Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým zákazníkům vyjít vstříc a opět prodávat jako před nástupem pandemie. Potýkají se s menšími tržbami, někteří stojí před rozhodnutím, zda má vůbec cenu kamenné prodejny držet v provozu. Nad tím, jak dostat zákazníky zpátky do obchodů, se ve svém komentáři zamýšlí Business Development Manager Adastra Česká republika Adéla Mikschiková.

Lidé sice chodí po ulicích, ale do obchodů se jim kvůli obavám o zdraví moc nechce. Obchody se s tím rozhodly bojovat po svém. Zkouší například instalovat chytré technologie do výloh. Jejich nabídka se tak výrazně personalizuje a mění se podle toho, kdo do výlohy právě kouká. Reaguje například na věk a pohlaví zákazníka. Už ve výloze může potenciální zákazník díky interakci získat například slevu. To vše s jediným cílem, dostat zákazníka do prodejny. 

Interaktivní nabídku obchodů doplňuje také instalace tzv. chytrých zrcadel. Před nimi si můžete nejen vyzkoušet oblečení, ale rovnou si i prohlédnout, jak byste vypadali v jiné barevné variantě. Zrcadlo je navíc schopno vám na základě sortimentu v obchodě nabídnout další doplňky či oblečení, které by se hodily k tomu, co si právě zkoušíte.  

Díky novým technologickým možnostem se tak mění přístup obchodů k zákazníkům. V blízké budoucnosti tak už obchodníkům nepůjde primárně o prodej, ale o budování loajality a pozitivní zákaznické zkušenosti. Tímto způsobem se navíc otevírají možnosti propojení s věrnostními kartami. Chytré technologie zákazníka poznají a rovnou mu prostřednictvím výloh nebo obrazovek nabídnou produkty na míru. Obchody navíc také přemýšlí o zřizování coffee koutků (což už se děje například v knihkupectvích či buticích), poradenství a další doplňkových službách tak, aby v nich lidé trávili co nejvíce času. Samozřejmě za dodržení předepsaných hygienických podmínek.

S novou situací se perou také hobbymarkety. Přešly na e-shopy a řeší automatizaci skladů a logistiky

Nové situaci se přizpůsobují i velké hobbymarkety. Jejich zákazníci si už na online nákupy zvykli. Obchody jim umožňují vybrat si zboží na internetu, provést nákup na dálku a nákup si pak jen na prodejně vyzvednout. Co ale hobbymarkety trápí, je nedostatek potřebných a funkčních systémů. Zatímco dříve si zákazníci po obchodu hledali zboží sami, dnes to za ně dělají tzv. pickeři. Vychystávají zboží a připravují je zákazníkovi k vyzvednutí. 

Pickerům ale chybí navigace a dobrý systém aktualizace zásob. V jeden moment totiž dochází v hobbymarketech k tomu, že prodávají online i offline zároveň. V praxi se tak mnohdy stává, že pickeři běhají po obchodě a hledají zboží, o kterém neví, že už není na skladě. Jednotlivé položky se do systému nepropisují v reálném čase, a tak pickeři nevidí zboží, které je třeba už dávno vydané nebo prodané. Co je výsledkem? Nespokojený zákazník, nepřesnosti v inventuře, chybějící položky na skladech, neefektivní práce pickerů a podobně.

Jak celý proces zautomatizovat a zrychlit?

  • investovat do systémů, které propojují informace a data v reálném čase
  • využívat aplikace, které pickerům plánují cestu skladem s pomocí umělé inteligence – šetří čas a minimalizují chyby
  • ztransparentnit a začít sbírat informace o obrátce zboží v regálech a mít tak lepší přehled o zboží
  • monitorovat zákaznické chování