fbpx
- Reklama -
Domů Trendy 10 technologických předpovědí od IT ředitele VMware, které by měly zajímat každého...

10 technologických předpovědí od IT ředitele VMware, které by měly zajímat každého CIO

Jaké nároky přinesou nové technologie pro IT ředitele a na jaké změny by se měli připravit? Svých deset prognóz pro následující pětiletku přináší IT šéf nadnárodní společnosti VMware Bask Iyer.

Ze svých predikcí pro CIO na rok 2019 mám velmi dobrý pocit. Ohlédnu-li se zpět, domnívám se, že se všechny hlavní domněnky tak nebo onak loni naplnily. A s takto posílenou důvěrou ve svoji křišťálovou kouli si dovoluji nabídnout pohled na příštích pět let. 

Mé predikce pro CIO pro období 2020-2025:

Bask Iyer
Bask Iyer se k VMware připojil v březnu 2015 a dnes je Chief Information Officer a zároveň i Chief Digital Transformation Officer. Zkušený IT veterán má za sebou přes 25 let zkušeností nejen z mnohých startupů ze Silicon Valley, ale také z velkých firem jako Honeywell nebo GlaxoSmithKline, kde působil před nástupem do VMware. Vystudoval indickou Annamalai University a také americkou Florida Institute of Technology.

1. AI a Turingův test

Umělá inteligence (AI) úspěšně absolvuje Turingův test, to znamená, že se v mnoha oblastech vyrovná lidské inteligenci, nebo ji i překoná. Vzhledem k tomu že mnoho dodavatelů tvrdí, že dokáže integrovat umělou inteligenci do svých produktů, čeká nás cesta pokusů a omylů, než nalezneme toho pravého. 

2. Vzestup vývojářů

Vývojáři získají v podniku ještě důležitější postavení, kdy inovace založené na moderních aplikacích budou podporovat obchodní transformaci. S tím souvisí i to, že IT bude hnací silou digitální transformace a popisy práce v IT, např. u vývoje aplikací, budou odpovídat pozicím ve výzkumu, vývoji a konstrukci.

3. Inovace podporované technologiemi 5G

Sítě 5G nabídnou mnohagigabitové připojení v mobilních telefonech. Podniky proto budou klást mobilní technologie na první místo nebo o nich uvažovat jako o jediné variantě. A vzhledem k tomu, že většina z nás užívá mobilní telefon častěji než jakékoli jiné zařízení, zákazníci budou s takovým posunem nadmíru spokojeni.

4. Zaostřeno na Edge

Edge computing bude doplňovat datová centra a cloudové platformy při poskytování nových zákaznických zkušeností a umožňovat nové aplikace a přístupy. Překážkou zavádění IoT a aplikací pro okraje sítě bude odbornost, nikoli však technická. Jinými slovy, technologie budou to jednodušší. Větší práci dá aplikovat je v daném oboru nebo ke specifickému účelu. Očekávám proto, že se v této oblasti vyrojí nové start-upy. 

5. CIO a tvorba zisku

Ředitelé a manažeři IT budou získávat větší odpovědnost z hlediska tvorby zisku. To se děje již několik let. Domnívám se ale, že v příštích pěti letech bude tento trend výrazněji sílit.

6. CIO: strážci důvěryhodnosti a reputace

Naše podniky stále větší měrou závisí na technologiích, což ale vede k jejich větší zranitelnosti vůči kybernetickým hrozbám a ztrátě zákaznických dat. V této situaci se vedení IT stává novým strážcem důvěryhodnosti podniku a reputace při budování a ochraně vztahů se zákazníky. Spadá sem mimo jiné:

  • Ochrana osobních údajů.
  • Kybernetická bezpečnost. 
  • Digitální uživatelská zkušenost.
  • Zajištění souladu se zákony a předpisy. 

O naplnění takové role však budeme muset usilovat dennodenně.

- Reklama -

7. Produktové inovace ovlivnění IT

Jako IT lídři se dokážeme vcítit do zákazníka. V příštích letech se rozšíří okruh působnosti CIO a podnikového IT i mimo oblast samotného IT a budou mnohem výrazněji ovlivňovat návrh a vývoj produktů. Z IT týmu se ve většině podniků stane „digitální tým“. Staneme se hlasem zákazníka a budeme zbytku podniku vysvětlovat, jak jejich zákazníci objevují, zkoumají, zkouší a nakupují produkty a služby.

8. Skoky v oblasti digitální zkušenosti zaměstnance

Digitální zkušenost zaměstnance se stane zásadním faktorem odlišení od konkurence při získávání a udržování zaměstnanců. Tento trend rychle sílí. V souvislosti s diferenciátory se hovoří o jídle zdarma, volné pracovní době a kulečníkových stolech v kancelářích, ale zaměstnanci chtějí správné nástroje, pravidla a procesy, aby mohli efektivně vykonávat svoji práci. 

IT dnes spolupracuje s dalšími odděleními v podniku, jako je HR nebo prodej, na zlepšování digitální zkušenosti v celém životní cyklu zaměstnance, od náboru po odchod do důchodu. V příštích pěti letech se pro podnik stane zkušenost zaměstnanců stejně důležitá jako zkušenost zákazníků.

9. Posun v prioritách týkajících se cloudu

Podniky zatím zavádí cloud především kvůli obnově po havárii nebo pro účely tvorby nových aplikací. Nyní začnou využívat inovace jako Kubernetes a multicloudová řešení k modernizaci klíčových podnikových aplikací a procesů.

10. Spolupráce podniků založená na blockchainu

Blockchain umožní větší transparentnost a podpoří spolupráci mezi různými odvětvími. Stále častěji bude blockchain sloužit k řešení problémů s integritou dat v mezipodnikových vztazích, a to díky tomu, že dokáže novým způsobem zajišťovat důvěryhodnost transakcí.

Má osobní technická přání pro období 2020-2025

(Ani ne tolik predikce jako požadavky na novou funkci!) 

Digitální asistenti naleznou cestu do vybavení tělocvičen, abychom trávili méně času nastavováním strojů a více času cvičením. 
 
A co si myslíte vy? Shodují se tyto předpovědi s vašimi očekáváními pro příštích pět let?

Nejnovější

Chytré energetické mikrosítě: chystá se první realizace v ČR

Teplota v místnosti se automaticky přizpůsobuje chování a pocitům lidí, kteří v bytě žijí. Předběhnout dobu o pět, deset nebo i více let mohou spotřebitelé...

V Evropě houstne provoz dronů. Jejich pohyb vyřeší nová legislativa, pomůže s tím i český startup Dronetag

Letový prostor nad Evropou občas připomíná dálnici. Kromě letadel se ve vzduchu v stále větší míře pohybují také drony. Podle odhadů je...

Středočeský kraj vystaví ve Foru Karlín své inovační klenoty

Již pět let podporuje Středočeské inovační centrum (SIC) růst a inovace firem Středočeského kraje. Již pět let také probíhá v ČR největší inovační...

Petr Povolný (Konica Minolta): přechod k paperless často pro firmy znamená bolestný proces sebepoznání

Paperless firmy zatím neexistují. I když ty menší zvládnou minimalizovat vznik papírových dokumentů a navenek komunikují digitálně, nejsou na světě samy.

Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým...