2 Normal, který odstartuje už příští pátek 14. května. ...

Martin Felcman a Martin Matuš (Productboard): Pracujeme jako Sherlock Holmes

Jak souvisí práce produktového manažera s detektivní činností? V čem je jeho největší hodnota a kdy by se měl do vývoje nového produktu zapojit?...

Produktový manažer: Jak bych to vysvětlil své mámě?

Role, která tu byla už dávno a která dnes zažívá obrodu. Digitalizace světa vytváří potřebu vzniku nových rolí, které ale mají základy ve světě...