Digitalizací proti plýtvání jídlem. Nesnězeno pomáhá strávníkům i restauracím

Šetřit jídlem, podpořit restaurace v době výjimečného stavu a pomoci potřebným. I to jsou vedlejší efekty digitalizace, s nimiž přišli tvůrci aplikace Nesnězeno. 

Projekt Nesnězeno nabízí za zvýhodněné ceny přebytky jídel z restaurací už dva roky. Uživatelé aplikace mají možnost koupit si kvalitní pokrm za zvýhodněnou cenu, často více než o 30 % nižší, a zachránit tak jídlo před zbytečným vyhozením. 

V Nesnězeno se nově rozhodli využít aplikaci k pomoci potřebným v době koronakrize a propojit podporu restauračních zařízení, které mají omezený běžný provoz, s dodávkou pokrmů lidem ve složité situaci. V rámci charitativního projektu Daruj DOBROty si strávníci mohou jídlo vychutnat bez zbytečného kontaktu s ostatními lidmi a restaurace mohou nadále v omezeném režimu vařit. Jen za první dva týdny se podle Forbes.cz podařilo díky projektu vydělat českým restauracím více než půl milionu korun.

Jak to celé funguje?

Za jednotnou cenu sto korun si uživatelé aplikace mohou vybrat, komu chtějí jídlo ze zapojených restaurací darovat. Vybírat mohou například mezi zdravotníky, seniory či lidmi bez domova. “Vždy, když se nám nastřádá dostatečný počet, zavoláme do vybrané restaurace, ať navaří jídlo. Obsah konkrétního balíčku pro konkrétní subjekty konzultujeme vždy s koordinátory, podle toho, co kde zrovna chtějí a potřebují,” popisuje mechaniku procesu Michaela Gregorová z Nesnězeno. 

Nesnězeno v číslech

  • 55 832 jídel – tolik se k dnešnímu dni prodalo přes aplikaci pokrmů
  • 112 376 záchranářů – tolik lidí se k aplikaci připojilo
  • 536 gastro podniků se do služby přihlásilo

Služba Nesnězeno se vzdala všech svých provizí a zaměřila se na celkovou pomoc s distribucí jídla, které není možné aktuálně konzumovat přímo v restauracích. Spojila se proto s logistickým startupem DoDo, který se stará o bezplatný rozvoz jídla potřebným. 

Dobrovolníci z DoDo připravené pokrmy vyzvednou a zavezou je na místo předání. Používají přitom nezbytné ochranné pomůcky jako jsou jednorázové rukavice a rouška, jídlo se tak bez problému dostane i k nejohroženějším skupinám obyvatelstva. Díky spojení se startupem DoDo navíc Nesnězeno nově distribuuje i charitativní zboží, včetně zdravotnického materiálu či nákupů pro potřebné.

Startup DoDo je osobní a asistenční kurýrní službou, která funguje na základě objednávky pomocí SMS nebo Facebook Messengeru. Kromě okamžité pomoci jednotlivcům poskytují jeho kurýři podporu také e-shopům a e-commerce v rámci B2B s dovozem a rozvozem toho, co je aktuálně potřeba. DoDo operuje po celé České republice, částečně i v Polsku a na Slovensku. Pracuje pro ni více než 700 kurýrů v 350 automobilech.

Respekt k potravinám vnímá stále více Čechů

Jen za poslední tři dny se do aplikace Nesnězeno přihlásilo téměř tisíc pět set dalších Čechů. Celkem je už do projektu zapojeno 112 376 lidí, dennodenně přibývají i gastro podniky. V současné chvíli si lidé mohou objednat jídlo z 536 restaurací po celé republice.

Aplikace Nesnězeno je ke stažení v AppStore nebo na Google Play. Kromě projektu Daruj DOBROty funguje i nadále v běžném režimu. Uživatel si tedy může vybrat jídlo i sám pro sebe. Celý proces je díky digitalizaci jednoduchý. Uživatel si stáhne aplikaci do svého mobilu. Ta mu vygeneruje podniky v okolí, které nestihly prodat všechno své jídlo. Strávník si ze zbylých porcí v menu restaurace vybere to, na které má chuť. Přímo v aplikaci si jídlo zamluví a ještě ten den vyzvedne. Z restaurace si tak odnese kromě jídla i dobrý pocit, protože zabrání zbytečnému plýtvání jídlem. Gastro podniky totiž mají ze zákona povinnost nesnězené pokrmy denně likvidovat.