fbpx
- Reklama -
Domů Pojišťovnictví Allianz: Jak digitalizace v následující dekádě promluví do pojišťovnictví?

Allianz: Jak digitalizace v následující dekádě promluví do pojišťovnictví?

Nové technologie stojí za převratnými změnami, které se pomalu, ale jistě, derou do všech segmentů ekonomiky, nejen pojišťovnictví. Situace je dnes více než jasná: firmy buď začnou inovovat, nebo nepřežijí.

 Pojišťovnictví, jak ho známe, se brzy otřese v základech. Ve zprávě Allianz Insurance Report 2018 to tvrdí experti jedné z největších pojišťoven na světě. Pojišťovnictví v roce 2029 se podle nich bude primárně zaměřovat spíše na prevenci rizik než na jejich kompenzaci a kdo nebude inovovat, příští dekádu nepřečká. Za vším hledejte nové technologie. Jak jinak.

Prevence prioritou

Primárním heslem budoucnosti bude prevence rizik, ne jejich řízení. Odborníci z Allianz se domnívají, že díky principům umělé inteligence bude snazší hrozby předvídat a díky tomu jim také půjde lépe předcházet. Už dnes máme sportovní náramky, které uživatele varují v případě příliš vysoké tepové frekvence; inteligentní domy umí majitele upozornit na nebezpečí vzniku požáru; a automobilky stále zdokonalují čidla pro prevenci nehod vozů.

Všechny tyto systémy a jejich vylepšení nástupci pomůžou snížit celkový počet škod. Na druhou stranu výše škody na jednotlivou událost může stoupnout, a to kvůli provázanosti těchto inteligentních systémů.

Nové příležitosti

Zavádění nových technologií tedy může být dvojsečné. Na jednu stranu umožňují předvídání a prevenci, na druhou stranu dávají vzniknout novým rizikům typu kyberútoků. Pro pojišťovny přináší tato oblast řadu nových příležitostí, a to jak z hlediska produktů pro firmy, tak pro jednotlivce, kterým hrozí nejen ztráta financí, ale i citlivých dat nebo dokonce identity.

Kromě oblasti kybernetických hrozeb, které jsou podle jiné studie Allianz již dnes pro firmy zdrojem obav číslo jedna, přinášejí nové technologie možnosti rozvoje služeb typu UBI (usage-based insurance). Jak napovídá anglický název, jde o produkty, které si klienti vybírají a hradí podle svého skutečného chování. Například telematika v autech, která umožňuje méně rizikovým řidičům platit nižší pojistné.

Větší konkurence

S novými příležitostmi přijdou během příští dekády na trh také noví hráči. Konkurence na pojistném trhu stoupne – a zdaleka nemusí jít jen o konkurenci vnitřní. Je pravděpodobné, že zásadní roli budou hrát firmy ze zcela jiných oblastí, zejména tzv. insurtech. Allianz již začala s některými z nich navazovat partnerství.

- Reklama -

Odborníci se však domnívají, že zásadní otřes na trhu může přinést spíše změna distribučního modelu než nové produkty. Dnešní zákazník očekává kvalitu na jedno kliknutí, pojistné produkty šité jemu na míru a možnost propojení s jinými relevantními službami.

Vyšší míra digitalizace ale přinese také více zákazníků. Jen o 1 % vyšší podíl na rozvojových trzích by dnes mohl globálně přinést 250 bilionů eur ročně navíc v předepsaném pojistném…

Výhled do roku 2029: Fakta a čísla

Allianz předpokládá, že během příštích deseti let by růst hrubého předepsaného pojistného mohl globálně stoupnout z 3,3 % v roce 2018 na 5 % v roce 2029. To nicméně znamená, že odvětví poroste o něco pomaleji než světová ekonomika, která poběží tempem 5,6 %.

Životní a neživotní pojištění na rozvojových trzích poroste rychlostí 10,5 %, vyspělé trhy budou na 3,2 %. Největší nárůst předepsaného pojistného se očekává v Asii, když odhlédneme od Japonska. Allianz regionu předvídá rychlost růstu 9,4 %. Povede Čína, která sama o sobě poroste během příštích deseti let rychlostí 11 %. I v roce 2029 bude její trh podle Allianz co do velikosti zaostávat za USA, ty ale povedou s mnohem menším náskokem než dnes. Porostou rychlostí 2,6 %.

V roce 2018 bylo celkové hrubé předepsané pojistné 3,655 trilionů euro. Roku 2029 dosáhne celosvětově 6,326 trilionů.

Nejnovější

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...

Datová analytika v praxi: Na VŠE začali exkluzivně vzdělávat profesní magistry

Vzdělání propojené se zkušenostmi z praxe. Přesně to chybí čerstvě vystudovaným datovým analytikům v Čechách. Změnit by to mohla nová expertní platforma...

Průzkum: České firmy zaspaly a dohánějí až 14letý dluh vůči digitalizaci

Pro firmy v Česku jsou nové IT technologie prioritou. I přesto jejich implementace postupuje velmi pomalu. Důkladnou prověrkou pro podnikové IT byla jarní...

Obchody v okolních státech hlídají dodržování nošení roušek daleko důsledněji, říká Ondřej Vaněk z Blindspotu

Chytrá platforma Macula umí rozpoznat, zda má člověk správně nasazenou roušku a zda dodržuje bezpečnostní odstup od ostatních. Česká firma Blindspot Solutions...