fbpx
[the_ad_group id="279"]
DomůVŠE Data&ByznysCo mě naučila datová hra: že letité zkušenosti někdy brání vidět v...

Co mě naučila datová hra: že letité zkušenosti někdy brání vidět v datech skutečné příležitosti

V rámci Datového minima, které pro firmy pořádá Data a Business a Fakulta statistiky a informatiky VŠE v Praze, hrají účastníci kurzu datovou hru. Součástí celého kurzu je několik levelů, já jsem se zúčastnila pouze jednoho. Přesto mě závěr, který jsem si udělala, překvapil: moje životní zkušenosti mi bránily dívat se na data nezaujatě!

Celá hra byla naprosto jednoduchá. Ve městě prodáváte jídlo, levné, střední a luxusní. Vaším úkolem je pomocí reklamy prodat co nejvíce. Máte omezený rozpočet, datové sady potřebné pro rozhodování i různé formáty reklamy, které musíte koupit. Nebo nemusíte, ale pak nebudete nic vědět o tom, jaký je ve městě kupní potenciál a nikdo si nic nekoupí. Jednoduché, že? 🙂

Samotná hra má několik kol, během nichž nakoupíte reklamu, rozmístíte ji, případně nakoupíte data a algoritmy na pozadí simulují skutečné chování. Lidé se po městě během dne pohybují, disponují různou kupní silou a ochotou vaše jídlo koupit. Navíc proti vám stojí konkurence v podobě dalších týmů. 

Datové minimum pro business
Unikátní série workshopů, kde se tým naučí dělat rozhodnutí podložená daty a jejich analýzou s prvky teambuildingu založená na zážitku – hře.

Opřete-li rozhodnutí a argumentace o pevný datový základ, získáte jistotu, že rozhodujete správně. Díky tomu dokážete lépe obhájit své projekty, strategická rozhodnutí a lépe prezentovat své výsledky.
Web datového minima zde.

Nezaujatý pohled na data

Hrálo nás proti sobě šest týmů s různým počtem soutěžících. My jsme byli čtyři. Rozdělili jsme si role, ale pod časovým tlakem jsme všichni mluvili do všeho. Chyba! Strategie pak jde ode zdi ke zdi. Tohle se tedy shoduje i s mojí reálnou zkušeností. Rozdělené role je třeba držet a lidem důvěřovat, že ví, co dělají. (Ano, někdy neví, co dělají, ale to zjistíte jedině tak, že jim dáte šanci to zvorat, že… :-))

Pro zkušenosti člověk nevidí skutečný potenciál

Protože jsme prodávali jídlo a já jsem pár let jsem měla skutečnou restauraci, rozhodli jsme se zaměřit na jeden segment. Luxusní. Chyba! Zadání neznělo prodávat luxusní jídlo, ale vydělat co nejvíc. Až po skončení hry při jejím hodnocení mi došlo, že jsem neměla do hry promítat svoji zkušenost vlastníka podniku, ale měla jsem přijmout roli, která se ode mě očekávala – vytřískat z dat co největší byznys (rozuměj zisk).

Zatímco vlastník se musí v reálném světě rozhodnout, co a komu bude prodávat, ve hře bylo zadání jasné. Měli jsme tři produkty, data a peníze. A tak jsme po několika kolech dokázali se ziskem prodávat pouze luxusní jídlo, ale další kategorie jsme vůbec neřešili.

Kde byla chyba? Vžila jsem se do špatné role! Neměla jsem definovat zaměření podniku, ale na základě dat využít maximální prodejní potenciál. Pro mě tato zkušenost byla zcela zásadní. 

Ukázala mi, že k datům je třeba přistupovat jako „nepopsaný list”. Jen tak vám totiž odkryjí skutečné příležitosti. Zkrátka se musím umět dívat z různých úhlů a vidět to, co je třeba – v tomto případě stačilo odpovědět na otázky:

  • Kde je ráno nejvíc lidí s největší kupní silou?
  • Kde je odpoledne nejvíc lidí s největší kupní silou?
  • kde je večer nejvíc lidí s největší kupní silou?

A potom “pouze” testovat různé ceny a různé formáty a umístění reklamy na VŠECHNY tři skupiny produktů, v tomto případě jídel. 

Je třeba klást si otázky a nechat na ně odpovídat data. Naše dojmy jsou sice hezká věc, ale občas se podle nich rozhodujemem fakt blbě. #VyzkoušenoZaVás

I v reálném světě vám totiž člověk, který pracuje s daty, může navrhnout strategii, která se vám sice zdá naprosto nelogická, ale data můžou ukázat, že je to naprosto funkční. Co z toho plyne? Že je potřeba vědět, co z dat můžu vyčíst a k čemu mi mají sloužit. Že je dobré se rozhodovat na základě toho, co říkají data. A když si myslím něco jiného, je fajn to otestovat. 

Jasně, některé věci se špatně měří, ale stejně si musíme najít něco, podle čeho na konci poznáme, zda jsme byli úspěšní nebo ne. A nemusí to být vždy jen peníze, ale třeba znalost značky nebo její kredibilita. Záleží zkrátka na zadání. 

Ivana Karhanováhttps://digibiz.cz
šéfredaktorka, nadšenec do technologií, běžec, plavec 🙂 kolo přidám taky ...

Nejnovější

Michal Franek (UltimateSuite): Po task miningu je ve světě velký hlad, jen v USA vzrostl zájem o 97 %

Optimalizaci procesů ve firmě, zvyšování efektivity a produktivity zaměstnanců a pomoc s rozhodováním při zavádění RPA. To všechno umí task mining. Skoro nikdo ho...

Produktový manažer v Pipedrive: Nejlepší výsledky máme díky svobodě a firemní kultuře

Produktový manažer má ve vývojářské firmě obzvlášť důležitou úlohu. Často řeší konkrétní problémy, které se týkají nejdůležitější složky celého byznysu: potřeb a spokojenosti zákazníků....

Inovátoři, hlaste se! Zbývá týden do uzávěrky Hack 2 Normal hackathonu

Vylepšení zdravotní péče a byznysového prostředí po skončení pandemie. To je téma víkendového hackathonu Hack 2 Normal, který odstartuje už příští pátek 14. května. ...

Martin Felcman a Martin Matuš (Productboard): Pracujeme jako Sherlock Holmes

Jak souvisí práce produktového manažera s detektivní činností? V čem je jeho největší hodnota a kdy by se měl do vývoje nového produktu zapojit?...

Produktový manažer: Jak bych to vysvětlil své mámě?

Role, která tu byla už dávno a která dnes zažívá obrodu. Digitalizace světa vytváří potřebu vzniku nových rolí, které ale mají základy ve světě...