fbpx
- Reklama -
Domů Case Study Červená, žlutá, zelená. Podívejte se, jak roboti bleskově třídí papriky, které kupujete

Červená, žlutá, zelená. Podívejte se, jak roboti bleskově třídí papriky, které kupujete

Přední velkoobchod s ovocem a zeleninou v Nizozemsku Combilo nainstaloval novou, roboticky asistovanou balicí linku, která zvýšila produktivitu o 30 procent. Balicí linka obsahuje paralelní roboty a kamerový systémy pro kontrolu zeleniny.

Červená, žlutá, zelená. Červená, žlutá, zelená… A tak neustále dokola. Ale mnohem rychleji, než toto trojsloví vůbec přečtete. Že nevíte, o čem je řeč? Asi vás to překvapí, ale ne o semaforu, nýbrž o paprikách prodávajících se v „trikoloře“.

A proč o nich píšeme na Digibizu? Protože chceme ukázat, že i za tak banální věcí jako jsou všem dobře známé balené barevné papriky často okupující naše nákupní košíky stojí moderní technologie. 

V tomto případě konkrétně roboti, kteří u třídících a balících linek hbitě a neúnavně vystřelují svou robotickou ruku za paprikami jednotlivých barev. Červená, zelená, žlutá. Však už víte. A podívaná je to vskutku zajímavá.

Záběry jsou z třídící haly předního nizozemského velkoobchodníka s ovocem a zeleninou Combilo. Ten obecně klade důraz na nové technologie napříč celou firmou, v logistice a ve výrobě nevyjímaje. Před rokem zde investovali do nové produkční linky s asistenčními paralelními roboty a kamerovými systémy od firmy Omron s pomocí systémového integrátor EasyPack Technologies. Po zavedení nových linek se zvedla produktivita provozu o 30 procent.

Společnost Combilo se specializuje na import, export, balení a uskladňování čerstvého ovoce a zeleniny a jejich expedici a distribuci maloobchodníkům. Jedním z produktů, které firma balí, je papriková „trikolora“, obsahující jednu červenou, jednu žlutou a jednu zelenou papriku.

Není žádným překvapením, že se jednalo o pomalý a pracný proces, avšak díky nové, roboticky asistované balicí lince je firma nyní schopná provádět balení trikolor mnohem efektivněji a s podstatně méně chybami.

- Reklama -

“Běžná linka pro barevné papriky byla obsluhována sedmi lidmi,” vysvětluje produkční manažer Combila Marcel Villerius. Jedna osoba plnila zásobníky paprikami jednotlivých barev, tři pracovníci pak ručně třídili papriky do správného pořadí a po třech pak sjížděli do balícího stroje. U něj stál operátor, který kontroloval, jestli balení probíhá tak ja má a jestli celková hmotnost balení odpovídá normám. Na konci linky stáli dva pracovníci a balení umisťovali do přepravek a pak na palety,” popisuje dřívější procesy, které dnes zajišťují z velké části roboti. 

“Automatizovaná linka dělá úplně to samé,” přidává se Jeroen Bugter z EasyPack Technologies s tím, že potřeba je jen jednoho pracovníka na vstupu a poté při nakládání přepravek na palety. 

Automatizovaná linka s asistenčními roboty má tu výhody, že robotické paže vyberou takové papriky, aby dohromady vážily minimálně 500 gramů. “Třídění paprik rukama vedlo k příliš těžkým balením nebo naopak k jeho nedostatečné hmotnosti a papriky se tak musely vracet na začátek procesu,” vysvětluje Villerius neduh lidské pracovní síly při této činnosti. 

Ale to není vše. Linka papriky po jejich roztřídění ještě před zabalením automaticky vizuálně kontroluje. zoumá jejich tvar i polohu a případně je otočí tak, aby byly zabaleny co nejlépe a nejefektivněji. 

“Po roce testování a upravování celé linky jsou výsledky nové linky ohromující,” pochvaluje si Villerius.

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...

Datová analytika v praxi: Na VŠE začali exkluzivně vzdělávat profesní magistry

Vzdělání propojené se zkušenostmi z praxe. Přesně to chybí čerstvě vystudovaným datovým analytikům v Čechách. Změnit by to mohla nová expertní platforma...

Průzkum: České firmy zaspaly a dohánějí až 14letý dluh vůči digitalizaci

Pro firmy v Česku jsou nové IT technologie prioritou. I přesto jejich implementace postupuje velmi pomalu. Důkladnou prověrkou pro podnikové IT byla jarní...

Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej Vaněk z Blindspotu

Chytrá platforma Macula umí rozpoznat, zda má člověk správně nasazenou roušku a zda dodržuje bezpečnostní odstup od ostatních. Česká firma Blindspot Solutions...