fbpx
[the_ad_group id="279"]
DomůTrendyČeským manažerům vyhovuje home office méně než jejich zahraničním kolegům

Českým manažerům vyhovuje home office méně než jejich zahraničním kolegům

Trh práce se postupně mění. Podle průzkumů společnosti Gartner během loňských jarních vln pandemie nepracovalo na dálku jen asi 26 % zaměstnanců. Plných 46 % naopak mělo home office pět dnů v týdnu. S jejich řízením na dálku však není spokojena většina českých manažerů. Pozitivně je hodnotí jen 33 % z nich, což je o 27 % méně, než uvádí jejich zahraniční kolegové. Popisuje to ve svém komentáři server INSIDE.

Studie Gartneru publikovaná v červenci loňského roku konstatuje, že zatímco před pandemií nepracovalo nikdy v režimu home office 70 % zaměstnanců, po pandemii to patrně bude jen 52 %. Ze 48 %, které by po pandemii dále pracovaly na dálku, by tak 19 % pracovalo výhradně tímto způsobem a 29 % jen částečně, například některé dny v týdnu.

Společnost Gartner uskutečnila průzkum mezi více než pěti tisíci respondenty (421 HR lídrů, 4 500 zaměstnanců a 317 lídrů z oblasti financí).

V případě rostoucího podílu práce na dálku se přitom v průzkumech Gartneru ukázalo, že problémem není produktivita. Zaměstnanci pracující na dálku vykazovali jak vyšší osobní úsilí (jako „vysoké úsilí“ bylo hodnoceno 48 % oproti 35 % pracujícím v kanceláři) a iniciativu, tak vyšší míru pracovního přínosu (vysoký přínos u 41 % vs. 24 %).

Zaměstnanci pracující z domova ale čelí jiným problémům souvisejícím zejména se ztrátou kontaktu s kolektivem či postupným odcizováním se firemní kultuře. Jedním z důsledků pak může být i výrazně (o třetinu) vyšší ochota změnit zaměstnavatele. V pracovní oblasti se pak nejčastěji problémy týkaly potřeby jasněji nastavovat priority a dělit pracovní agendu či úkoly na menší části, které může zaměstnanec sám snáze uchopit a dokončit.

V souvislosti s tím hovoří analytici o novém oddělení klíčových dovedností a rolí. Zatímco v minulosti byly klíčové (vzácné) dovednosti spojovány s rolemi (funkcemi, pozicemi, postavením) zaměstnanců, v režimu práce na dálku mohou být pro lepší koordinaci potřební lidé s menším množstvím jedinečných dovedností, jejichž role je ale z hlediska koordinace workflow či spolupráce klíčová.

Analytici odhadují, že do budoucna bude docházet k významnějšímu oddělování dovedností a rolí – a budou existovat tři kategorie zaměstnaneckých rolí: ty, jež jsou spojené s klíčovými (jedinečnými dovednostmi), ty, které jsou zásadní pro dosahování strategických cílů, a ty, jež jsou nezbytné pro klíčová workflow.

Jen 33 % českých manažerů je spokojeno se vzdáleným řízením svých týmů

Zajímavý je kontrast výsledků a zkušeností vyplývajících z průzkumů Gartneru s těmi na lokálním (českém) trhu. Jeden z větších průzkumů na toto téma uskutečnila společnost Easy Software, která se dotazovala respondentů v ČR i dalších evropských zemích. Z výsledků odpovědí 252 respondentů vyplývá, že zatímco v zahraničí hodnotí vzdálené řízení týmů z domova pozitivně 60 % manažerů, v Česku je to jen 33 %.

Souvisí to patrně především s hodnocením změn produktivity. Například v Německu 31 % dotázaných projektových manažerů zaznamenalo nárůst produktivity při práci z domova, v ČR jej uvedlo jen 13 %, zatímco 40 % konstatovalo pokles. To ale může souviset i s celkovou situací na trhu. Z průzkumu totiž vyplynulo, že jen 33 % českých manažerů nepřišlo v minulém roce o žádný projekt, zatímco v zahraničí nepřišlo o žádný projekt 44 % respondentů.

Pandemie pochopitelně přinášela také nové příležitosti, nicméně i zde na tom byli zahraniční respondenti lépe. Nový projekt získalo 54 % respondentů v Česku, a to nejčastěji v 10 % objemu projektového portfolia, zatímco v Německu nové projekty získalo 64 % procent manažerů nejčastěji v objemu 10–25 % portfolia.

Veronika Říčková
Devatenáct let zkušeností v médiích (jako novinářka i jako PR managerka)...

Nejnovější

Inovátoři, hlaste se! Zbývá týden do uzávěrky Hack 2 Normal hackathonu

Vylepšení zdravotní péče a byznysového prostředí po skončení pandemie. To je téma víkendového hackathonu Hack 2 Normal, který odstartuje už příští pátek 14. května. ...

Martin Felcman a Martin Matuš (Productboard): Pracujeme jako Sherlock Holmes

Jak souvisí práce produktového manažera s detektivní činností? V čem je jeho největší hodnota a kdy by se měl do vývoje nového produktu zapojit?...

Produktový manažer: Jak bych to vysvětlil své mámě?

Role, která tu byla už dávno a která dnes zažívá obrodu. Digitalizace světa vytváří potřebu vzniku nových rolí, které ale mají základy ve světě...

10 trendů, které budou podle Accenture určovat směr pojišťovnictví v roce 2021

Nárůst významu lékařské a wellness péče, digitální transformace pojišťoven, speciální produkty ušité klientům na míru, udržitelný rozvoj i důvěra v tradiční velké pojistitele. To je...

CFO plánují zvyšovat svoje digitální investice

Cloudové ERP, pokročilá analytika a datové technologie či RPA jsou oblastmi, do nichž chtějí během příštích čtyř let investovat finanční a ekonomická oddělení podniků. Odhalil...