fbpx
[the_ad_group id="279"]
DomůAktuálněBankovní identita se blíží. Air Bank, Fio banka a Moneta zakládají protiváhu...

Bankovní identita se blíží. Air Bank, Fio banka a Moneta zakládají protiváhu velké trojce

Novou společnou platformu k poskytování bankovní identity v České republice založily „mladé“ banky jako protipól sdružení Bankovní identita, a.s., v němž figurují tři velké banky Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB.

V Česku vznikla nová Aliance pro bankovní identitu, kterou založila trojice finančních domů Air Bank, Fio banka a Moneta.

„Air Bank, Fio banka a MONETA se dohodly na založení společné platformy k poskytování bankovní identity v České republice,“ uvedly banky na začátku týdne ve společném prohlášení s tím, že nová platforma je otevřena pro všechny tuzemské banky.

Trojice mladých bank tak de facto vytvořila protipól projektu BankID spadající pod sdružení Bankovní identita, a.s., za kterým stojí Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB.

První digitální doklad

Bankovní identitu, která je doposud největším digitalizačním projektem českého bankovní sektoru, budou moci Češi využívat od ledna příštího roku a umožní jim s pomocí autentizačních prvků finančních institucí identifikovat občana a jemu zase využívat služby e-governmentu, komunikovat s finančním úřadem nebo i nahlížet do katastrů nemovitostí.

Má to být vůbec první digitální doklad totožnosti pro komunikaci se státními úřady, ale i soukromými společnostmi jako jsou mobilní operátoři, obchodníci s energiemi nebo i e-shopy.

V současné době jednotlivé banky, které se chtějí nového fenoménu účastnit a kterých je dle České bankovní asociace většina, akreditují svá technická řešení u ministerstva vnitra.

Banky tak budou službu bankovní identity nabízet sami za sebe, role aliancí bude zejména ve společném vystupování při vyjednávání s poskytovateli online služeb.

Inspirace na severu

Česko se bankovní identitou inspirovalo zejména v severských státech a také v Estonsku, kde přispěla například k razantní digitalizaci státní správy a usnadnila tak komunikaci občanů s úřady, ale i soukromými společnostmi jako jsou například telefonní operátoři nebo samotné e-shopy.

V Česku se dnes uživatel ke každému z nich musí přihlašovat separátními údaji, od příštího roku to půjde jednotně právě skrz bankovní identitu.

Nejrozšířenějším nástrojem „digitálního“ ověřování totožnosti je přitom bankovní identita pro přihlašování do internetového bankovnictví, které v Česku využívá 97 procent občanů.

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

Michal Franek (UltimateSuite): Po task miningu je ve světě velký hlad, jen v USA vzrostl zájem o 97 %

Optimalizaci procesů ve firmě, zvyšování efektivity a produktivity zaměstnanců a pomoc s rozhodováním při zavádění RPA. To všechno umí task mining. Skoro nikdo ho...

Produktový manažer v Pipedrive: Nejlepší výsledky máme díky svobodě a firemní kultuře

Produktový manažer má ve vývojářské firmě obzvlášť důležitou úlohu. Často řeší konkrétní problémy, které se týkají nejdůležitější složky celého byznysu: potřeb a spokojenosti zákazníků....

Inovátoři, hlaste se! Zbývá týden do uzávěrky Hack 2 Normal hackathonu

Vylepšení zdravotní péče a byznysového prostředí po skončení pandemie. To je téma víkendového hackathonu Hack 2 Normal, který odstartuje už příští pátek 14. května. ...

Martin Felcman a Martin Matuš (Productboard): Pracujeme jako Sherlock Holmes

Jak souvisí práce produktového manažera s detektivní činností? V čem je jeho největší hodnota a kdy by se měl do vývoje nového produktu zapojit?...

Produktový manažer: Jak bych to vysvětlil své mámě?

Role, která tu byla už dávno a která dnes zažívá obrodu. Digitalizace světa vytváří potřebu vzniku nových rolí, které ale mají základy ve světě...