fbpx
Domů Aktuálně Bankovní identita se blíží. Air Bank, Fio banka a Moneta zakládají protiváhu...

Bankovní identita se blíží. Air Bank, Fio banka a Moneta zakládají protiváhu velké trojce

Novou společnou platformu k poskytování bankovní identity v České republice založily „mladé“ banky jako protipól sdružení Bankovní identita, a.s., v němž figurují tři velké banky Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB.

V Česku vznikla nová Aliance pro bankovní identitu, kterou založila trojice finančních domů Air Bank, Fio banka a Moneta.

„Air Bank, Fio banka a MONETA se dohodly na založení společné platformy k poskytování bankovní identity v České republice,“ uvedly banky na začátku týdne ve společném prohlášení s tím, že nová platforma je otevřena pro všechny tuzemské banky.

Trojice mladých bank tak de facto vytvořila protipól projektu BankID spadající pod sdružení Bankovní identita, a.s., za kterým stojí Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB.

První digitální doklad

Bankovní identitu, která je doposud největším digitalizačním projektem českého bankovní sektoru, budou moci Češi využívat od ledna příštího roku a umožní jim s pomocí autentizačních prvků finančních institucí identifikovat občana a jemu zase využívat služby e-governmentu, komunikovat s finančním úřadem nebo i nahlížet do katastrů nemovitostí.

Má to být vůbec první digitální doklad totožnosti pro komunikaci se státními úřady, ale i soukromými společnostmi jako jsou mobilní operátoři, obchodníci s energiemi nebo i e-shopy.

V současné době jednotlivé banky, které se chtějí nového fenoménu účastnit a kterých je dle České bankovní asociace většina, akreditují svá technická řešení u ministerstva vnitra.

- Reklama -

Banky tak budou službu bankovní identity nabízet sami za sebe, role aliancí bude zejména ve společném vystupování při vyjednávání s poskytovateli online služeb.

Inspirace na severu

Česko se bankovní identitou inspirovalo zejména v severských státech a také v Estonsku, kde přispěla například k razantní digitalizaci státní správy a usnadnila tak komunikaci občanů s úřady, ale i soukromými společnostmi jako jsou například telefonní operátoři nebo samotné e-shopy.

V Česku se dnes uživatel ke každému z nich musí přihlašovat separátními údaji, od příštího roku to půjde jednotně právě skrz bankovní identitu.

Nejrozšířenějším nástrojem „digitálního“ ověřování totožnosti je přitom bankovní identita pro přihlašování do internetového bankovnictví, které v Česku využívá 97 procent občanů.

Jan Strouhal
Techbiz novinář, který má za sebou více než desetileté mediální kolečko zahrnující například Forbes, Reuters, Hospodářské noviny, Lupa.cz atd. .

Nejnovější

🎧🎤Filip Černý (Kogi CON): Motorem rozvoje digiskills u zaměstnanců by se teď měly stát odbory

Další podcast serveru Digibiz jsme věnovali dopadu pandemie na firemní kulturu v prostředí home office, ale také rozvoji digitálních dovedností zaměstnanců. Hostem byl Filip...

🎧🎤Jitka Chizzola (D.A.S. pojišťovna): Pro digitalizaci škodních spisů vyvíjíme už deset let vlastní software

Jak probíhá digitální transformace v ta konzervativním oboru, jako je právo? O tom jsme se v dalším Digibiz podcastu bavili s dlouholetou šéfkou české...

Adastra oceněna v rámci prestižní soutěže Českých 100 nejlepších

Adastra získala prestižní ocenění v rámci 25. ročníku soutěže Českých 100 nejlepších. V oborové kategorii Informační a komunikační technologie se zařadila po bok společností,...

🎧🎤 Jiří Malíček (Rockwell Automation): Nevěřím, že se dožijeme plně automatizované výroby ve firmách

Další podcast serveru Digibiz.cz jsme věnovali nejen automatizaci a robotizaci ve výrobě, ale také tomu, jak výrobní firmy dnes pracují s daty. Hostem byl...

Khalid Husseini (EmbedIT): Komfort klienta je motorem současného technologického vývoje všech aplikací a služeb

Vše na mobilu, uživatelská rychlost a jednoduchost jsou podle Khalida Husseiniho hlavními požadavky na služby EmbedITu, IT divize globální skupiny Home Credit. Hlavní podíl...