fbpx
Domů Aktuálně Bankovní identita se blíží. Air Bank, Fio banka a Moneta zakládají protiváhu...

Bankovní identita se blíží. Air Bank, Fio banka a Moneta zakládají protiváhu velké trojce

Novou společnou platformu k poskytování bankovní identity v České republice založily „mladé“ banky jako protipól sdružení Bankovní identita, a.s., v němž figurují tři velké banky Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB.

V Česku vznikla nová Aliance pro bankovní identitu, kterou založila trojice finančních domů Air Bank, Fio banka a Moneta.

„Air Bank, Fio banka a MONETA se dohodly na založení společné platformy k poskytování bankovní identity v České republice,“ uvedly banky na začátku týdne ve společném prohlášení s tím, že nová platforma je otevřena pro všechny tuzemské banky.

Trojice mladých bank tak de facto vytvořila protipól projektu BankID spadající pod sdružení Bankovní identita, a.s., za kterým stojí Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB.

První digitální doklad

Bankovní identitu, která je doposud největším digitalizačním projektem českého bankovní sektoru, budou moci Češi využívat od ledna příštího roku a umožní jim s pomocí autentizačních prvků finančních institucí identifikovat občana a jemu zase využívat služby e-governmentu, komunikovat s finančním úřadem nebo i nahlížet do katastrů nemovitostí.

Má to být vůbec první digitální doklad totožnosti pro komunikaci se státními úřady, ale i soukromými společnostmi jako jsou mobilní operátoři, obchodníci s energiemi nebo i e-shopy.

V současné době jednotlivé banky, které se chtějí nového fenoménu účastnit a kterých je dle České bankovní asociace většina, akreditují svá technická řešení u ministerstva vnitra.

- Reklama -

Banky tak budou službu bankovní identity nabízet sami za sebe, role aliancí bude zejména ve společném vystupování při vyjednávání s poskytovateli online služeb.

Inspirace na severu

Česko se bankovní identitou inspirovalo zejména v severských státech a také v Estonsku, kde přispěla například k razantní digitalizaci státní správy a usnadnila tak komunikaci občanů s úřady, ale i soukromými společnostmi jako jsou například telefonní operátoři nebo samotné e-shopy.

V Česku se dnes uživatel ke každému z nich musí přihlašovat separátními údaji, od příštího roku to půjde jednotně právě skrz bankovní identitu.

Nejrozšířenějším nástrojem „digitálního“ ověřování totožnosti je přitom bankovní identita pro přihlašování do internetového bankovnictví, které v Česku využívá 97 procent občanů.

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Gartner: Jak covid ovlivnil IT rozpočty firem?

Které technologické oblasti a trhy si dokážou udržet výrazné tempo růstu? Podle analytiků společnosti Gartner ovlivnila pandemie koronaviru investice do IT. Až 67 %...

Leo Stöckl (Allianz SE): Každý manažer by měl rozumět datům. Bohužel nerozumí, a proto mnoho projektů nefunguje

Během více než dvacetileté profesní kariéry prošel Leo Stöckl všemi oblastmi pojišťovnictví. Přičemž pochopil, že k růstu i k běžnému provozu každé firmy, nejen Allianz,...

Ekonomický dopad 5G: Česku může přinést přes 100 miliard korun

Zpráva agentury Analysys Mason předpovídá ekonomický přínos spuštění 5G v Česku hodnotě 101,6 miliardy korun. Tento růst by přitom měl ze dvou třetin připadnout...

KOMIX jako průvodce IT galaxií. Vývojářská společnost prošla rebrandingem

Komplexním rebrandingem prošla v uplynulých měsících vývojářská společnost KOMIX. Reagovala tak na potřeby IT trhu, který si žádá lidštější přístup k zákazníkům v kombinaci...

Na změny v online prodeji se připravte včas. Svým zákazníkům tak zjednodušíte platby, radí generální ředitel VISA Marcel Gajdoš

Jak se připravit na změny v online prodeji, které vejdou v platnost na konci tohoto roku, a další rady obchodníkům přináší ve svém autorském...